Review: Grand Theft Auto Online

Het is inmiddels twee weken geleden dat Grand Theft Auto Online verscheen als uitbreiding voor Grand Theft Auto V. Maar door problemen met mijn eigen PlayStation 3 was ik niet in staat om de game vanaf de officiële release al te spelen. Al moet ik zeggen dat dat nog niet eens zo’n ramp is, aangezien er in eerste instantie vrijwel overal overbelastingsproblemen waren. Maar dat was nog niet eens zo heel erg, als je bedenkt dat veel gebruikers hun spelvoortgang en personage in GTA: Online kwijt zijn geraakt. Rockstar Games beloofde echter in de komende paar weken tweemaal $250.000 (= $500.000 totaal) aan iedereen die online is geweest in de maand oktober. En uiteraard zijn er ook verschillende patches uitgebracht (versie 1.02 en 1.03) die bepaalde veel voorkomende problemen oplossen.
Benieuwd naar Grand Theft Auto Online? Na de break een review.

Toen Rockstar Games aankondigde dat Grand Theft Auto V weer een multiplayer-modus zou gaan krijgen, waren ze nog erg voorzichtig met informatie. Er was nog niks bekend. Dát het zou gaan komen was het enige dat ze loslieten. Later, heel veel later kwamen ze eindelijk met meer informatie.
Pas een maand voor de release van GTA V verscheen dan ook een officiële gameplay van Grand Theft Auto Online. In het iets meer dan drie minuten durende filmpje vertelt een vrouwelijke stem over de verschillende features van de online-modus. Hoewel je net als bij multiplayer in GTA IV maar tot 16 personen in één sessie kunt hebben, is de wereld van GTA: Online enorm en bestaat uit miljoenen mensen van over de hele wereld.
Maar genoeg gebabbeld, laten we het eens hebben over wat er allemaal mogelijk is in Grand Theft Auto Online.
Wanneer je voor het eerst de online-modus instapt, dien je een personage aan te maken. Het realistische aspect hierbij is dat je een moeder en vader moet creëren, door hen een uiterlijk te geven dat ze weer van hun ouders over hebben genomen. Dat wordt dan overgedragen aan jouw personage. Je kunt uiteraard wel gewoon een eigen kapsel en haarkleur kiezen. En kleding? Je krijgt in eerste instantie gewoon keuze uit een paar kledingstukken. Wil je echter iets heel anders, dan zul je het moeten kopen met het geld dat je verdient in GTA: Online. Meer daarover later.
Wanneer je klaar bent met het ‘customizen’ van je personage krijg je een filmpje te zien waarbij een personage uit Grand Theft Auto V, Lamar, voorkomt. Hij verwelkomt je in Los Santos en geeft je een wapen. Je krijgt gelijk al een missie voorgeschoteld waarbij je moet racen tegen een paar anderen. Uiteraard met mensen uit de echte wereld. Gelukkig is de missie niet zo heel moeilijk én hoef je niet eerste te zijn om punten, ook wel RP (Reputation Points) te winnen. Tenzij je laatste staat, dan krijg je niets.
Eenmaal gedaan kun je ervoor kiezen om verder te gaan of te stoppen en vrij rond te lopen. Ik koos ervoor om een missie te doen waarbij je in teamverband een koffertje moest zien te stelen van iemand die door de stad rondreed. Helaas krijg je dan snel te maken met een probleem dat in GTA IV al ieders nachtmerrie was: mensen die je de hele tijd proberen te doden om dan vervolgens aan de haal te gaan met dat koffertje. Omdat ervoor gekozen was om alles als team te doen kreeg je gelukkig evenveel als de rest, dat scheelt dan wel weer.
Na deze ‘missie’ ben ik gestopt en ging ik verder in Free Mode. In het begin wist ik nog niet dat er ook een modus is waarmee je solo, met je crew of alleen met uitgenodigden kunt spelen. Later wel, maar ook daarover vertel ik zometeen meer. Je komt in een wereld terecht waar alles mogelijk is, letterlijk. Grand Theft Auto Online is enorm realistisch. Zo realistisch, dat je bijna zou gaan denken dat het geen game meer is.
Zoals ik eerder vertelde, kun je kleding kopen. Dit doe je met het geld dat je verdiend hebt met ‘missies’, ook wel jobs genoemd, die hiervoor beschreven werden. Bedenk daarbij dat er ruim 500 van deze jobs beschikbaar zijn, en Rockstar Games blijft eraan werken er nog meer uit te brengen. Je kunt ze allemaal alleen doen, maar ook met anderen. Daarnaast zijn er natuurlijk de bekende jobs die echt het uiterste van je vragen om iets te bereiken. Zo bijvoorbeeld de survivals. Hierbij krijg je 10 zogenaamde ‘waves’, net zoals rondes. Iedere ronde wordt het steeds lastiger om in leven te blijven. Je moet namelijk vijanden doden. De hoeveelheid verschilt een beetje, maar duidelijk is dat wanneer je bij wave 4 bent, je al ineens heel veel van die vijanden op je af krijgt + voertuigen met deze mensen. En niet veel later komt daar ook nog een helikopter bij en meer van zulke wagens. Alleen aan te raden met drie of vier personen. Vier is overigens het maximum.

Naast de survivals heb je ook nog races, (team) deathmatch, minigames als golf, tennis en nog veel meer. Sommige dingen krijg je pas na het behalen van een bepaalde rang. Survivals beginnen bijvoorbeeld pas vanaf rang 15. Gelukkig kun je wel deelnemen aan de activiteit wanneer iemand anders met een rang dat hoog genoeg is host is.

En dan heb ik het nog niet eens meer gehad over de $500.000 GTA$ (GTA-dollars) die we in twee delen krijgen in de komende paar weken. Er zijn vier soorten kledingwinkels: Ponsonbys, Binco, Suburban en Discount Store. Allemaal hebben ze hun eigenschappen, ook qua prijs. De Ponsonbys is veruit de duurste kledingwinkel. Kun je niets leuks vinden of is het allemaal te duur? Dan kun je er ook voor kiezen in de blote bast rond te lopen, aan jou de keuze!

Mijn aangepaste personage (onduidelijke foto vanwege spiegel bij één van de kledingwinkels

Om kleding te kopen moet je dus geld hebben. Maar hoe werkt dat hele systeem eigenlijk? Rockstar Games wilde GTA: Online zo realistisch mogelijk maken. En dat is ze duidelijk gelukt. Want je geld is verdeeld in twee groepen: chartaal en giraal (los geld en geld op je rekening). Als iemand in een sessie online jou vermoord heeft dan kan hij ook jouw geld stelen. Tenminste, als je cash hebt. Wees dus op je hoede en zet zoveel mogelijk op je rekening. Dit kun je doen door naar een ATM (Automated Teller Machine) te gaan óf door op je smartphone in-game naar de website van de Maze Bank te gaan. Kies je er liever voor naar een fysieke automaat te gaan, dan kun je het Interaction Menu gebruiken om de dichtstbijzijnde te vinden. Het menu kun je tevoorschijn halen door de Select-knop (PS3) of de Back-knop (Xbox 360) ingedrukt te houden. Via die menu kun je overigens ook instellen wat voor gebaar je wilt maken wanneer je (op de PS3) de linker- en rechterjoysticks indrukt. Zo kun je ervoor kiezen om dan een sigaretje op te steken, twee middelvingers op te steken, een aftrekbeweging te maken enzovoort.
Maar goed, wanneer je een bankautomaat gevonden hebt of op de site van de Maze Bank bent ingelogd zul je drie grote knoppen zien met ieder een andere tekst: Withdraw, Deposit en Transaction log. Respectievelijk betekenen deze termen geld van de rekening halen, cash geld storten op je rekening en het afschrijvingsoverzicht. Zorg altijd dat je niet té veel contant geld bij je hebt. De game waarschuwt je hier regelmatig voor om problemen te voorkomen.

Er zullen vast wel momenten zijn dat je de missies een beetje beu begint te worden, maar wel geld wilt verdienen. Alleen dan dus wat makkelijker. Dat kan! Net als in single-player zijn er over de hele map 24/7-supermarkten en likeurzaken te vinden. Deze kun je overvallen door je wapen op de kassier te richten. Rechtsonder verschijnt dan een balkje die volloopt. Wanneer hij vol is, krijg je het geld. Je kunt gewoon weglopen, maar wel met een twee sterren wanted level. Je kunt aan de politie ontsnappen door met je auto ongezien een steegje in te rijden. Op een gegeven moment zal het wanted level dan verdwijnen. De winst verschilt soms flink. Maar het levert soms al ruim $1000 op, dus in principe best veel.

Het kan zijn dat je liever geen auto’s steelt of in elk geval niet vaker dan één keer. Het is in Grand Theft Auto Online mogelijk om auto’s te kopen én te verzekeren. Je kunt ook alleen een tracker plaatsen, zodat je je auto altijd terug kunt vinden. Maar wil je voorkomen dat iemand je auto steelt of dat als je hem kwijtraakt hij ook voorgoed weg is, verzeker hem dan! Dit kan bij elke willekeurige reparatiezaak. De prijs verschilt per auto.

Net als in het echt wil je niet iedere dag een nieuwe auto kopen en/of verzekeren, want dat kost klauwen vol geld. En je wilt natuurlijk ook een beetje kunnen pronken met je bakkie, niet? Om die redenen biedt Grand Theft Auto Online, net als in single player de mogelijkheid om je auto te modden. Dit kun je gewoon bij zo’n reparatiezaak doen, net zoals het plaatsen van een tracker en aanschaffen van een verzekering. Afhankelijk van de auto die je hebt heb je een scala aan mods. Niet ieder voertuig heeft dit echter en beperkt zich dan ook soms tot het kiezen van een andere kleur, wielen enzvoort. Wil je echt met een vette wagen aan komen rijden, dan moet je er eentje vinden zoals een superwagen (de snelle auto’s), maar ook sommige SUV’s. Zo beschik ik zelf over de Benefactor Dubsta. Het resultaat na twee dagen hard werken om te ranken en geld te verdienen voor nieuwe mods? Oordeel zelf!

Benefactor Dubsta met verschillende mods

Wat ook mogelijk is in GTA: Online is het kopen van appartementen. Je hebt goedkope, middenklasse en dure appartementen. Hoewel er maar drie soorten interieurs zijn, heeft ieder appartement een ander uitzicht op het gebied eromheen. Bij goedkopere zal het niet zo spectaculair zijn, terwijl het uitzicht bij de duurdere juist heel erg mooi is. Je kunt je vrienden zien racen als je door de ramen kijkt. Of je zet de televisie aan om de achtervolging door de politie live te volgen, dan kan ook. Niet gediend van ongewenst bezoek? De CCTV-camera’s (Closed-Circuit Television) tonen op jouw televisie wie er voor de deur staat wanneer de buzzer gaat. En tot slot… Als je uit een bloedbad komt en je wilt graag even douchen om van de rotzooi af te zijn, dan kan dat gewoon. Handig toch?

Grand Theft Auto Online is zonder twijfel dé plek waar je wilt zijn met je vrienden. In het begin is er nog niet zo heel veel te doen, maar op die manier probeert Rockstar Games je ook aan te sporen meer aan activiteiten te gaan doen. Want: hoe meer je doet, hoe meer je krijgt. Dat merk je ook in de hele spelbeleving.

Binnenkort ook een review over Blaine County!