zaterdag 27 september 2014

Review: iPhone 6

Apple kondigde in september de iPhone 6 en iPhone 6 Plus aan met een hoop spectaculaire vernieuwingen. Hoewel ik nog geen jaar geleden een iPhone 4S gekocht heb waren er voor mij genoeg redenen om toch al over te stappen naar een nieuwer toestel, zoals het design, het scherm, de prestaties, de batterijduur, de camera en nog veel meer. In deze review over de iPhone 6 lees je uitgebreid over de vernieuwingen en mijn eigen bevindingen. Na de break meer!

Informatie:
iPhone 6
Space Gray
64 GB
4,7-inch Retina HD-display 
1334×750 pixels (326 ppi)
1.4 GHz dual-core A8-chip met 64-bits architectuur
M8-coprocessor
1 GB RAM
iOS 8







REVIEW
Inhoud
  • Inleiding
  • Unboxing
  • Design
  • Display
  • Processor en graphics
  • Batterijduur
  • Connectiviteit
  • Camera
  • Touch ID
  • Conclusie
  • Plus- en minpunten


Inleiding
De iPhone 6 is mijn allereerste iPhone die ik direct vanaf de release al in huis heb. Ook is het voor het eerst dat ik 64 GB aan opslagruimte heb. Mijn laatste twee iPhones hadden allebei slechts 8 GB in huis, en met iOS 8 bleef er op de iPhone 4S minder dan 5,5 GB over, erg weinig dus. Daarom vond ik het tijd om bij de nieuwe meer geheugen te kiezen. Aanvankelijk wilde ik voor 32 GB gaan, maar Apple biedt dit niet meer aan. Sterker nog, voor 64 GB betaal je nu evenveel als wat je voorheen voor een iPhone met 32 GB moest betalen.


Unboxing
Jawel, ook de 'unboxing', ofwel het uitpakken, is belangrijk wanneer je een nieuw product in huis haalt. Normaal komt dit onderdeel niet in aan bod in mijn reviews, maar deze keer heb ik een uitzondering gemaakt.

De iPhone 6 zit zoals ieder vorige model in een rechthoekig doosje. Wat meteen opvalt is dat de kleur weg is. Voorheen zag je altijd het thuisscherm van de iPhone, nu zie alleen de vorm, helemaal wit. Dit maakt het ook lastiger een foto te maken, maar als je goed kijkt zie je het alsnog redelijk. Ook 'nieuw' is dat er niet meer iPhone, gevolgd door het type staat. In plaats van dat er dus 'iPhone 6' op de zijkanten staat, zie je nu alleen 'iPhone'. Waarschijnlijk wil Apple daarmee minder onderscheid maken tussen de verschillende modellen. Op de onderkant staat het wel gewoon aangegeven trouwens. Net als de opslagcapaciteit van 64 GB bij die van mij.

Natuurlijk zijn de doosjes nu ook groter geworden. Die van de iPhone 5 en 5s waren even groot, en die van de 4 en 4S waren sowieso kleiner. Het doosje van de iPhone 6 is groter, en die van de iPhone 6 Plus is nog een stuk groter.



Net als bij alle andere iPhone-doosjes is het openen ervan een ramp. Zo liet de allereerste koper in Australië de zijne vallen toen hij hem aan een journalist van 9 News Perth wilde laten zien. Al moet er wel even worden gezegd dat hij iets té enthousiast was en daardoor nogal onvoorzichtig was. Daarom open ik het doosje van een nieuwe iPhone ook alleen als ik een tafel voor me heb. De beste manier is door lichtjes te schuden, niet al te hoog van het tafelblad. Zodra je ook maar ziet dat het onderste deel een beetje uitgeschoven is, haal je hem voorzichtig naar beneden. Zorg dat de bovenkant kan voorkomen dat de iPhone eventueel van zijn plek valt.





Ik heb gelukkig geen problemen gehad. Bij het zien van de iPhone kreeg ik meteen weer dat 'wauw'-gevoel dat ik eigenlijk al sinds mijn allereerste iPhone, de 3G, niet meer gehad heb. Dat is toch bijzonder? Want ik heb inmiddels al een aardig aantal mobiele apparaten van Apple gehad:


Misschien komt dat overweldigende gevoel doordat de iPhone 6 mijn eerste smartphone van Apple is die ik nog geen maand na de release ervan heb. Alleen de iPod touch van de vijfde generatie had ik relatief kort na zijn release, maar die producten geven vrijwel nooit hetzelfde gevoel als bij een iPhone. Dat was in de beginjaren van de iPod (2000-era) wel het geval, maar dat was vanwege het feit dat ze toen nog niet ver waren op het gebied van technologie.

De iPhone 6 is dus al geweldig om te zien. Maar hoe komt dat? Hoe ziet hij er eigenlijk precies uit? En hoe ligt hij in de hand? Daarover kun je meer lezen in het volgende stukje.



Design
iPhone heeft sinds 2012 geen update meer gekregen aan het design. En zelfs de iPhone 5 was volgens sommigen geen bijzondere upgrade op dat punt, ook al vind ik persoonlijk van wel. De iPhone 6 is een nog grótere stap. Dunner, lichter, en met afgeronde randen. Dat omschrijft het nieuwe design eigenlijk al wel goed.

Apple heeft er bij de iPhone 6 voor gekozen de achterkant te voorzien van strepen, die fungeren als antennebanden. Toen dit bij verschillende geruchten al genoemd werd waren weinig mensen enthousiast, omdat het simpelweg niet zou voldoen aan Apple's normen voor design. Echter blijkt het toch weer bij het rechte eind te zijn. Ik persoonlijk vind de strepen wel wat hebben. Het idee erachter is een beetje zoals bij je bij de iPhone 5 en iPhone 5s boven en onder een glazen plaatje had, terwijl het midden volledig van aluminium was. Nu is de hele behuizing ook van alumnium, maar dan dus met die strepen erbij. Deze lopen aan de zijkant ook weer door over de afgeronde randen. Ook de voorkant dat van glas is gemaakt, is aan de zijkanten netjes afgewerkt.



Een groot nadeel dat mij meteen al opviel is dat de achterkant nogal glad aanvoelt. En dit blijkt één van de kritiekpunten te zijn die andere reviewers ook noemen;
  • The New York Times: "The effect looks sleek, but feels slippery. Dropping seems imminent as you stretch your thumb across the larger screens."
  • The Verge: "That aluminum feels quite nice, but it’s also a little slippery, especially when you factor in the size of the phone and its rounded sides."


Het gebruik van een case wordt dan ook aanbevolen. En na mijn eerste ervaringen durf ik die mening best te delen. Toch denk ik dat het een kwestie van wennen is. Immers, de iPod touch van de vijfde generatie had naar mijn mening ook een nogal gladde achterkant. Ik heb die ook een keertje laten vallen, wat echter niet zozeer door de achterkant kwam. Zolang je hem op de juiste manier uit je broekzak haalt is er niets aan de hand. Bij het gebruik zelf valt het heel erg mee.







Wat betreft die nieuwe afgeronde zijkanten waar ik het net over had moet ik zeggen dat dit een enorm pluspunt is. Aanvankelijk dacht ik dat de iPhone 6 erg groot zou zijn, maar in de praktijk blijkt dit mee te vallen. Navigeren voelt erg natuurlijk aan in vergelijking met mijn 'oude' iPhone 4S. En als je 'reachability' gebruikt, waar we het later nog over gaan hebben, is het bedienen van het toestel prima te doen.


De iPhone 6 is met 6,9 mm dunner dan ooit en hij weegt ook slechts 129 gram. Ter vergelijking, mijn vorige iPhone was 9,3 mm dik en woog 140 gram. Hoewel het qua gewicht maar 11 gram scheelt, merk je dit wel direct. Zeker als je er ook nog bij bedenkt dat de iPhone 6 een stuk groter is; het toestel is 158,1 mm hoog en 77,8 mm breed, terwijl de iPhone 4S slechts 115,2 mm hoog en 58,6 mm breed is. De iPhone 6 ligt gewoon lekker in de hand, kan ik concluderen na het toestel een tijd lang achter elkaar te hebben gebruikt. Apple heeft de grootte dus voldoende weten te compenseren voor mensen met kleinere handen, zoals ik.

Om te zorgen dat de nieuwe iPhone zo dun kan zijn moest er helaas wel wat worden ingeleverd. En dat is niet de batterijduur, al dachten veel mensen vóór de aankondiging van het toestel van wel. Nee, het is de camera. Die steekt namelijk een stukje uit. Ook dit blijkt een enorme minpunt te zijn. Sterker nog, het is de grootste ergernis die de reviewers tot nu toe zijn tegengekomen. Zelf heb ik nog geen reviews gelezen waarbij de uitstekende camera niet genoemd werd. Het gekke is dat het mij persoonlijk niet veel uit maakt. De iPod touch van de vijfde generatie had het namelijk ook, omdat deze met 6,1 mm nóg dunner is dan de iPhone 6. Nadeel is wel dat je typen nogal lastig is bij de iPhone, want dan klapt deze steeds tegen het oppervlak aan wat de kans op schade nogal vergroot. Omdat ik zelf nooit typ terwijl mijn iPhone op de tafel ligt denk ik dat het alsnog geen probleem zal zijn. Desnoods neem ik er later toch een case bij. Voor degenen die bang zijn dat de cameramodule schade oploopt omdat deze uitsteekt: dat is nergens voor nodig. Sinds de iPhone 5 is het lensoppervlak namelijk van saffierglas, wat enorm krasbestendig is.

Het design van de iPhone is in mijn ogen iets waarin je Apple altijd kunt herkennen, zelfs ondanks de strepen en de uitstekende camera op de achterkant. Het toestel ligt heerlijk in de hand, en vanwege de afgeronde randen zelfs beter dan de iPhone 4(S). En natuurlijk ziet het er ook supermooi uit. Het is Apple, dat maakt het een kwalitatief hoogstaande smartphone ten opzichte van de concurrentie.


Display
De iPhone 6 beschikt over een 4,7-inch 'Retina HD'-scherm. De reden voor 'HD' bij Retina? Simpel, het is Apple's eerste iPhone-scherm dat een resolutie (hoger) dan 720p HD heeft. Om precies te zijn 1334×750 pixels met 326 pixels per inch. De iPhone 4 en 4S beschikken beiden over een resolutie van 960×640 pixels met dezelfde pixeldichtheid. De verhouding is het hetzelfde geblijven, waardoor je niet direct veel verschil in kwaliteit zijn. Toch is het scherm wel helderder. En natuurlijk zie je ook meer content, vooral als je een applicatie als Safari of mail gebruikt. Waar je in Mail op de iPhone 4S slechts ongeveer 3,5 mailtjes kon zien zonder te scrollen, is dit op de iPhone 6 twee mailtjes meer. Sowieso zie je ook meer tekst in de breedte. En in de foto's-app zie je een hoop meer previews tegelijk.

In tegenstelling tot de iPhone 6 Plus beschikt de mijn niet over de mogelijkheid om het thuisscherm horizontaal weer te laten geven. Ook kan ik bepaalde apps niet in een soort iPad-weergave gebruiken, iets dat de iPhone 6 Plus wel weer heeft. De iPhone 6 Plus is echter een slag groter dan de gewone iPhone 6. Je mist dan ook eigenlijk niets, want je krijgt alsnog veel te zien op je scherm.

Typen lijkt makkelijker te zijn geworden, omdat het toetsenbord nu grotere knoppen heeft. Vooral met één hand lukte het me om minder fouten te maken bij het typen dan met m'n iPhone 4S. Wel voelt het dan alsof ik de iPhone 6 bijna laat vallen, omdat ik mijn hand heel laag moet houden. Er steekt dan veel uit aan de bovenkant. Het gewicht zorgt ervoor dat het toestel eerder uit je hand kan vallen als je verkeerde beweging maakt. Ik merk dan ook dat typen nog altijd fijner is als je de iPhone in één hand houdt en met de andere typt. Of je gebruikt beide handen, dat kan ook. Vooral in de liggende weergave, alleen kon ik bij een paar testjes de middelste paar toetsen niet bereiken met mijn duimen. Dat is dus een nadeel, maar typen in de liggende weergave heb ik nog bijna nooit gedaan en ik zie het mezelf dan ook niet doen.

Wat betreft het bedienen kun je dankzij 'reachability' je scherm letterlijk een stukje naar beneden laten schuiven. Zo kun je toch bij de knoppen helemaal bovenaan, zelfs als je niet zo'n lange vingers hebt. Tik tweemaal op de thuisknop - niet drukken dus - om de functie te activeren. Dat ziet eruit zoals je op de screenshot hiernaast ziet.

Nadeel is dat je soms per ongeluk twee keer op die knop drukt. Via de toegankelijkheidsinstellingen is het eenvoudig uit te schakelen, maar later kun je ineens beseffen hoe handig het is en dan kun je dus weer terug naar dat menu om het weer in te schakelen. Of je gebruikt natuurlijk gewoon twee handen. Dit kan soms zelfs wat minder moeite kosten, maar als je bijvoorbeeld in je andere hand al iets vast hebt gaat dat natuurlijk wel heel moeilijk. Persoonlijk vind ik 'reachability' een mooie toevoeging, maar het is niet iets dat ik echt vaak zal gebruiken. Liever houd ik de iPhone 6 met twee handen vast, voor ook nog eens wat extra grip.







Toen de iPhone 5 net uitgebracht was moesten veel applicaties aangepast worden om de zwarte balken boven- en onderin weg te krijgen en te vullen met meer content. Bij de iPhone 6 en iPhone 6 Plus is dit wat slimmer aangepakt: niet-aangepaste apps tonen een soort ingezoomde versie ervan. Ontwikkelaars kunnen er uiteraard voor zorgen dat het grotere scherm van de nieuwe toestellen zo goed mogelijk benut worden. Enkele applicaties zijn al aangepast, waaronder Twitter, Facebook en Instagram. En natuurlijk Apple's eigen apps. Niet alleen de voorgeïnstalleerde, ook de apps die je in de App Store kunt krijgen. Denk hierbij aan Pages, iMovie enzovoort. De komende paar weken zullen er veel updates worden uitgebracht om ondersteuning voor de iPhone 6 (Plus) en iOS 8 aan te bieden.


Processor en graphics
Geen smartphone kan zonder processor. Waar Apple met de iPhone 5s de eerste 64-bits processor introduceerde, bouwt het bedrijf met de iPhone 6 verder op het succes en de zeer goede prestaties ervan. In de nieuwe iPhones huist dan ook een 1.4 GHz dual-core A8-chip met een tweede generatie 64-bits architectuur. Volgens Apple heeft de A8-chip maar liefst twee miljoen transistors en gebruikt het een 20-nanometer proces. Dit stelt de processor in staat om 50% efficiënter te werken dan de A7-chip en toch 25% sneller te zijn. De prestaties van de graphics zijn zelfs nog meer omhoog gegaan met maar liefst 50%. De GPU gebruikt nu zes kernen, terwijl dat van de iPhone 4S er maar twee had. De iPhone 5s had overigens vier GPU-kernen.

In de praktijk merk je vooral het verschil als je een iPhone 4S gewend bent. Apps starten extreem snel op, animaties zijn heel erg vloeiend en games zien er een stuk mooier uit. Al komt dat natuurlijk ook door het scherm, maar zonder een goede processor zou een grafisch zware game veel haperen. Daar heb ik totaal geen last van gehad, alles verliep zo vloeiend als maar kan.

Om een goed beeld te geven van hoe snel de iPhone 6 in vergelijking met de iPhone 4S is, heb ik met Geekbench 3 een benchmarkscore uit laten komen:

Links: iPhone 6 | Rechts: iPhone 4S




Ik besloot een simpele test te doen waarbij ik enkele apps en games opstart om de snelheid te vergelijken. De resultaten zijn niet heel nauwkeurig, maar zouden wel een goed beeld moeten geven van de verschillen. Zowel de iPhone 6 als de iPhone 4S draaiden bij de test op iOS 8.0.2.


iPhone 6
iPhone 4S
Instellingen
1 seconde
4 seconden
Berichten
1,5 seconde
3 seconden
Weer
1 seconde
2,5 seconden
Camera
1,5 seconde
4 seconden
Safari (www.dutch-tech.nl)
4 seconden
12,5 seconden
Twitter
3,5 seconden
8,5 seconden
Angry Birds Seasons (tot aan playknop)
7,5 seconden
15 seconden


Omdat er nog geen games zijn die zijn aangepast voor de A8-chip en/of Metal-graphics in iOS 8 die mij aanspreken besloot ik er gewoon willekeurig een paar te doen die me wél interesseren, zoals Grand Theft Auto III, Vice City en San Andreas. En het alom bekende Angry Birds. Al deze games draaien zoals verwacht zeer vloeiend. Bij GTA III waren er hier en daar wat haperingen zichtbaar, waarschijnlijk omdat deze game simpelweg niet aangepast is. Net als GTA Vice City trouwens. GTA San Andreas daarentegen werd uitgebracht toen de iPhone 5s al even op de markt was, waardoor deze game wel aangepast werd voor de 64-bit architectuur en OpenGL ES 3.0. Dat levert al een relatief groot verschil op. Overigens viel meteen op dat de games véél fijner speelbaar zijn op de iPhone 6 dan op bijvoorbeeld de iPhone 4S. Alleen al vanwege de grotere knoppen, maar ook door het grotere scherm in zijn geheel.

Het duurde niet lang voor de iPhone 6 alweer warm begon te worden, maar dat kan onder andere komen doordat hij al een hele tijd bezig was om de drie GTA's te downloaden. Bij elkaar is dat namelijk ruim drie gigabytes aan data, wat nogal veel tijd en kracht vergt. Bij het testen van Angry Birds kwam dit namelijk niet voor. Die game had ik er al vanaf de eerste dag op staan en er was niets aan het downloaden en ik heb minimaal een kwartier van tevoren niets gedownload toen ik 'm speelde.

Volgens Apple moet de processor even goed blijven presteren onder hoge druk als bij minder druk, zonder dat hij er al te warm van wordt. Dat wordt dus duidelijk niet waargemaakt, maar als ik terugkijk op hoe heet de iPhone 4S (soms zo erg dat je hem even móest laten afkoelen) soms kon worden neem je dat toch wel voor lief.

De A8-processor is een flinke voorsprong op de A5-chip van de iPhone 4S en je krijgt waar voor je geld. Apps starten extreem snel op, zelfs heel zware games doen het op dat punt goed. Ik ben dik tevreden met wat Apple heeft gedaan met de processor.


Batterijduur
Apple belooft met zowel de iPhone 6 als de iPhone 6 Plus een langere batterijduur. De 6 Plus loopt op dit punt een stuk vooruit, maar ook het normale model heeft een verbeterde batterijduur ten opzichte van de iPhone 5s. In de tabel hieronder zie je een vergelijking van de batterijduur bij de iPhone 6, 5s en 4S volgens Apple.


iPhone 6
iPhone 5s
iPhone 4S
Audio
50 uur
40 uur
40 uur
Video
11 uur
10 uur
10 uur
Wi-Fi browsen
11 uur
10 uur
9 uur
LTE-browsen
10 uur
10 uur
N.v.t.
3G browsen
10 uur
8 uur
6 uur
3G spreektijd
14 uur
10 uur
8 uur
Stand-by
10 dagen
10 dagen
8 dagen

Zoals je ziet zijn de verschillen dus enorm. Natuurlijk draait het om de praktijk, omdat de batterijduur toch vaak blijkt te wijken van de door de fabrikant aangegeven waarden. Zo gaat mijn iPhone 4S slechts een paar uur mee bij licht tot gemiddeld gebruik. Dit kan door iOS 7 en iOS 8 komen gezien het aantal soortgelijke klachten over een minder goede batterijduur bij met name de iPhone 4 en 4S. Maar het kan ook door een slecht werkende accu komen.

In mijn vorige reviews heb ik me nooit serieus bezig gehouden met het testen van de batterijduur en ging dan ook af op een schatting. Deze keer heb ik besloten toch een wat realistischere test te gaan doen om de werkelijke batterijduur te kunnen bepalen. De exacte resultaten zullen niet worden geplaatst, maar ik zal wel proberen voor jullie een beeld te schetsen van wat je in ieder geval sowieso kunt verwachten.

Het is me opgevallen dat de iPhone 6 sowieso langer meegaat dan mijn iPhone 4S. Dat mag natuurlijk ook wel voor een toestel dat zo duur is. Het heeft wat tijd gekost, maar de batterijduur is uiteindelijk beter geworden ten opzichte van de eerste week.

Bij de laatste test ging het toestel zo'n zeven uur mee bij gebruik en ruim een dag op stand-by. Ik gebruikte het toestel grotendeels voor Safari, Mail en ik heb ook Angry Birds gespeeld. Dat was toch het meeste dat ik gedaan heb. Maar Safari heb ik, zoals ook te zien is in de screenshot hiernaast, het meest gebruikt. 28% maar liefst in 24 uur tijd. Nu lijkt het misschien weinig, omdat het in feite maar iets meer dan een kwart van 100% is. Maar er komt natuurlijk ook nog bij kijken dat het scherm van de iPhone telkens aan gaat wanneer er een melding binnen komt. En aangezien dit er dagelijks best veel zijn, kost dat ook redelijk wat energie. In de screenshot zie je dat trouwens ook; er werd 11% gebruikt voor het begin-/toegangsscherm. Dat houdt in het bladeren op je thuisscherm, maar ook inkomende meldingen op je toegangsscherm.

Sommigen hebben een batterijduur die wél matcht met de door Apple aangegeven specificaties of zelfs beter, maar ik ben alvast tevreden met wat ik nu heb.





Connectiviteit
De iPhone 6 heeft zoals al eerder verwacht werd naast 802.11a/b/g/n-ondersteuning ook nog eens plaats gemaakt voor ac-technologie. Helaas beschik ik niet over een router dat dit heeft, dus testen van de snelheid hiervan zit er niet in voor mij. Wel besloot ik 802.11n op zowel de 2,4 als 5 GHz-band te testen. Hieronder de resultaten, gemeten met Ookla Speedtest, waarbij de verschillen heel duidelijk zijn. Ook in de praktijk heeft de iPhone 6 zich al bewezen op het gebied van internetsnelheid: websites laden sneller, apps die niet zonder internetverbinding kunnen (zoals Twitter of Facebook) doen veel minder lang over het laden van content enzovoorts. Sterker nog, de App Store laadt letterlijk in een mum van tijd de hoofdpagina, waar de iPhone 4S zo'n vijf seconden over kan doen.


Links: iPhone 6 | Rechts: iPhone 4S




Camera
De camera is een punt waar de iPhone op papier vaak achter lijkt te lopen op de competitie. Sinds de iPhone 4S is er altijd een 8 megapixel-camera gebruikt, terwijl de meeste fabrikanten tegenwoordig dubbel zoveel megapixels in hun smartphonecamera's proppen. Toch blijkt de kwaliteit achteraf veel minder goed te zijn op deze toestellen, met uizondering van de Nokia's met 40+ megapixels. De iPhone 5 en iPhone 5s kregen beiden iedere keer een upgrade aan de cameramodule. De iPhone 6 is dan ook geen uitzondering.






Apple introduceerde onder meer Focus Pixels. Deze functie heeft betrekking tot autofocus, huidskleuren, gezichtsherkenning en macrofotografie. Dankzij Focus Pixels zou het maken van foto met correcte belichting sneller dan ooit moeten werken. Uiteraard ook weer met behulp van de A8-processor, dat een nieuwe ISP (Image Signal Processor) bevat. SVP Phil Schiller zei tijdens de presentatie van de iPhone 6 dat Focus Pixels een functie is dat je normaal eigenlijk alleen tegenkomt op DSLR's, zo geavanceerd is het. Na het maken van wat foto's stond ik helemaal versteld van hoe snel en goed hij weet te focussen op bepaalde objecten. De achtergrondobjecten krijgen een subtiel wazig effect, wat op blur lijkt. Daardoor kun je je richten op datgene dat de foto belangrijk maakt. Daar is Focus Pixels ook voor bedoeld.




En dankzij Auto HDR, dat met iOS 7.1 op de iPhone 5s werd geïntroduceerd, hoef je niet meer zelf na te denken of HDR (High Dynamic Range) in een bepaalde situatie nou wel of niet nuttig is. Al heb ik bij het testen een paar keer het idee gehad dat hij iets te voorbarig was, waarna ik dan ook besloot de functie even uit te schakelen. Een voorbeeld van waar hij onnodig HDR wilde gaan gebruiken was toen er wat huizen en auto's te zien waren. Die kregen een nogal kartelig effect. De functie is bedoeld om prachtige natuurfoto's te kunnen maken. Al moet ik heel eerlijk toegeven dat je ook zonder HDR heel mooie natuurfoto's kunt maken.

Met HDR

Zonder HDR



In iOS 6 introduceerde Apple de mogelijkheid om panorama's te maken. Deze functie wordt vanaf de iPhone 4S ondersteund en kreeg bij de iPhone 5s gelijk een nieuwigheidje: tijdens het maken van zo'n panorama wordt er constant gefocust. Ook wel 'continue autofocus' genoemd, dat op de iPhone 6 en 6 Plus een belangrijke vernieuwing voor de videocamera is. Het resultaat is dat panorama's op alle punten zo veel mogelijk detail bevat. Op de toestellen die dat niet hebben, kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld links heel veel licht hebt, terwijl het rechts donkerder is.

 photo 011120686cf59e65c141f7a9cffd17a793dbdd00c9_zps6dad1893.jpg
Panorama


Als er iets is waar Apple graag mee pronkt wat betreft de camera van de iPhone dan is het wel hoe hij presteert in het donker. De iPhone 5s kreeg een groter diafragma van f2.2 waardoor er meer licht dan ooit in kan komen. Dit is bij de iPhone 6 ongewijzigd gebleven, maar vanwege de nieuwe sensor zou het alsnog net wat betere foto's op moeten leveren. In de foto's gemaakt in het donker hieronder zie je een vergelijking tussen de iPhone 6 en iPhone 4S, waarbij géén flitser gebruikt is.

Links: iPhone 6 | Rechts: iPhone 4S


Links: iPhone 6 | Rechts: iPhone 4S


iPhone 6 heeft net als de iPhone 5s een True Tone-flitser, welke qua kleur aan de omgeving kan worden aangepast. Allemaal automatisch geregeld door het besturingssysteem uiteraard. Bij flitsers met maar één kleur, wit, zie je dat ook. Terwijl True Tone kleuren warmer of juist kouder kan maken. Natuurlijk hangt het daarbij af van de situatie. In de vergelijking hieronder zie je bijvoorbeeld 


Links: iPhone 6 | Rechts: iPhone 4S


Wat het blinde oog meteen zal opvallen is dat foto's gemaakt met de iPhone 6 veel meer detail tonen. In het donker heb je nog altijd last van ruis, dat is een bekend probleem bij iPhones. Toch is het een verademing vergeleken met de iPhone 4S. Als je je vooral bezig houdt met het overdag maken van foto's zul je daar geen last van hebben.

Ook nieuw is de mogelijkheid om burstfoto's met de camera voorop, beter bekend als de FaceTime HD-camera, te maken. De iPhone 5s was Apple's eerste apparaat dat de burstmodus kreeg, maar deze beperkte zich nog tot de iSight-camera. Nu komt hij ook naar de FaceTime HD-camera, waardoor het niet meer een probleem zal zijn als je een beetje beweegt bij het maken van een selfie. Overigens kun je met deze camera ook HDR-foto's maken, iets dat eveneens voorheen alleen mogelijk was met de iSight-camera. Echter zul je daar alleen wat van merken als je buiten staat en dan een selfie maakt. Alsnog een welkome nieuwe functie.

In de screenshot hiernaast zie je de burstmodus bij de FaceTime HD-camera in actie. Let niet op de lelijke tronie, haha!

De iPhone 6 beschikt ook over digitale stabilisatie voor zowel foto's als voor video's. Optische stabilisatie voor foto's is helaas alleen op de iPhone 6 Plus beschikbaar, maar dat neemt niet weg dat je alsnog foto's kunt maken met de iPhone 6 die er prachtig uit zien, zelfs als je een beetje beweegt.



Toch is het niet de fotocamera waar de iPhone 6 op vooruit is gegaan ten opzichte van de iPhone 5s, althans niet grotendeels. Het is de videocamera dat een grote upgrade heeft gekregen. Zo kun je voortaan in 1080p opnamen maken met 30 óf 60 beelden per seconde. En slow-motion video's kunnen nu ook met 240 beelden per seconde worden gemaakt naast 120 beelden per seconde. En HDR kan nu ook worden toegepast bij video's, iets dat voorheen alleen mogelijk was bij het maken van foto's. HDR staat voor High Dynamic Range en maakt een foto (op oudere toestellen drie) waarbij alle punten zo goed mogelijk belicht worden zodat je de beste kwaliteit krijgt. Vooral voor films is dat erg nuttig, omdat je het normaal goed kunt zien wanneer je iPhone bezig is met het scherpstellen met behulp van autofocus en automatische belichting.

Op onze speciale iPhone 6-pagina kun je van zowel de gewone camerafunctie als van de slowmotion-functie zien wat je er voor resultaten mee kunt krijgen.

Natuurlijk biedt iOS 8 ook nog een hoop vernieuwingen die ervoor zorgen dat de camera-app en foto's-app beter dan ooit zijn. Zo heb je nu meer controle over de belichting, er is een nieuwe time-lapse modus en zelfs een timer! Naderhand kun je met de uitgebreide bewerkingsopties in de foto's-app je foto aanpassen naar je eigen wensen.


Touch ID
Hoewel bij een review normaal alleen de nieuwe zaken worden besproken wil ik toch een belangrijke feature van de iPhone 5s nader toelichten dat zich nu ook op de iPhone 6 bevindt, en dat is Touch ID. Een vingerafdrukscanner die op en top werkt, zo bleek al bij de eerste reviews van de iPhone 5s vorig jaar. En dankzij de snellere processor blijkt de sensor op de iPhone 6 ook net wat vlotter te zijn in het herkennen van je vingerafdruk. Ik heb dan ook bij het instellen van de iPhone direct een vinger ingesteld, gevolg door nog een paar naderhand.

Wat mij het eerste opviel was dat hij gelijk al foutloos al mijn ingestelde vingers herkende, ook als ik deze in een net wat andere positie legde. Dat is ook één van de pluspunten die Touch ID boven bijvoorbeeld de sensor die de Samsung Galaxy S5 heeft.

Met iOS 8 kunnen ontwikkelaars voor hun eigen apps ook Touch ID-authorisatie toepassen. Zo maakt de 1Password-app er al gebruik van, wat enorm handig werkt. Het is veiliger én het werkt sneller dan het invullen van een (lange) code. Nadeel is wel, maar dat klinkt dan ook vrij logisch, dat je vingers niet nat of bezweet mogen zijn. Als je net onder de douche vandaan komt, dan zul je toch even een toegangscode in moeten voeren, hoe droog je vingers ook zijn. De reden daarvoor is dat door het water je vingers rimpelig worden, wat het voor de sensor moeilijk maakt de juiste afdruk te 'matchen' met die in het Secure Enclave (een zeer sterk beveiligd gedeelte van de processor).

Touch ID werkt verder geheel vlekkeloos en is absoluut geen gimmick, iets dat bij de introductie van de iPhone 5s anders beweerd werd.


iOS 8
De iPhone 6 wordt standaard geleverd met iOS 8, welke uiteraard een hoop nieuwe functionaliteiten biedt. Op onze iOS 8-pagina schreven we er al over en dezer dagen worden trouwens ook de screenshots bijgewerkt naar iPhone 6-formaat.

Er zijn gelukkig inmiddels alweer best veel apps aangepast. Prominente applicaties als Twitter waren al vrij snel geüpdated, al zijn er ook bekende apps die nog niet zijn aangepast. Zoals Facebook en WhatsApp. Sommige ontwikkelaars hebben aangegeven wel bezig te zijn met een update, zoals NU.nl. Zij zullen zeer binnenkort waarschijnlijk hun app gaan voorzien van betere ondersteuning voor iOS 8 en de iPhone 6 (Plus).

Voor wie het verschil tussen een niet-aangepaste app en een wel aangepaste app wilt zien hieronder screenshots van Geekbench 3 op de iPhone 6. Het zou meteen moeten opvallen dat tekst op de rechter screenshot kleiner lijkt. Voordeel is dat er wel meer op het scherm past. Bij de linker screenshot lijkt het alsof deze van een iPhone 5 komt en gewoon uitgerekt is. Sterker nog, dat is ook zo. Niet iedere app ziet er mooi afgewerkt uit hierdoor. Sommige daarentegen wel en bij games maakt het eigenlijk niet uit.



In combinatie met de nieuwe hardware, en dan vooral het grotere scherm en de krachtige A8-processor, werkt iOS 8 enorm goed. Alle animaties zijn vloeiender dan bij de iPhone 4S. De iPhone 6 blijkt volgens sommigen ook als enige toestel niet te haperen bij het openen van Spotlight, en dat valt inderdaad meteen op.

Qua functionaliteit spreken vooral de interactieve meldingen me aan, maar ook het net genoemde Spotlight is erg handig. Want je kunt zo direct naar content in de App Store, iTunes Store en Safari zoeken. Omdat je niet eerst de browser hoeft te openen ben je hierdoor niet wat sneller met zoeken.

Als je de afgelopen tijd hebt opgelet, zul je wel hebben gehoord dat de iPhone 6 Plus een speciale liggende weergave heeft gekregen om meer uit dat 5,5-inch scherm te halen. Echter blijkt ook de iPhone 6 soms van deze functie gebruik te kunnen maken. De CNN-app heeft het, maar ook Apple's eigen Safari-browser zoals je hieronder ziet.



We komen binnenkort nog uitgebreid terug op de iOS 8-functies van de iPhone 6.


Conclusie
De iPhone 6 is in mijn ogen Apple's beste iPhone ooit. Niet alleen wat betreft de specificaties, ook in de praktijk. Hij ligt heerlijk in de hand, ondanks zijn grote scherm. Dankzij de A8-processor krijg je de beste prestaties die je van een smartphone kunt verwachten. Over de batterijduur kan ik helaas nog geen concreet oordeel doen, maar daar komen we ook nog op terug natuurlijk. Wel kan ik zeggen dat het in elk geval een flinke verbetering is ten opzichte van mijn iPhone 4S. Dat is alvast een groot pluspunt. Verder presteert ook de camera zeer goed, vooral in het donker. En hoewel ik niet van plan ben slow-motion of time-lapse vaak te gaan gebruiken zijn het toch leuke toevoegingen die je maar gewoon bij de hand kunt hebben. Touch ID is ook super handig, omdat je hierdoor een langer wachtwoord kunt gebruiken. Die zul je wel moeten invullen zodra je de iPhone een keer opnieuw opstart, maar dit is niet iets dat je op dagbasis doet. En dan nog iOS 8. De grootste iOS-release ooit. En dat zie je ook wel terug als je veel van de nieuwe functies hebt uitgeprobeerd.

Al met al was de iPhone 6 de perfecte upgrade voor mij en ik heb er dan ook geen spijt van. Nogmaals, de komende dagen zullen sommige functies zich nog moeten gaan bewijzen, nu een voorlopige conclusie.


Plus- en minpunten
Om een samengevat beeld te krijgen van hoe ik de iPhone 6 vind heb ik de plus- en minpunten hier voor jullie opgesomd:

Pluspunten
  • Heel mooi design
  • Prachtig scherm
  • Vloeiende animaties en snel opstartende apps/games
  • Beste graphics ooit bij games
  • Mooie foto's te maken met de camera
  • Geluidskwaliteit (niet genoemd in de review)
  • Touch ID
  • iOS 8


Minpunten
  • De grootte was even wennen, en dat is nog steeds een beetje het geval
  • Geen optische stabilisatie zoals bij iPhone 6 Plus (al is dit voor mij slechts een pré)
  • Geen Full HD zoals bij iPhone 6 Plus
  • Geen speciale liggende weergave, enkel wat uitzonderingen
  • Niet-aangepaste apps zien er soms wat 'blurry' uit

Tom de Beer | hoofdredacteur
Techblogger en Apple-fan in hart en nieren, student Medewerker Beheer ICT en altijd bereid nieuwe kennis en ervaring op te doen. Tevens gecertificeerd Microsoft Office Specialist, taalfanaat en enorme fan van Lady Gaga.

Loading Senanga Shoplet…

2 opmerkingen:

  1. Ik mis de constatering dat 80 procent van de inkomende oproepen bij mijn Iphone6Plus gemist worden. Je hoort niks maar krijgt alleen een 'oproep gemist' in beeld. Ik gebruik overigens een abb van KPN

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dat geval ligt het probleem ongetwijfeld bij je provider. Zelf heb ik namelijk nog geen problemen hiermee gehad.

      Let er overigens ook op, al zul je dat ook wel snappen, dat het geluid wel aan staat (Instellingen > Geluiden). Men kan dit nog weleens over het hoofd zien, maar je zult dit waarschijnlijk allang eens hebben gecontroleerd, dus dan ligt het wellicht ook gewoon aan KPN.

      Verwijderen