25 november 2012

iPod touch (2012) review: performance

A5
Het is inmiddels al ruim een maand dat ik heb geschreven over de vijfde generatie iPod touch. Ik ben er dan ook al flink aan gewend geraakt. In de tussentijd heb ik al wel wat minpuntjes opgemerkt, zoals dat schade toch makkelijker te zien is dan ik hoopte en de batterijduur die iets achteruit lijkt te gaan (hoewel dat ook maar kan lijken) en nog wat kleine dingetjes die nog door Apple middels een update zouden kunnen worden opgelost. Waar ik nu toch wat uitgebreider aandacht aan wil besteden, is de performance van de iPod touch 5G.

Apple kondigde tijdens het evenement op 12 september al aan dat de vijfde generatie iPod touch een Apple A5-chip zou krijgen, die twee keer zo snel is als de Apple A4-chip. Ook levert hij tot zeven keer verbeterde graphics. Is dat ook echt zo? Nou, dat is toch wel een feit, als je naar onderstaande resultaten kijkt van Geekbench, waarmee je benchmark tests uit kunt voeren:


 
Links: iPod touch 5G, rechts: iPod touch 4G

Als je echt exact wilt weten hoe groot het verschil is:
- 628 - 389 = 239 punten verschil t.o.v. de iPod touch 5G
- 100 / 628 × 389 = 62% van het aantal punten van de iPod touch 5G

Echter zeggen deze tests niet veel specifieks over wat je zelf merkt aan de snelheid. Ik heb de vierde generatie iPod touch niet meer, maar toonde in mijn review al wat resultaten van de performance. Zo laden website met 2 tot soms zelfs 5 seconden verschil (dit laatste komt alleen bij de zware websites voor). Als ik bijvoorbeeld de blog in desktopweergave wil openen, lukt dat probleemloos op de iPod touch 5G, terwijl de iPod touch 4G crashte. Je zou denken dat dit door iOS 6 komt. Tenminste, ik dacht dat, want hij deed sinds die update erg sloom en de batterij kon al in een halfuurtje leeg zijn als je spelletjes als Angry Birds speelde. Bij normaal gebruik (browsen, mailen enz.) kon je er nog wel een uurtje mee doen. Voor iOS 6 leek dit alles niet zozeer een probleem te zijn. 

Met de vijfde generatie iPod touch is dit alles echter ruim 'opgelost'. Die houdt namelijk na een uurtje Angry Birds spelen en nog wat andere dingetjes zeker driekwart van z'n batterijduur over (75%). Bij de eerste paar weken bleef hij nog wel eens rond de 85% steken zelfs. Dat dit nu niet meer voor lijkt te komen, kan komen doordat ik nu steeds meer doe. Ik heb inmiddels al 55 applicaties, dus het is best begrijpelijk dat hij meer moet doen; het is namelijk zo dat op iOS-apparaten voor veel applicaties tegenwoordig achtergrondprocessen nodig. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor het verzamelen van meldingen. Krijg je een tweet van iemand op Twitter, dan krijg je daarvan een melding (mits dit ingeschakeld is). En dat is natuurlijk echt niet alles, hoor. Zelfs als je een spelletje opent, gebeurt er al veel dat niet eens met het spelletje zélf te maken heeft. Je wordt dan namelijk ingelogd op je Game Center-account. Hiervoor is internet vereist.

Dit alles zorgt er dus voor dat de batterij in korte tijd wat achteruit kan gaan. Toch is het nog steeds zo dat hij erg lang meegaat. Want 75%+ overhouden na een flink uurtje Angry Birds spelen is nog altijd meer dan de vorige generatie iPod touch aankon.

Maar hoe zit het met de snelheid? Want ik vertelde zojuist over de batterijduur, maar de snelheid is ook belangrijk. Nou, een feit over de snelheid is dat dit flink omhoog is gegaan ten opzichte van de iPod touch 4G. Eerder in dit artikel vertelde ik al dat Apple voor de Dual-core A5-chip heeft gekozen. Deze is twee keer zo snel en heeft een zeven keer zo sneller GPU dan de Single-core A4-chip. En dat is ook te merken. Vooral bij games. Zware games kan het 6,1 mm dunne apparaatje met gemak aan. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Voor de echte gamebeleving moet je bij de iPhone 5 zijn, omdat die een A5-chip heeft. Of natuurlijk de iPad met Retina-display, die een A6X-chip heeft. Tja, is dat ook echt wel zo??? Nee, hoor. Je hoeft niet perse een iPhone 5 of iPad met Retina-display te hebben. Nóg niet. Er zijn wel steeds meer ontwikkelaars die hun games aanpassen voor de A6(X)-chip aanpassen, maar de meeste games worden nog gewoon ondersteund op apparaten met een A5-chip. Het zou er ook raar uitzien als dit niet zo zou zijn, want de iPod touch 5G en iPad Mini zijn echt heel nieuwe apparaten. En natuurlijk niet te vergeten, de iPhone 4S. Die bestaat al wel een jaartje, maar er zijn nog enorm veel mensen die bij dit toestel blijven. Waarom? Omdat hij prima voldoet aan de eisen voor hedendaagse games.

Rockstar Games kondigde afgelopen week nog aan dat GTA Vice City 6 december naar iOS (en Android) komt. Deze is compatibel met iPhone 4 en hoger, iPod touch 4G en hoger en tot slot iedere iPad. Het is natuurlijk de vraag of de iPhone 4 en iPod touch 4G hem aankunen, want GTA III, waar vorig jaar een mobiele variant van is uitgebracht, werkte niet echt vloeiend. Hoewel de iPhone 4 toch net íets krachtiger is, zou ik toch aanbevelen om over te stappen naar een nieuwer apparaat. Ik ben zelf natuurlijk benieuwd of hij vloeiend reageert op mijn iPod touch 5G.

Maar wat vindt jij van de performance van de vijfde generatie iPod touch, iPhone 4S en iPad Mini? Denk je dat die nog lang ondersteuning blijven krijgen door ontwikkelaars en natuurlijk Apple? Nou, in dat laatste geval kan ik trouwens alvast zeggen dat dit niet zo'n probleem moet zijn. De iPhone 3GS heeft al best veel updates gekregen. De iPhone 4, en 4S al helemaal, blijven dan vast en zeker wel extra lang ondersteund. We'll see in the future.

Heb je vragen over de performance van de iPod touch 5G? Vraag het me gerust! De volgende keer bespreek ik uitgebreid het design, iets waar ik ook al over heb verteld in het uitgebreide review.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten