16 oktober 2014

Brancheonderzoek ICT: 76% verwacht stijging omzet

Nederlandse ICT-bedrijven zien de toekomst optimistisch. Dat blijkt uit het Graydon-brancheonderzoek naar de marktsituatie van de ICT-sector. Zo ervaart 76% van de ICT-bedrijven de sector vandaag positief en verwacht evenveel procent een stijging van de omzet. Dit optimisme vertaalt zich ook in het marketing- en salesbeleid. 86% van de respondenten geeft aan dat hun budget voor marketing en sales gelijk is gebleven of zelfs is verhoogd. Bijna de helft van hen wil ook meer beroep doen op marketing en business intelligence.   


Mark Beekman, Group Marketing Director bij Graydon: “We zijn blij dat de ICT-branche gelooft in een mooie toekomst. Dat 76% van de ICT-bedrijven vandaag optimistisch gestemd is, betekent een flinke verbetering tegenover 2013. Toen werd de markt slechts door iets meer dan de helft als positief ervaren. Uit ons onderzoek blijkt verder dat 76% van de ICT-bedrijven dit jaar een omzetstijging verwacht, 21% daarvan zelfs een stijging met meer dan 20%. Dat 57% van de ICT-bedrijven vandaag kansen ziet op de internationale markt, is voor ons het bewijs dat de ICT-sector dit optimisme straks ook zal vertalen in economische groei.”

ICT-sector investeert in marketing
Ook op het vlak van marketing- en salesbeleid wijst het brancheonderzoek van Graydon op een flinke dosis optimisme. 41% van de ICT-ondernemingen geeft aan dat hun marketingbudget is gestegen. Bij 45% is het gelijk gebleven. Slechts 14% van de bedrijven is gaan besparen op sales en marketing. 

E-mailmarketing (65%), sociale media (58%), content marketing (59%) en online marketing (66%) scoren binnen de ICT-sector het beste. Direct mailings en telemarketing lijken afgedaan te hebben.

Mark Beekman: “42% van de respondenten geeft ook aan meer gebruik te willen maken van marketing en business intelligence. Dit is een goede evolutie. Hierdoor krijgen ze meer en betere klant- en marktinzichten, waardoor ze acties sneller kunnen opvolgen en meer omzetgroei kunnen realiseren. Bijvoorbeeld doordat ze hun potentiële markt beter in kaart kunnen brengen én doordat ze ‘look-a-likes’ kunnen benaderen op basis van bestaande klantengroepen.”


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen