15 april 2014

Vliegtuigmaatschappijen en vliegvelden zetten in op slimme mobiele oplossingen

Meer dan de helft van de reizigers zou graag zijn mobiele telefoon gebruiken om vlucht-, bagage- en luchthaveninformatie te checken en in 2016 zal de meerderheid van de luchthavens en vliegtuigmaatschappijen deze diensten ook aanbieden. Alle vliegtuigmaatschappijen (100%) en 90 procent van de vliegvelden investeren in business intelligence-oplossingen om die operationele informatie te verschaffen die nodig is om deze diensten aan te kunnen bieden. Dit blijkt uit SITA’s Smart Thinking rapport dat op de CAPA’s Airlines in Transition summit in Dublin werd gepresenteerd.


SITA, aanbieder van communicatie- en IT-oplossingen voor de luchttransportsector, voert regelmatig onderzoek uit naar vliegvelden, luchtvaartmaatschappijen en reizigers om inzicht te krijgen in de industrie en kansen voor een betere afstemming en verbetering. SITA’s Smart Thinking rapport is gebaseerd op dergelijk wereldwijd onderzoek en bevat additionele input van toonaangevende vliegtuigmaatschappijen en vliegvelden zoals British Airways, Saudia, Dublin Airport Authority, London City Airport en Heathrow.




Uit het rapport van SITA blijkt dat mobiele diensten die vluchtinformatie verschaffen al veel gebruikt worden. Dit zal tegen eind 2016 zijn uitgebreid voor het overgrote deel van de maatschappijen en luchthavens. Tegen die tijd zullen de huidige niche services standaard zijn. Naar verwachting wordt bagage-informatie dan aangeboden door 61 procent van de vliegtuigmaatschappijen; 79 procent van de vluchthavens biedt dan status updates over bijvoorbeeld de wachttijden bij de veiligheidscontroles en de looptijd naar de gate. Meer dan driekwart zal ook routebeschrijvingen voor op het vliegveld aanbieden via mobiele apps.

Nigel Pickford, Director, Market Insight bij SITA: “Ons onderzoek laat duidelijk zien dat de verschuiving naar smartphone apps en mobiele diensten al goed op gang is. De diensten, die vliegtuigmaatschappijen en vliegvelden aan het ontwikkelen zijn, zijn echter sterk afhankelijk van hun vermogen om meer essentiële data en informatie te kunnen geven. Hierdoor kunnen ze reizigers en medewerkers de juiste informatie op het juiste moment bieden. Er worden door de industrie verschillende samenwerkingsinitiatieven ondernomen en SITA heeft de Business Intelligence Maturity Index opgezet om de voortgang te meten.”

Pickford vervolgt: “Voor deze index vroegen we vliegtuigmaatschappijen en vliegvelden om zichzelf te meten in vier business intelligence-categorieën: Data Access en Management; Infrastructuur; Data Presentatie; en Governance. Onze analyse laat zien dat de industrie pas halverwege is en verdere vooruitgang is dan ook nodig.”

Er zijn verschillende initiatieven binnen de industrie om datastandaarden in te stellen en ervoor te zorgen dat het systeem compatibel is. Pickford voegt toe: “Ook al is het plaatje nog niet perfect, verandering zit er wel aan te komen. Alle vliegtuigmaatschappijen en 90 procent van de vliegvelden investeren in de komende drie jaar in business intelligence. Beide groepen hebben wel te maken met de uitdaging dat, hoewel passagiers graag toegang hebben tot informatie over hun reis, ze ook gevoelig zijn voor hun privacy. Het slim gebruiken van niet-opdringerige reizigersinformatie zal echter voordelen bieden voor zowel vliegtuigmaatschappijen als reizigers.”

SITA’s rapport beschrijft hoe vandaag de dag de focus ligt op het bouwen van een fundament voor business intelligence, maar dat vooruitkijkend de combinatie van business intelligence en predictive analysis zal helpen de reizigerservaring te verbeteren terwijl het gebruik van de infrastructuur en de ruimte op vliegvelden wordt geoptimaliseerd. Vroeger hadden vliegtuigmaatschappijen en vliegvelden geen andere keuze dan te reageren op onvoorziene omstandigheden, zoals slecht weer, die strakke schema’s in de war gooien. Door het gebruik van business intelligence kunnen zij meer proactief reageren door eerdere gebeurtenissen te analyseren en verschillende live data feeds van verscheidene bronnen te combineren. Op deze manier kunnen ze toekomstige gebeurtenissen voorspellen en preventieve maatregelen nemen voordat er iets gebeurt. Door de transitie door te maken van reactief, naar proactief naar uiteindelijk preventief handelen, kunnen grote voordelen worden behaald voor reizigers en de industrie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen