2 april 2013

App Store-links minder zichtbaar op Google

Google heeft een onverwachte en opvallende wending genomen als het om zoeken gaat. Links die naar Apple's applicatiewinkel, de App Store, leiden, zijn nu minder makkelijk te vinden als je ernaar zoekt. Die komen nu namelijk veel lager in de resultaten te staan. Waarom het bedrijf dit gedaan heeft, is nog niet duidelijk. En het is de vraag of ze dit bekend zullen maken.

Afgelopen dinsdag begon de zoekgigant met het minder zichtbaar maken van App Store-links. Als je nu bijvoorbeeld zoekt naar 'twitter iphone', dan krijg je de link naar de App Store-pagina van de applicatie pas enkele pagina's verderop te zien. In plaats daarvan krijgen nieuwssites voorrang. 


Wanneer er gezocht wordt naar 'whatsapp iphone', is de app zelfs in de eerste acht pagina's helemaal nergens te bekennen. Iets dat opmerkelijk is voor een applicatie dat nog altijd zeer veel gebruikt wordt onder mensen met een iPhone.


Waarom Google hiervoor gekozen heeft, en nog onverwachts ook, is onbekend. Maar het zal zeer waarschijnlijk aan de concurrentiepositie liggen, aangezien links naar Google Play wel nog steeds meteen op de eerste pagina te vinden zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen