6 november 2013

TP Vision in onderzoeksproject voor betere beleving social media op tweede scherm

TP Vision, fabrikant van Philips-tv’s, is één van de negen Europese projectpartners die verantwoordelijk zijn voor de kick-off van Socialising Around Media (SAM), een onderzoeksproject waarvan ook de Europese Unie 3 miljoen euro financiert. Het doel van het project is de ontwikkeling van een platform voor dynamische contentsyndicatie van sociale media, dat moet resulteren in een betere beleving van sociale media op second screens.


Geen standaarden voor content sociale media
Het ‘draagbare internet’ heeft een enorme verschuiving in onze interactie met de media teweeggebracht, van passief eenrichtingverkeer naar interactiviteit.  We kijken televisie en tegelijkertijd geven we commentaar, bevelen we het programma aan bij anderen en zoeken we gerelateerde informatie op het tweede scherm: onze smartphone, tablet of notebook. Tot nu toe is de ontwikkeling van het fenomeen second screen zonder enige structuur verlopen: geen universele standaarden, geen gemeenschappelijke protocollen voor het ontdekken en gebruiken van informatie die onze kijkbeleving aanvult. Om ‘mee te doen’ met het tv-programma moeten we deze informatie zélf zoeken, met generieke instrumenten zoals zoekmachines en sociale media. We worden niet gevoed met gesyndiceerde informatie, informatie die breed beschikbaar wordt gemaakt via verschillende digitale media. De feedback die contentaanbieders krijgen is minimaal, wat hen beperkt in het inzetten van de juiste middelen om de markt te verrijken en van de mogelijkheden te profiteren.

SAM faciliteert gebruik sociale media op tweede scherm
SAM richt zich op het beschikbaar maken van open en gestandaardiseerde manieren om interactief content te karakteriseren en syndiceren. Met SAM krijgen televisiekijkers via verschillende gesyndiceerde bronnen waardevolle digitale content op hun smart tv’s, tablets en smartphones, content die het programma waarnaar ze kijken aanvult en verrijkt.

Ward Servaes, Program Manager van TP Vision: "Voor TP Vision, fabrikant van Philips-televisies en leverancier van Philips Smart TV-diensten, heeft gebruiksgemak altijd al de hoogste prioriteit gehad. Naadloze integratie van sociale media en een nóg betere beleving van sociale media in relatie tot wat we op de televisie voorgeschoteld krijgen: het past perfect in onze Smart TV-strategie. Als enige tv-fabrikant in het SAM project zullen we met onze technologische knowhow en gebruikersgerichte ideeën bijdragen aan de ontwikkeling van een open en gestandaardiseerde aanpak van sociale media op het tweede scherm."

Multidisciplinaire benadering van negen Europes partners
Het SAM-project, medegefinancierd door het FP7-ICT-programma van de Europese Unie, heeft een looptijd van drie jaar, tot oktober 2016. Het zal worden uitgevoerd door negen Europese bedrijven of instellingen uit zeven landen, te weten de softwarebedrijven TIE Kinetix (projectleider), Ascora en Talkamatic, de Technische Universiteit van Athene, de Universiteit van Reading, de Universiteit van Alicante en de mediagerelateerde bedrijven Deutsche Welle, BDS en TP Vision. Het projectconsortium zal worden ondersteund door twee Spaanse scholen die zich bezighouden met consumentenonderzoek en –validatie gericht op jonge consumenten.

Sam Verstraete, Managing Director Innovation Site Europe van TP Vision: "Het is altijd al onze ambitie geweest om open standaarden voor Philips-tv’s te ontwikkelen, bevorderen en toe te passen. SAM past perfect in onze strategie, helemaal omdat het de bruikbaarheid van Smart TV-diensten wil vergroten, wat ook ónze hoogste prioriteit is.”

Het eerste resultaat van het project is de onthulling van de aanpak met betrekking tot de software-architectuur van het beoogde SAM-platform, slechts drie weken na de kick-off (http://samproject.net/sam-platform-revealed).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen