A7-chip met 64-bits architectuur, nuttig of een marketing gimmick?

Het is alweer bijna een jaar geleden dat Apple de iPhone 5s uitbracht, de eerste smartphone met een 64-bits architectuur. Niet lang na de aankondiging van het toestel verschenen de eerste nieuwsartikelen op het internet. Sommigen zagen het als een marketing gimmick. En bij de eerste reviews bleek al dat over het algemeen de performance er niet heel erg op vooruit is gegaan; de kloksnelheid bedraagt nog altijd 1,3 GHz en het RAM-geheugen is slechts 1 GB. Natuurlijk speelt mee dat iOS altijd zodanig ontwikkeld is dat het feiloos draait op de iPhone. De hardware hoeft niet per definitie goed te zijn hiervoor. Toch biedt de stap naar 64-bits wel degelijk een verschil. In dit artikel leggen we uit waarom.

We beginnen eerst even met een inleiding tot 64-bits, voor degenen die niet weten wat het is. Het verschil tussen 32-en 64-bits is te vergelijken met een snelweg. Stel, je hebt slechts twee rijbanen, dan is de kans op file enorm groot. Voeg je er nog twee rijbanen aan toe, dan verminder je de kans op file met de helft. Zo werkt dat ook bij een processor, alleen dan met ‘databussen’. Een 64-bits architectuur maakt meer berekeningen tegelijkertijd mogelijk, wat vooral bij zwaardere apps, maar ook bij games een grotere snelheidswinst oplevert. Het is ook nog eens een stuk efficiënter qua verbruik, waardoor de accu eveneens langer meegaat.
Apple begon zelf al met het bieden van ondersteuning hiervoor. iOS 7 (en binnenkort uiteraard ook iOS 8) maken gebruik van een natieve 64-bit kernel, libraries en drivers. Verder zijn alle standaardapplicaties opnieuw ontwikkeld. Tevens heeft Apple enkele apps die in de App Store verkrijgbaar zijn aangepast, zoals iMovie en Garageband. Ook zonder 64-bits ondersteuning zullen apps sneller opgestart worden dan op de iPhone 5 met zijn A6-chip, maar mét deze toevoeging kun je er voor zorgen dat apps een stuk efficiënter draaien.
Echter heeft Apple niet alleen voor deze efficiëntie een 64-bits architectuur toegevoegd, want het heeft ook te maken met enkele hardware-vernieuwingen. Zo dank je de snelheid van Touch ID, de vingerafdruksensor aan deze zogenaamde ‘gimmick’. Ook de nieuwe camerafeatures, zoals burst-modus en de snellere autofocus hebben veel baat bij het gebruik van meer rekenkracht in korte tijd. Voor veel applicaties, zoals Instellingen, Berichten of Agenda zal er vrijwel geen verschil merkbaar zijn. Dat komt omdat de processor van de iPhone 5 en 5c al zeer snel is. Op papier is de A7-chip twee keer zo snel in CPU-prestaties en ook nog eens twee keer zo snel in GPU-prestaties. Bij games zal het verschil merkbaar zijn, maar bij simpele apps dus niet. Voor nieuwe gebruikers moet dit geen reden zijn om níet van de iPhone 5 over te stappen naar de iPhone 5s, en hieronder leggen we uit waarom.
Wat voor velen de reden is om te zeggen dat 64-bits momenteel nutteloos is, komt door het RAM-geheugen. Normaal is het zo dat 4 GB aan RAM 64-bit mogelijk maakt. Echter zou dit alleen voor zware apparaten bedoeld moeten zijn. Smartphones – en dan vooral Apple’s eigen iPhone – hebben niet veel rekenkracht nodig. Apple heeft wel alvast de mogelijkheden voor meer RAM opengezet, maar het is met zekerheid te zeggen dat de volgende iPhone niet meer dan 2 GB aan RAM-geheugen zal krijgen. Een andere reden is omdat er gewoonweg te weinig apps zijn die het ondersteunen. Één van de bekendere apps die al vrij snel na de release van de iPhone 5s met 64-bits ondersteuning op de proppen kwam is djay 2. De app biedt hierdoor ondersteuning voor meer mogelijkheden, zoals ‘pitch matching’ en ‘key detection’, iets dat op apparaten zónder A7-chip niet mogelijk is.

Het is vooral voor ontwikkelaars de uitgelezen kans om kennis te maken met de nieuwe technologie en om hun apps aan te passen. Zodra over een paar jaar 4 GB RAM toegevoegd wordt aan de iPhone en/of iPad, zal de iPhone 5s wellicht nog steeds bestaan. Wat dat betreft is de A7-chip met een toekomstgerichte visie bedacht. Waar de iPhone 5c met iOS 10 waarschijnlijk zijn ondersteuning verliest, zal de iPhone 5s ongetwijfeld nog makkelijk door kunnen happen. Om deze reden ben ik zelf ook van plan binnenkort over te stappen van de iPhone 4S naar de iPhone 5s.

Voor wie het overigens nog niet wist: de A7-chip is ook Apple’s eerste mobiele processor die dankzij ondersteuning voor OpenGL ES versie 3.0 games mogelijk maakt met console-graphics. En met iOS 8 krijgen ontwikkelaars meer toegang tot de A7-chip dankzij ‘Metal’.
Afbeeldingen respectievelijk afkomstig van The Verge en Engadget.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in