16 september 2014

Nederlandse consument voorziet ongekende connectiviteit in 2025, maar is wel bezorgd over veiligheid en privacy

McAfee, onderdeel van Intel Security, presenteert de uitkomsten van het onderzoek Safeguarding the Future in 2025. Dit onderzoek brengt de opvattingen en ideeën in beeld van duizenden consumenten uit de hele wereld - waarvan ruim 350 in Nederland - over lifestyle- en technologietrends. Het laat zien welke invloed technologie heeft op mensen thuis, op hun werk en op hun auto. Het biedt inzicht in de groeiende rol van wearables en mobiele apparaten in ons leven. En het maakt duidelijk hoe deze technologieën ons gevoel van veiligheid en privacy online beïnvloeden.


Een groot deel van de Nederlandse respondenten verwacht dat technologie in huis de komende tien jaar een significant grotere rol gaat spelen. Zo denkt meer dan de helft dat de koelkast zélf producten die bijna op zijn aan een boodschappenlijst zal toevoegen. Ook ziet bijna de helft wel iets in een wearable die gescande producten in het digitale winkelwagentje plaatst, waarna het bestelde volgens 38 procent binnen een uur wordt geleverd (maar in de drone als toekomstige boodschappenbezorger heeft slechts 11 procent vertrouwen). Verder is bijna 80 procent ervan overtuigd dat het huisbeveiligingssysteem in 2025 is verbonden met de smartphone of tablet.

“Technologie, met name het ‘Internet of Things’, blijft zich ontwikkelen en raakt steeds meer verstrengeld met ons alledaagse leven,” zegt Gary Davis, chief consumer security evangelist bij McAfee. “We begrijpen dat de consument zich zorgen maakt over wat deze veranderingen betekenen voor zijn privacy en veiligheid. Met dit onderzoek hopen we deze zorgen voor het voetlicht te brengen, zodat de industrie er oog voor heeft bij het ontwikkelen van nieuwe innovaties.”

Het onderzoek geeft onder andere inzicht in de visie van de consument op cyberveiligheid, wearables en transportmiddelen in 2025.

Cyberveiligheid
Volgens de enquête maakt 41 procent van de Nederlanders zich zorgen over de cyberveiligheid. Opvallend is dat dit percentage in de Verenigde Staten met 68 procent beduidend hoger ligt. In Nederland noemt 58 procent identiteitsdiefstal, diefstal van geld en fraude als de grootste problemen. Geen verrassing: bijna dagelijks lezen we wel iets over bedrijven en financiële instellingen die zijn gehackt. Iedere dag zijn er nieuwe innovaties die ons op steeds meer gebieden verbinden met internet en andere apparaten. Hierdoor worden we terughoudender in het delen van persoonlijke informatie en het omarmen van deze technologieën, uit angst slachtoffer te worden van cybercriminelen. 

Cybercrime
Het onderzoek brengt ook aan het licht dat niet minder dan 60 procent van de Nederlandse consumenten vreest dat er iemand in hun gezin in het komende decennium ten prooi zal vallen aan hackers. In de VS is dat zelfs 77 procent. Iets meer dan een kwart van de Nederlanders is bang dat een gezinslid tegen 2025 te maken heeft gehad met cyberpesten. Met het groeiende aantal sociale netwerken en mensen die hiervan gebruikmaken, is ook de kans op negatieve ervaringen online steeds groter. 

"Het besef begint nog maar net tot ons door te dringen dat persoonlijke gegevens niet iets ‘ongrijpbaars’ zijn”, zegt Brian Johnson, futurist in dienst van Intel. "We hebben nog niet helemaal door welke gegevens nu wel of niet bedoeld zijn voor anderen. We gaan niet het nummer van onze creditcard luid lopen verkondigen als we ergens binnenkomen, dus waarom zouden we dat online dan wél doen?”

"Naarmate ons gevoel van onveiligheid groeit, zal er ook een verschuiving plaatsvinden in de manier van authenticatie”, denkt futurist en schrijver Ross Dawson. "Denk hierbij aan unieke biometrische gegevens: vingerafdrukken, gezichts-, stem- en oogherkenning of zelfs gedachtengolven.”

Wearables
58 procent van de Nederlanders denkt dat de smartwatch over 11 jaar het meest voorkomende apparaat is en 59 procent van de respondenten gelooft dat wearables in het algemeen de gewoonste zaak van de wereld zullen zijn. Alles wordt mobieler: slechts een kwart ziet in 2025 nog een rol weggelegd voor de desktop-pc.

"Het is een uitgemaakte zaak dat de consument in 2025 heel wat hogere verwachtingen heeft van zijn apparatuur,” zegt Gary Davis. “Wearables en andere toepassingen van kunstmatige intelligentie zullen ons leven vereenvoudigen. We verheugen ons op meer gemak en comfort, maar zijn ons er ook van bewust dat dit comfort niet ten koste van ons veiligheidsgevoel mag gaan.”

Technologie op de werkvloer
In de komende tien jaar verwacht de consument grote veranderingen op de werkplek. 19 procent denkt hierbij aan een kantoor aan huis, 72 procent rekent op hulp van kunstmatige intelligentie en robotica bij het werk. Ongeveer twee derde van de Nederlanders denkt toegang tot zakelijke data te krijgen via gezichts- of spraakherkenning. Hoewel het waarschijnlijk is dat er meer voorzorgsmaatregelen zullen worden genomen om gevoelige zakelijke informatie te beveiligen, kunnen robots op de werkvloer bedrijven vatbaarder maken voor cybermisdrijven.

Andere belangrijke bevindingen:

Big Brother…
  • Driekwart van de Nederlanders denkt dat de overheid in 2025 veel meer zeggenschap heeft over het internet, dat veel minder privé zal zijn.


Bescherm uw digitale middelen
  • In 2025 verwacht 41 procent van de consumenten zijn mobiele apparaat te ontgrendelen met een oogscan, 29 procent denkt dat dit met een vingerafdruk zal gebeuren. Ruim driekwart is van plan meer energie te steken in het beschermen van zijn digitale apparaten en informatie.


Betalen met telefoon… of vingerafdruk!
  • Een op de drie consumenten verwacht in 2025 af te rekenen via een vingerafdruk, terwijl een kwart daar een mobiel apparaat voor denkt te gebruiken. 16 procent is vastbesloten om over 11 jaar nog altijd met een creditcard of bankpas te betalen.


Groen op de weg
  • Een derde van de Nederlanders denkt in 2025 rond te zullen rijden in een hybride voertuig, bijna een kwart heeft de hoop gevestigd op de zelfrijdende auto. 59 procent verwacht dat er tegen die tijd auto’s met een ‘automatische piloot’ zullen zijn. Een grote meerderheid, 83 procent, denkt in 2025 de voorkeur te geven aan een elektrische auto boven een benzineauto. 


Uw app weet het beter
  • 28 procent van de Nederlanders verwacht dat de wachtkamer van de huisarts in 2025 online zal zijn. 24 procent voorziet de mogelijkheid om, met behulp van sensoren, online een digitale medische check-up uit te voeren die eventuele problemen met de gezondheid vaststelt. Bijna de helft denkt nog steeds fysiek naar de huisarts te gaan met gezondheidsklachten.


Kwantitatieve methodologie
MSI Research heeft online een enquête uitgevoerd onder 353 Nederlanders tussen 21 en 65 jaar. De interviews werden afgenomen tussen 1 en 12 augustus 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten