28 oktober 2013

Dragon - Van mythe tot legende

Waar je tegenwoordig ook kijkt in deze wereld waarin we altijd en overal ‘verbonden’ zijn, het aantal apparaten dat bediend kan worden via met spraakherkenning groeit snel. Dankzij de technologie van Nuance kunnen mensen een meer natuurlijke interactie hebben via telefoons, tablets, computers, auto’s TV’s, apps en diensten van toonaangevende fabrikanten en exploitanten. Ongeacht welk apparaat we gebruiken, spraak is nog altijd een zeer makkelijke manier om snel veel gedaan te krijgen. Of we nu een restaurant zoeken, een agenda-item toevoegen, muziek afspelen, zoeken op internet, navigeren, een notitie maken, een e-mail schrijven of onze gedachten, dromen of ideeën willen vastleggen, spraaktechnologie maakt deze dagelijkse activiteiten voor veel mensen eenvoudiger, gemakkelijker en intuïtiever.


Spraaktechnologie is de afgelopen zes decennia constant in ontwikkeling geweest en heeft de afgelopen jaren zijn weg gevonden naar de verschillende toestellen die we dagelijks gebruiken en als vanzelfsprekend zijn gaan zien. Hoewel de voordelen van spraak overduidelijk zijn, gaan er nog altijd enkele mythes rond over de technologie, die inmiddels echt ontzenuwd kunnen worden.

Spraak mythe 1: “Ik hou er niet van om tegen mezelf te praten.”

Toen voicemail werd geïntroduceerd was een veel gehoord commentaar dat mensen dit systeem niet graag gebruikten. Dit werd weerspiegeld in de korte berichten die ze inspraken. Toen men echter eenmaal gewend was geraakt aan het gebruik van voicemail, werd deze mogelijkheid geaccepteerd als een nuttige en logisch uitbreiding van de telefoondienst. Een vergelijkbaar acceptatiepatroon zagen we de opkomst van de mobiele telefoon. Er werd aanvankelijk zacht gesproken en de gesprekken waren kort. Inmiddels zijn we helemaal gewend aan de mobiele telefoon en zijn gebruikers meer ontspannen. Ze houden lange gesprekken - soms met behulp een Bluetooth-headset - en vormen met hun gesprek eigenlijk een onderdeel van de omgeving. Ook bij spraaktechnologie praat je niet tegen ‘jezelf’; je schrijft een rapport, verhaal, factuur, inventarisatie, het boeken van een tafel of dicteert een memo of tekst. In het kort betekent dit dat je doorgaat met je dagelijkse leven terwijl je gebruik maakt van de meest natuurlijke interface die je hebt: je stem.

Spraak mythe 2: “Spraakherkenning werkt niet met mijn accent.”

Inwoners van verschillende regio’s zijn vaak te herkennen aan hun accent. Om daar rekening mee te houden is spraakherkenning ontworpen om alle soorten spraak te herkennen, zelfs met een zwaar accent. Desktop spraakherkenning biedt gebruikers de mogelijkheid om het soort accent te selecteren dat het meeste overeenkomt met hun eigen accent, voor een zo nauwkeurig mogelijke transcriptie. Dit betekent dat er door het hele land gebruik kan worden gemaakt van de kracht van spraakherkenning. En vergeet niet: als Nederlands niet je moedertaal is en je liever dicteert in je moedertaal, is spraakherkenning beschikbaar in vijf andere talen, waaronder Engels, Frans, Duits, Spaans en Italiaans.

Spraak mythe 3: “Ik vind het niet comfortabel om een koptelefoon op te hebben.”

Niemand houdt ervan om vast te zitten achter het bureau, of dit nu thuis is of op het werk. Esthetisch gezien associëren sommige mensen kabels met rommel, een plaag in een anders opgeruimde omgeving. Daarom is Dragon beschikbaar met een draadloze koptelefoon. Dit helpt gebruikers om hun creativiteit de vrije loop te laten, omdat ze kunnen rondlopen door het kantoor, huis of de tuin.  Niet ‘vastzitten’ aan de PC betekent ook dat iedereen die er niet van houdt om lang te zitten, kan staan, kan rondlopen en bewegen zonder onderbreking en zonder ideeën of gedachten kwijt te raken. Om de flexibiliteit en het gemak nog verder uit te breiden, is het ook mogelijk om je iPhone of op Android-telefoon te gebruiken als invoerapparaat voor spraakherkenning.

Spraak mythe 4: “Het corrigeren kost teveel tijd.”

Dragon heeft een nauwkeurigheid van 99%, dat veel eerste gebruikers al na een korte training bereiken. Hoe langer je Dragon gebruikt, hoe nauwkeuriger het wordt. Het leert je manier van spreken en optimaliseert de herkenning om deze aan te passen aan je uitspraak. Daardoor hoef je minder te corrigeren in vergelijking met bijvoorbeeld typen. Dankzij eenvoudige commando’s zoals “verwijder dit” of “vergeet dat” kan opgeven tekst snel en gemakkelijk bewerkt worden. Bovendien leest de software het document ook voor om ervoor te zorgen dat de tekst zo is zoals bedoeld.

Spraak mythe 5: “Ik heb het lang geleden al eens geprobeerd en ik denk niet dat ik het nodig heb.”

Onze manier van leven en werken is veranderd. Er is een grotere behoefte aan de snelheid en het gemak die spraakherkenning biedt. Of het we nu thuis of op het werk multitasken, we proberen allemaal meer te doen in dezelfde tijd. Spraakherkenning geeft je de mogelijkheid om dat te doen en meer. Studenten hebben meer tijd om te studeren en onderzoek te doen omdat het de vervelende taak van het schrijven van lange stukken voor studie of cursus makkelijker maakt. Drukke ouders kunnen snel to-do lijsten of boodschappenlijsten, zodat ze meer tijd overhouden voor hun familie. Voor oudere gebruikers opent spraakherkenning een deur naar informatie, entertainment en communicatie via internet, zonder dat ze hiervoor een toetsenbord en muis nodig hebben. Op de moderne werkplek, waar snelheid en informatie uitwisseling essentieel zijn, biedt het zakelijk gebruikers een krachtige manier om voor te blijven op de concurrentie.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen