24 februari 2015

Onderzoek Symantec toont gebrek aan consumentvertrouwen in bescherming van privégegevens

Onderzoek van Symantec toont aan dat consumenten zich steeds meer zorgen maken over de bescherming van hun privégegevens. Symantec heeft onderzoek gedaan onder 7.000 Europeanen, waarvan 1.000 Nederlanders, naar de perceptie en houding van consumenten ten opzichte van het beschermen van privé-informatie. Symantec’s State of Privacy rapport laat zien dat 53 procent van de Nederlanders bezorgd is over de veiligheid van hun data en dat 51 procent wel eens problemen heeft gehad met de beveiliging van zijn of haar gegevens. Symantec geeft aan dat consumenten hun onlinegedrag waarschijnlijk zullen gaan aanpassen en steeds terughoudender zullen worden in het delen van persoonlijke gegevens.
 

Belangrijkste bevindingen uit het Symantec State of Privacy Report:
  • 63 procent van de consumenten wil zijn of haar gegevens beter beveiligen, maar weet niet hoe ze dit moeten doen
  • Maar liefst 7 op de 10 Nederlanders zien ziekenhuizen als meest betrouwbaar als het gaat om omgaan met persoonlijke gegevens
  • echnische bedrijven (18 procent), detailhandelaren (14 procent) en social media-bedrijven (8 procent) worden gezien als het minst betrouwbaar
  • en meerderheid van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid om gegevens te beschermen bij henzelf ligt: consumenten (44 procent), overheid (34 procent) en bedrijven (22 procent)*
  • 85 procent van de Nederlanders gelooft dat hun persoonlijke gegevens geld waard zijn, waarbij 60 procent denkt dat hun gegevens meer dan €1.000 waard zijn en 21 procent schat de waarde van hun informatie zelfs boven de €10.000
  • 73 procent van de Nederlanders vindt het niet rechtvaardig dat bedrijven winst halen uit het handelen in hun persoonlijke data, daarentegen zouden 2 van de 5 online gebruikers hun emailadres prijsgeven in ruil voor voordeel 



Slechts 14 procent van de consumenten vertrouwt erop dat retailers eerlijk omgaan met hun privégegevens. Hun gedrag komt hier echter niet altijd mee overeen: steeds meer mensen winkelen online**, waarbij slechts 1 op de 10 consumenten de tijd neemt om de voorwaarden te lezen voordat zij persoonlijke gegevens delen. Verder geeft 88 procent van de online kopers aan dat databeveiliging een belangrijke overweging is bij de keuze voor een online winkel. Symantec gelooft dat het een kwestie van tijd is voordat de bezorgdheid over deze beveiliging voor een daling in online activiteiten zorgt.

De eerste tekenen hiervan zijn nu al te zien, uit het onderzoek blijkt dat 59 procent van de Nederlanders het online invullen van persoonlijke gegevens vermijdt en 3 op de 10 respondenten geeft aan valse gegevens in te vullen. We zijn dus bij een omslagpunt beland en hier ligt een uitdaging voor bedrijven om te focussen op databeveiliging, door een beter beveiligingsbeleid en solide procedures. Beveiliging van privégegevens is erg belangrijk voor consumenten en hoe eerder bedrijven zich dit realiseren, hoe eerder zij hier een concurrentievoordeel uit kunnen halen. 

Bedrijven moeten transparanter zijn in hoe zij gegevens beveiligen. Beveiliging moet in de bedrijfsstrategie worden opgenomen, maar moet intern ook gezien worden als een belangrijke factor bij klantenbinding,” aldus Erik van Veen, Senior Manager Technical Sales & Services bij Symantec Benelux. “Consumenten zullen in de toekomst kiezen voor de bedrijven en diensten die zij als het veiligst zien,” zegt Peter Cochrane, technoloog en futuroloog. “Ik denk dat consumenten in de toekomst ‘koopgroepen’ zullen vormen, waarin zij hun koopkracht samenbrengen en zo de bedrijven die zij het meest vertrouwen zullen promoten, in plaats van zelfstandig op zoek te gaan naar de beste koop.”

Het volledige rapport en aanvullend commentaar van ENISA, PwC en IDC is hier te vinden

* Door afronding komen de percentages niet op 100 procent uit.
** Online retail groeit in Europa, bron: http://www.retailresearch.org/onlineretailing.php

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen