22 november 2014

Hoe Oculus Rift de wereld (voor bedrijven) gaat veranderen

Al sinds de jaren 90 wordt ons beloofd dat Virtual Reality realiteit wordt. Tot dusver echter zonder noemenswaardig resultaat. De Oculus Rift gaat de belofte echter eindelijk inlossen. Halverwege 2015 maakt de wereld kennis met de virtuele werkelijkheid, de final frontier voor media. De overweldigende ervaring is niet te vergelijken met de huidige manier waarop games worden gespeeld. Rift gaat de wijze waarop media geconsumeerd aanzienlijk veranderen. De manier om games en films te beleven in een virtuele wereld is ongekend. Voor bedrijven biedt de Rift ook unieke kans om te communiceren en klanten werkelijk onder te dompelen in een ervaring. Ik geef een blik op de toekomst en de gevolgen voor het bedrijfsleven.




De ongekende mogelijkheden van Virtual Reality

Vanuit je luie stoel een kijkje nemen in je nieuwe huis, een reis boeken of je nieuw auto bekijken wordt naar een hoger niveau getild dankzij VR. Ik geef een aantal voorbeelden om inzicht te geven hoe de wereld kan veranderen door de Rift.

Je huis bouwen of kopen met VR

Makelaars en architecten hebben straks een unieke manier om klanten hun ontwerp of toekomstige huis te tonen. De architect maakt een ontwerp in 3D en laad dit via speciale software in de Rift. Het model wordt omgezet zodat de kijker vrij door de ruimte kan navigeren en elk hoekje en gaatje kan inspecteren. Wil de klant zien hoe het huis eruit ziet met meubels, een groter raam of een compleet andere keuken? Geen probleem met de Rift. De achitect kan met enkele simpele aanpassingen de ruimte compleet veranderen. Zo krijgt de klant een perfect beeld en heeft de architect een unieke mogelijkheid om zijn werkt te tonen. Je huis verkopen wordt tevens een compleet andere ervaring. Niet langer eindeloos foto’s bekijken op Funda of meegaan met een praatzieke makelaar. Je zet de Rift op en maakt op je dooie gemakje een wandeling door je nieuwe huis. Ook hier is het mogelijk om het interieur, het behang of elk gewenst detail aan te passen aan je wensen. Zo kun je vanuit huis je nieuwe huis inrichten naar smaak terwijl de oude bewoners er nog inzitten

Je vakantie virtueel boeken

Het boeken van een vakantie of weekendje weg wordt met de Rift al een ervaring op zich. De eigenaar van een hotel of vakantiepark laat 360 graden foto’s maken en upload dit naar bijvoorbeeld booking.com. De potentiele gast kan zo vast proeven aan een ultieme vakantiebestemming. Een wandeling over het strand van de Bahama’s of een kijkje vanaf de piste in de Alpen? Geen problem dankzij de Rift. Virtual Reality is al een vakantie. Minus de verbrande huid en schreeuwende koters.

De mogelijkheden zijn (virtueel) eindeloos

Nieuwe auto kopen? Je kiest een model, kleur, accesoires en neemt plaats in de auto voor een virtuele rit. Met toevoeging van bewingscontrole of een stuur lijkt het net of je zelf achter het stuur zit van die onbetaalbare ferrari. Een beurs bezoeken of op de koffie bij opa en oma? Virtual Reality maakt het mogelijk zonder de deur uit te gaan.

Wat brengt de toekomst ons?

Virtual Reality is de toekomst. Naast de wereld zien wordt het in de toekomst mogelijk te voelen, proeven en ruiken. Van het voelen van het stofje van je nieuwe jurk tot aan ruiken van je nieuwe parfum. Alle zintuigen worden straks virtueel geprikkeld.

Huur de Rift en maak kennis met de toekomst.

Zoals met alle technologie is het essentieel na te denken over de gevolgen voor je bedrijf. Als de technolgie je inhaalt ga je hopenloos ten onder. Mijn advies is om de Rift nu te huren en een kijkke te nemen in de toekomst. Verken de virtuele werkelijkheid voordat deze realiteit is!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen