26 augustus 2013

Grand Theft Auto de verantwoordelijke voor criminaliteit?

Enkele dagen geleden ging het nieuws rond dat een kind na het spelen van Grand Theft Auto zijn oma zou hebben vermoord. En zoals je wel kunt verwachten, wijst men de game als de schuldige aan. Maar laat ik alvast duidelijk maken dat games niet per definitie bijdragen aan criminaliteit. Een column.

De afgelopen jaren zijn games steeds populairder geworden, vooral onder jongeren. Vroeger, bij games als Pong hoefde je niet bang te zijn voor geweld, maar sinds de komst van actiegames in 3D is het percentage criminaliteit flink gestegen. Althans, dat is wat de media ons wil doen denken. Toch heeft het er lang niet zozeer mee te maken, integendeel zelfs.

Het probleem ligt in werkelijkheid vaak aan het kind zelf. Sommigen hebben een stoornis die ervoor kan zorgen dat ze hun woede sneller afreageren door gebruik van geweld. Games doen dat niet, omdat ze alleen een fictief beeld schetsen van wat er mogelijk is in de wereld. Maar wat het niet doet, is mensen daadwerkelijk op het idee brengen te gaan stelen, iemand te doden of roekeloos rijgedrag te vertonen.

Een andere veel voorkomende reden voor de stijgende criminaliteit is de gedachtegang van mensen in de omgeving, zoals familie of vrienden. Zo heb je ouders die hun kind verwaarlozen of zelf ook weleens diefstal hebben gepleegd of schuldig waren aan een ander misdrijf. Ook vrienden die verwaarloosd zijn kunnen hiervoor zorgen. Dit hoeft niet eens te maken hebben met een misdrijf, maar kan ook om wat subtielere dingen gaan, zoals roken, joyriden enzovoort. En aangezien kinderen dit soort gedrag eenvoudig over kunnen nemen, lopen zij op die manier veel eerder de kans de criminele wereld in te stappen.

En dan iets dat voor veel jongeren misschien wel herkenbaar is: geen gewelddadige games mogen spelen. Ja, ook dit draagt bij aan het geweld dat tegenwoordig steeds vaker voorkomt. Wanneer een kind namelijk verboden wordt iets te doen, gaan ze dingen eerder stiekem doen. En zelfs dat valt al een beetje onder crimineel gedrag. Het is nog weinig, maar vormt wel het begin.

Tot slot heb je nog de media, want die blazen alles heel groot op. Vooral in de Verenigde Staten, waar men game-ontwikkelaars zo mag aanklagen, zelfs als gewoon duidelijk is dat er geen sprake was van geweld dankzij een game. Het beste is gewoon om dit alles te negeren. Er is geen bewijs dat er een verband is tussen games en geweld. Het komt weliswaar voor, maar lang niet zo vaak als je denkt. Vaak ligt het aan iets anders.

Het beste advies om te voorkomen dat uw kind ooit geweld zal gebruiken, wees er zeker van dat hij géén stoornis heeft die voorkomt zijn/haar woede te beheersen. Als dit het geval is, laat hem dan geheel z'n gangetje gaan met dergelijke games. Mocht u alsnog merken dat hij de eerste criminele stappen leert kennen, trek dan niet meteen conclusies: het kan immers te maken hebben met iets heel anders.

Games zijn er voor vermaak, hoe gruwelijk sommige er ook uitzien. Juist games als Grand Theft Auto horen onder geen beding te worden verboden, hoewel sommigen zouden willen van wel. Dankzij dit soort games leren we het normale leven te onderscheiden van de fictieve wereld.

Hoe denk jij over dit onderwerp? Zijn games in jouw ogen wel degelijk de oorzaak voor de stijgende criminaliteit onder jongeren of is het, zoals ik zelf vind iets heel anders dat hiervoor zorgt? Geef je mening!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen