15 september 2014

Anna, de laatste innovatie in smart home energy

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) introduceert vandaag Anna, een nieuw product op het gebied van intelligente energiebesparing in huis. En een volgende stap in de Nederlandse ontwikkelingen met betrekking tot ‘the internet of things’.

Zorgeloos besparen
Waar andere producten voor het managen van energieverbruik vooral gericht zijn op het vergroten van inzicht, komt Anna zelf in actie om besparingen te realiseren. “Besparen op energie willen we allemaal, maar het moet niet te veel moeite kosten”, licht NLE-oprichter Harald Swinkels toe. “Anna helpt consumenten daarbij. Ontzorgd energie besparen, noemen we dat.” Wat Anna verder onderscheidt, is de bespaarmodus, waarbij de gebruiker kan kiezen uit drie profielen; van comfortabel tot zeer zuinig.


‘Smarter’ dan ooit
Tijdens de eerste maand na installatie analyseert Anna de levensstijl van de bewoners en programmeert ze zichzelf. Dit, gecombineerd met de gekozen bespaarmodus en de buitentemperatuur, gebruikt Anna om op het juiste moment de temperatuur bij te stellen. Met de bijbehorende app voor smartphone en tablet is Anna volledig op afstand te bedienen. Anna gebruikt ‘geo-fencing’ om te bepalen of jij in de buurt bent. Als je wilt, schakelt Anna zichzelf automatisch uit als je weg bent en weer aan als je onderweg naar huis bent.

Nederlands product
Anna is 100% Nederlands. Ze is in eigen land bedacht en ontwikkeld door de Nederlandse Energie Maatschappij in samenwerking met het bedrijf Plugwise. De productie vindt plaats in Eindhoven. Er is veel aandacht besteed aan het design; ze licht bijvoorbeeld op om te laten weten dat ze een instructie heeft begrepen. Anna werkt met het OpenTherm-protocol om met de cv-ketel te communiceren. Deze techniek maakt het mogelijk om de cv-ketel te moduleren, in plaats van telkens in- en uit te schakelen.

Privacy
NLE garandeert dat de gegevens over het gedrag van de consument die Anna verzamelt nooit met derde partijen zoals adverteerders worden gedeeld. Het bedrijf loopt daarmee vooruit op privacy-ontwikkelingen. De data is en blijft van de consument. Steeds vaker wordt immers de zorg onder consumenten gehoord dat apparaten die ‘connected’ zijn zonder toestemming persoonlijke informatie doorspelen.

#Whoisanna
Voorafgaand aan de officiële lancering werd een teasercampagne ingezet. Op tv en radio werden spotjes uitgezonden waarin een mysterieuze stem “Anna, Anna, Anna” fluisterde, waarna ze ‘wakker’ werd. Er werd verwezen naar whoisanna.com. Dit leidde tot veel speculatie op social media over wie Anna zou zijn. De website whoisanna.com kreeg meer dan 100.000 unieke bezoekers. Anna is vanaf medio september 2014 te bestellen voor bestaande klanten van NLE voor € 3,99 per maand.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen