10 februari 2015

Hacken social media accounts groeiend probleem

Wat hebben Taylor Swift, CNN en het Amerikaanse ministerie van Defensie gemeen? De social media accounts van alle drie zijn recent gehackt. Een groeiend probleem, zo blijkt. Bedrijven en instanties gaan vaak achteloos om met wachtwoorden en accounts van Facebook, Twitter en Youtube. Het Amerikaanse NexGate is in dit gat gesprongen en biedt bescherming tegen ongeoorloofd gebruik van social media accounts. Maar ook tegen fakeaccounts op Twitter of Facebook.


NexGate legt een extra laag aan over de social media. Via hun Profile Lock zijn bijvoorbeeld Twitteraccounts en Facebookpagina’s alleen aan te passen van af bepaalde locaties. Of alleen door bepaalde gebruikers. “Bedrijven onderschatten de risico’s van social media wachtwoorden. Vaak zwerven de wachtwoorden door het bedrijf en heeft niemand zicht op wie er toegang heeft”, zegt Ludo Raedts van de WebCare Company, het bedrijf dat NexGate in Nederland vertegenwoordigt.

Een ander groeiend probleem zijn de zo genaamde fakeaccounts. Oplichters gebruiken Facebook en Twitter compleet met echte logo’s om consumenten naar malafide websites toe te lokken. NexGate kan al deze fake content opsporen en direct een waarschuwing naar het  echte bedrijf sturen. 

Social media accounts kunnen toegang geven tot een groot publiek. Het wordt daarom steeds aantrekkelijker voor hackers deze accounts aan te vallen en zo chaos rond een merk of instituut te creëren. Waar voorheen websites doelwit waren van hackers, zijn nu directe communicatiekanalen het slachtoffer. Met een paar frauduleuze berichten kan iemand een hoop schade doen. Het is dan ook zaak uw social media operatie te beschermen. Niet alleen tegen hackers, maar ook tegen gefrustreerde medewerkers die met 140 karakters uw merk kunnen besmetten.

Naast deze technologische oplossingen biedt WebCare Company ook trainingen waarbij bedrijven en instanties leren hoe zij hun social media accounts veilig beheren.

WebCare Company is onderdeel van de CX Company, een organisatie die bedrijven helpt in alle facetten rondom digitaal klantcontact. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten