31 oktober 2014

'Waterbus en Aqualiner bestaan 15 jaar!'

Waterbus en Aqualiner, de 2 grootste OV veerdiensten van Nederland, vieren op 1 november samen hun 15e verjaardag. Beide zijn in 1999 gestart als een van de Personenvervoer over Water initiatieven in Nederland en inmiddels uitgegroeid tot het grootste veerdienstnetwerk van Nederland. Begonnen als mobiliteitsexperiment onder Annemarie Jorritsma als verantwoordelijk minister en anno 2014 een succesvolle en attractieve manier van reizen dit jaar doorgroeiend naar 1,7 mln. forenzen, scholieren, recreanten en toeristen. 



Mijlpaal
Algemeen Directeur en een van de “founding fathers” van Personenvervoer over water als nieuwe vorm van Openbaar Vervoer, Gerbrand Schutten, is trots met de verjaardag. Schutten was als onderzoeker in 1999 al betrokken en met de reders Kees van Leeuwen en Jan-Willem Doeksen medeoprichter van de Aqualiner veerdienst tussen Almere en Huizen, een van de 4 landelijke experimenten OV over Water. Na wisselende successen verhuisde Aqualiner in 2007 naar Rotterdam voor de verbinding tussen Rotterdam centrum en de RDM Campus op Heijplaat, in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam. Sindsdien is er sprake van een forse groei van het aantal gebruikers, waardoor inmiddels met meerdere snelle schepen wordt gevaren.

“Uiteindelijk ben ik vooral blij dat we er samen met onze opdrachtgevers Provincie Zuid-Holland, Drechtsteden, Havenbedrijf en Stadsregio Rotterdam in zijn geslaagd om een nieuw mobiliteitsproduct te ontwikkelen wat inmiddels een echt bestaansrecht heeft in de zuidelijke randstad. Daarbij ben ik van mening dat we als verbindende schakel op veel plaatsen een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het terugdringen van de automobiliteit, de ruimtelijke ontwikkeling rondom de haltes, de toeristische bestedingen, het milieu en ook het imago van de regio. Dus die 1,7 mln. reizigers willen we natuurlijk niet terug hebben op de snelweg of het onderliggende wegennet.

Nadat we in 2009 de Waterbus hebben kunnen overnemen, groeien we inmiddels met meer dan 10% en hebben we in 2013 zelfs de eerste plaats gehaald op de landelijke OV klantenbarometer als beste OV dienst. En we zijn voor mijn gevoel nog niet eens op de helft van de potentie die deze vervoersvorm in Nederland heeft. Er is nog zoveel water dat onbenut ligt te wachten om reizigers op een geweldige manier te vervoeren. Maar bovenal hebben we de afgelopen jaren bij Waterbus en Aqualiner laten zien dat met een markt- en bestemmingsgerichte benadering, het openbaar vervoer echt kan groeien. 

Bovendien maken we versneld stappen op gebied van e-tickets en arrangementen in samenwerking met meerdere partners, zoals de Euromast, SS Rotterdam, het Dordrechts Museum en uiteraard Werelderfgoed Kinderdijk. 

De recente toevoeging van onze Waterbus veerdienst tussen Rotterdam Kralingen en Feijenoord laat wederom zien dat openbaar vervoer over water in combinatie met de fiets, op al onze diensten gratis, leidt tot minder auto verkeer.

Als boodschap voor de vervoersbranche geef ik dan nog graag mee dat ik hoop dat we de komende jaren nog meer energie stoppen in “partnership” tussen vervoerder, opdrachtgever en reiziger. En misschien moeten we ons binnen de OV branche samen wat vaker de vraag stellen: Hoe zou het OV er eigenlijk uit zien als Walt Disney het mocht organiseren?”.     

Jubileumjaar
Waterbus en Aqualiner geven komend jaar op diverse manieren invulling aan deze mijlpaal. Zo zullen er speciale reizigersacties worden georganiseerd, verschijnt er een jubileumboek en komt de internationale ferrywereld namens de UITP eind april naar Rotterdam. Begin mei hoopt de firma te kunnen starten met een extra veerverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam en een rechtstreekse dienst vanuit Dordrecht en Rotterdam naar het Werelderfgoed Kinderdijk. Tenslotte hoopt de onderneming in de loop van 2015 dan nog de BB Green te kunnen presenteren. Een volledig elektrisch aangedreven snel varende passagiersferry, die momenteel wordt gebouwd in Riga, Letland. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen