Orange Business Services en Sia Partners analyseren nieuwe manieren van werken in het huidige digitale tijdperk

Orange Business Services en consultancybedrijf Sia Partners lanceren een positioneringsdocument bestaande uit een onderzoek naar de wijze waarop de diverse manieren van werken fundamenteel is veranderd door digitaal, de impact van digitaal op werknemers en bedrijven, de interactie met klanten en partners en de nieuwe kansen die ontstaan. Dit positioneringsdocument is gebaseerd op een Europees onderzoek dat in samenwerking met Sia Partners en Harris Interactive werd uitgevoerd. Aan dit onderzoek deden meer dan 1800 CEOs, IT-managers, business owners en HR-managers mee in vijf Europese landen, waaronder de Benelux.

Nieuwe manieren van werken voor verbeterde klantrelatie

Het digitale fenomeen heeft vandaag de dag invloed op de verwachtingen van individuen. Zij vragen om meer connectiviteit, personalisatie en interactie bij bedrijfsrelaties. Het onderzoek toont aan dat 85% van de Europese bedrijven erkennen dat verbeterde klantenservice de aanjager van de nieuwe manieren van werken is. Het positioneringsdocument laat de ervaringen van BNP Paribas Wealth Management aan bod komen. Het bedrijf gaf de steeds mobielere verkoopafdelingen in Azië tablets om de klantrelaties te managen en te verbeteren.
Thuiswerken verschilt door de komst van “third place working”
Flexibel werken is niet alleen een manier om de levenskwaliteit van werknemers te verbeteren, maar ook een hefboom voor de productiviteit en vastgoedoptimalisatie van bedrijven. Het onderzoek toont aan dat flexibel werken bij 54 procent van de Europese bedrijven wordt geformaliseerd door een wettelijk kader. Zij hebben een bedrijfsbeleid rondom thuiswerken vastgelegd. Naast thuiswerken en werken op kantoor, neemt werken vanuit verschillende locaties vele nieuwe vormen aan. Denk aan locaties die publiekelijk zijn of door bedrijven worden aangeboden. Dit soort nieuwe werkplekken voor werknemers vallen onder de categorie “third places to work.”
Samenwerken: bedrijven geven toegang tot hun ecosysteem
Door co-creatie, samenwerking en co-innovatie maakt collaboratie een echte evolutie door in de manieren van werken die mogelijk worden gemaakt dankzij de digitale transformatie. Bedrijven breiden hun samenwerking uit, door een steeds groter netwerk aan leveranciers, klanten en partners. “Corpoworking” is een nieuwe trend waarbij leden van het ecosysteem in een speciaal bestemde locatie kunnen werken. Zo ook bij SNCF die specifieke werkplekken in het nieuwe hoofdkantoor voor partners en klanten beschikbaar heeft gesteld, inclusief wifi-toegang. Daarnaast geeft 74% van de Europese bedrijven aan dat samenwerken met partners een ‘must-have’ of ‘nice-to-have’ is.
Beveiliging: een belangrijke voorwaarde voor bedrijven
De opkomst van nieuwe manieren van werken vraagt om een transformatie van de IT-infrastructuur van bedrijven. Ook roept het vragen op over beveiliging en bescherming van bedrijfsgegevens. 65% van de bedrijven die meededen aan dit onderzoek bevestigen dat beveiliging van invloed zal zijn op de manier waarop er in de aankomende drie jaar gewerkt gaat worden. In 2013 heeft 62% van de Europese bedrijven een veilige mobiele oplossing en 10% zal er één in 2014 hebben.
IT-projecten worden steeds meer beïnvloed door business-afdelingen
Ondanks dat IT-managers bij 97% van de Europese bedrijven vandaag de dag nog altijd verantwoordelijk zijn voor de keuzes rondom het digitale apparatuur en de oplossingen, toont het positioneringsdocument aan dat business owners – directors of managers van business units, productie, faciliteit, marketing of sales – steeds meer invloed hebben in de besluitvormingsprocessen. 38% van de Europese bedrijven denkt dat de betrokkenheid van business owners in de aankomende drie jaar zelfs gaat toenemen. Human Resources (HR) executives hebben ook een grote rol. Bij 59% van de bedrijven blijkt HR betrokken te zijn bij de besluitvormingsprocessen rondom de werkomgeving.
In 2014 wil 44% van de Europese bedrijven minstens één nieuwe tool of dienst implementeren om de nieuwe manieren van werken verder te ontwikkelen. Zo worden de projecten die de hoogste prioriteit hebben voor de korte termijn aangehaald om cloud-diensten, tablets en applicaties in te zetten. De ambitie van Orange Business Services en Sia Partners is om bedrijven te begeleiden in hun digitale transformatie.
Het positioneringsdocument inclusief meer gegevens over de Benelux – met zelfs veel lokaal gevestigde Belgische bedrijven – is verkrijgbaar via deze link.
Methodologie van het positioneringsdocument
Het positioneringsdocument “Taming the digital tiger: How to seize the opportunities from new ways of working” is gebaseerd op een Europees onderzoek dat uitgevoerd werd door Orange Business Services, in samenwerking met Sia Partners en Harris Interactive. Het werd in 2013 in Europa uitgevoerd, met als plan om het in 2014 uit te breiden richting de Verenigde Staten en Azië. De paper bestaat uit:
  • Diverse landen: Benelux, China, Frankrijk, Polen, Spanje, Zwitserland, Engeland en Amerika
  • 60 face-to-face interviews, 10 focusgroepen met 62 participanten en 1862 interviews
  • Grote, middelgrote en kleine bedrijven
  • Verschillende sectoren, waaronder de dienstverlening, agricultuur, handel, transport en bouw
  • Diverse bedrijfsfuncties: CEOs, IT-/Telco-managers, Human Resources, business owners (directors of managers van business units, productie, faciliteit, marketing of sales)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in