26 november 2012

De nieuwe cookiewetgeving in je broekzak? Dat kan, met ‘CookieLaw’


Amsterdam, 26 november 2012 – De nieuwe cookiewetgeving is ondertussen al even in het land. De Europese wetgeving werd op 5 juni omgezet via de Telecommunicatiewet (Wet van 19 oktober 1998 houdende regels inzake de telecommunicatie). Verwarring alom bij webwinkels, digitale agencies, webbedrijven en bedrijfsjuristen. Hoe de ‘cookiewet’ precies moet worden toegepast, lijkt niemand echt goed te weten. En hoe springt de online consument om met de cookie-informatie?







‘Cookies’ zijn kleine tekstbestanden die lokaal worden opgeslagen op de computer van de bezoeker. Ze worden gebruikt voor tal van doeleinden: het onthouden van instellingen (zoals bijvoorbeeld een taalkeuze), het vergaren van informatie, en het bezoekgedrag van de consument bijhouden (tracking cookies). Minder tevreden over dergelijke cookies was de Europese Unie, die al in 2009 besliste dat ‘toestemming’ een cruciale factor moest worden in de privacybescherming van de consument.

Laat dat begrip ‘toestemming’ nu net het grote struikelblok vormen. De Europese e-Privacy Directive – niet meteen het beste voorbeeld van een duidelijke juridische tekst – laat de invulling over aan de lidstaten zelf. En net precies die vrijheid leidt tot tal van praktische- en interpretatieproblemen, overal in Europa. Neelie Kroes, Eurocommissaris, zette al eerder vraagtekens bij dit fenomeen. In een interview stelt ze: "Mijn ideaal is natuurlijk dat we in alle 27 lidstaten dezelfde interpretatie hebben van een voorstel. Ik kan niet uitleggen aan buitenlandse, potentieel geïnteresseerden in Europa dat je in het ene land anders behandeld wordt dan in het andere land".

Nochtans is dit vandaag weldegelijk het geval”, stelt Ellen Bruwiere, marketing manager bij mylex. “Bij de creatie van de applicatie zagen we grote verschillen tussen de Europese lidstaten, maar evengoed tal van subtiele afwijkingen in interpretatie. Die interpretatieverschillen mogen dan juridisch als subtiel worden uitgelegd, in de praktijk leveren ze voor cross-border handel grote moeilijkheden op.
‘CookieLaw’, de mobiele applicatie, gidst de gebruiker door de verschillende Europese lidstaten, en geeft zowel een snel overzicht weer (“Quick overview”), als telkens de volledige wettekst (“Legal text”). Ook officiële ‘Cookie Guidances’ en video’s werden opgenomen in de applicatie.



De applicatie is Engelstalig, en is duidelijk geschikt voor een Europees nichepubliek. Maar weet de consument het eigenlijk wel? Onderzoek bij Nederlandse consumenten, uitgevoerd door GFK Retail, toont aan dat 63% van de consumenten weet wat een cookie is (of denkt te weten), 56% voor wat een cookie dient en 47% weet hoe de cookies te verwijderen.

Minder goed nieuws bij ‘third party’-cookies. Daar weet 61% (en 74% van de vrouwen tegenover 48% mannen) niet wat dit inhoudt. Op de vraag of ze het bezwaarlijk vinden dat er gegevens worden bewaard via cookies, antwoordt 82% volmondig ja. Afsluitend: 90% van de respondenten geeft aan geïnformeerd te willen worden over cookies die een website of webshop bezoekt (BRON: Consumentenonderzoek Cookies, uitgevoerd door GfK Retail in opdracht van IMNetworks, http://spijkermat.nl/wp-content/uploads/SPKRMT_IMNetworks_cookies.jpg). Werk aan de winkel dus.

Waarom dit bundelen in een mobiele applicatie? “Er zijn tal van voordelen verbonden aan een mobiele applicatie, versus de klassieke website”, vervolgt Bruwiere. Het belangrijkste argument, naast de onmiddellijke beschikbaarheid van de informatie en de interactiviteit die alleen een applicatie kan bieden, is echter de ‘push’-functie. Gebruikers worden immers automatisch en real-time op de hoogte gehouden: lidstaten die de Europese wetgeving omzetten, een nieuwe interpretatie of cookie-gids, of een wijziging van de huidige implementatiewijze. De applicatie kan onmiddellijk aangepast worden, middels een achterliggend CMS of content management system. Zo krijgt de gebruiker altijd de meest actuele stand, zonder dat hij hiervoor telkens een nieuwsbrief moet ontvangen, of een duur juridisch abonnement moet afsluiten”.

Voor de Nederlandse informatie werd beroep gedaan op de expertise van het bureau ICTRecht.nl, gespecialiseerd in internetrecht. Wouter Dammers voorzag zijn commentaar in de applicatie.

De applicatie is gratis, en te downloaden in de App Store (Apple) of Google Play (Android). De iPhone-versie werd geoptimaliseerd voor iOS6 en iPhone 5. De versie voor Android-toestellen wordt binnen enkele weken gefinaliseerd. Downloaden – of inschrijven voor de Android-versie – kan via http://cookieapp.eu.

Over mylex
Mylex is een eigentijds juridisch nichekantoor, en erg trots op haar unieke pioniersrol inzake internetrecht op de Belgische markt. Wij staan voor een open, transparant en innoverend recht. Onze unieke positie in de Belgische markt (en daarbuiten) als juridisch adviesbureau en nichekantoor laat ons toe op een meer efficiëntere wijze om te gaan met adviezen, audits en geschillen. In juli 2012 openden wij ons bijkantoor in Breda (Nederland), dit in samenwerking met ICTRecht B.V.. Momenteel openen we kantoren in Parijs (Frankrijk) en Frankfurt (Duitsland).
Je kan bij mylex terecht voor alle kwesties gerelateerd aan ICT-recht of intellectuele eigendom. Onze juridische specialisten adviseren zowel grote bedrijven, KMO’s, start-ups als vrije beroepen. Het continue streven naar een moderner recht maakt van mylex tot wat zij vandaag is: een exceptioneel en markant juridisch nichekantoor. Je mag meer verwachten van de juridische sector. Snelheid, efficiëntie en deskundig advies, door ondernemers, voor ondernemers. Daarom, is er mylex. www.mylex.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten