Onderzoek Intel: mannen kopen duurdere kerstcadeaus dan vrouwen

De feestdagen zijn voor veel mensen de mooiste tijd van het jaar, met gezellige avonden en natuurlijk mooie kerstcadeaus. Maar het kiezen van de perfecte kerstgeschenken is toch ieder jaar weer een uitdaging, zo blijkt uit onderzoek van chipfabrikant Intel. En hoewel de meeste cadeaus in Nederland nog altijd in de winkel (70%) worden gekocht, wordt ruim een kwart online besteld. En bijna een kwart van Nederlanders (23%) hoopt dat er dit jaar een tablet onder de kerstboom op ze ligt te wachten.

Hoewel we het allemaal leuk vinden om kerstcadeaus te krijgen, is het niet altijd makkelijk om cadeaus voor anderen te kiezen: 38% van de Nederlandse respondenten breekt zich ieder jaar weer het hoofd over wat te kopen. Vooral voor de eigen partner blijkt het niet eenvoudig om het perfecte cadeau te vinden. Daarbij hebben de heren het moeilijker dan de dames: maar liefst 45% van de mannen heeft de meeste moeite met het vinden van een mooi geschenk voor hun partner, tegenover 31% van de vrouwen. Het bekende wensenlijstje is nog altijd de belangrijkste inspiratiebron: 69% van de Nederlanders zegt op basis daarvan de kerstinkopen te doen. Toch komt onze Nederlandse aard ook naar voren: 24% laat de keuze afhangen van de prijs. Daarbij blijken we voor kerst (58%) meer cadeaus te kopen dan voor Sinterklaas (52%).
Nederlandse mannen geven meer geld uit aan kerstcadeaus dan vrouwen: 65% van de mannen heeft wel eens cadeaus van meer dan 60 euro gekocht, tegenover ‘slechts’ 53% van de vrouwen. Ook schenken mannen (16%) vaker echt kostbare kerstcadeaus (300 euro of meer) dan vrouwen (9%). Maar helemaal onzelfzuchtig zijn we niet: bijna een derde (30%) van de Nederlanders geeft wel eens een kerstcadeau in de wetenschap dat ze er zelf ook gebruik van mogen maken. Dat is iets hoger dan het Europese gemiddelde (27%), maar nog altijd flink  minder dan bij onze oosterburen: daar koopt maar liefst 36% een cadeau dat ze ook zelf willen gebruiken!
(Illustratie op basis van Europese cijfers)
Samen met je partner kerstshoppen klinkt leuk, maar is niet altijd een goed idee: 17% van de Nederlandse mannen en 11% van de vrouwen geeft aan wel eens ruzie te maken met hun partner tijdens de kerstinkopen. Dat is echter niks vergeleken met de Britten, waar het winkelen voor kerstcadeaus volgens maar liefst 27% van de mannen en 20% van de vrouwen heeft geleid tot onenigheid. De oorzaken verschillen: in heel Europa vinden mannen vooral dat het shoppen te lang duurt en dat hun partner niet snel genoeg een keuze maakt, terwijl vrouwen zich vooral storen aan partners die (te) snel genoeg hebben van het winkelen. Ook het feit dat mannen vaak geneigd zijn om het eerste cadeau te kopen dat ze zien, is een bron van ergernis voor veel Europese vrouwen.
(Illustratie op basis van Europese cijfers)
Het onderzoek laat ook interessante verschillen zien in het moment waarop Nederlandse mannen en vrouwen hun kerstinkopen doen. De dames zijn er graag op tijd bij: een kwart (25%) van de ondervraagde vrouwen slaat al in november de meeste kerstcadeaus in, terwijl 38% van de mannen daarmee wacht tot de tweede helft van december. 1% van de mannen gaat zelfs op de laatste dag voor kerst nog op cadeautjesjacht.
(Illustratie op basis van Europese cijfers)
Voor het onderzoek zijn ruim 10.000 consumenten in 10 Europese landen ondervraagd, waaronder Nederland.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in