Cisco zorgt met Mobility IQ voor doorbraak op het gebied van netwerkvisualisatie

Op het Mobile World Congress 2015  introduceert Cisco Mobility IQ, een mobility analyse-oplossing in de vorm van software-as-a-service. Deze oplossing geeft op een visuele manier inzicht in het netwerk en biedt zo ongeëvenaarde zakelijke mogelijkheden voor service providers. De oplossing, gehost op Cisco Cloud Services, biedt geavanceerd inzicht op basis van een helikopterview op de Wi-Fi-, 3G- en LTE-netwerkactiviteiten, alles in real-time. Service providers kunnen nieuwe zakelijke kansen in kaart brengen en actie ondernemen om hun klanten nieuwe ervaringen te bieden.

Joost Hermans, Global Service Provider Leader Cisco Noord-Europa: “Met de informatie die Mobility IQ geeft, kunnen service providers een veel beter beeld krijgen van wat relevant is voor hun klanten. Dat betekent dat zij hun huidige diensten beter op de klant kunnen afstemmen, of met innovatieve diensten nieuwe klantervaringen kunnen bieden. Naast de inzichten die voor de innovatie van belang zijn, geeft Mobility IQ informatie die service providers kunnen gebruiken om de kwaliteit van hun diensten te verbeteren en om hun operationele kosten omlaag te brengen.”
Volgens de laatste jaarlijkse update van het Cisco Visual Networking Index Global Mobile Data Traffic Forecast for 2014 to 2019, zal het wereldwijde dataverkeer de komende vijf jaar bijna vertienvoudigen. De groei wordt aangejaagd door de toenemende populariteit van krachtige mobiele apparatuur en machine-to-machine (M2M) connecties, gecombineerd met bredere toegang tot snelle mobiele telefonienetwerken. De prognose is dat het wereldwijde Wi-Fi ‘offload verkeer’ (het verkeer dat van het telefonienetwerk wordt overgezet naar Wi-Fi) in 2019 het totale verkeer via telefonienetwerken zal overtreffen. Dit onderstreept voor operators het toenemende belang van ‘small cell’ technologieën binnen hun strategie voor mobiele diensten.
Mobility IQ speelt in op deze belangrijke veranderingen door service providers en hun zakelijke klanten real-time informatie te bieden over het netwerk en de gebruikers, alsmede business intelligence, binnen Wi-Fi-, 3G- en LTE-netwerken. Met deze nieuwe mogelijkheden kunnen service providers nieuwe waardevolle en onderscheidende mobiele diensten bieden aan hun klanten, terwijl de operationele efficiency verbeterd wordt.
Tot nu toe kregen service providers inzicht op basis van data die specifiek aan hun netwerken gekoppeld waren. Nu zij hun diensten opschalen, raakt dat inzicht gefragmenteerd door de verschillende technologie-silo’s waar zij mee te maken krijgen. Zij hebben ook vaak een beperkt inzicht in de interne en zakelijke netwerken, terwijl hun klanten frequent gebruikmaken van mobiele services. Cisco Mobility IQ biedt informatie waarmee de operationele efficiency verbeterd kan worden en waarmee de zakelijke waarde op drie gebieden kan worden verhoogd:

  • Netwerkoperaties – Door één dynamisch beeld te presenteren van de gezondheid van het gehele netwerk en de APIs om actie te ondernemen, helpt Mobility IQ de prestaties te optimaliseren en probleemgebieden te identificeren zodat deze aangepakt kunnen worden. Dergelijke inzichten besparen geld en zorgen voor hogere klanttevredenheid.
  • Marketing – Op basis van een overkoepelend inzicht in het gedrag van mobiele gebruikers binnen en buiten, bijvoorbeeld social media activiteit en de weg die zij afleggen, maakt Mobility IQ het mogelijk om gebruikers de juiste beleving en de juiste diensten te bieden op precies het juiste moment. Dergelijke inzichten kunnen zorgen voor extra waarde voor het bestaande aanbod, zoals managed services, dat ook verder op  maat kan worden gemaakt voor specifieke branches.
  • Managed services – Door zakelijke klanten, zoals locaties voor evenementen, retailers en vervoersknooppunten, real-time informatie te bieden over trends bij klanten en eindgebruikers, kunnen zij goed geïnformeerd commerciële besluiten nemen en meer waarde halen uit het aanbod van hun service providers.

Mobility IQ biedt tevens APIs die de creatie van ‘value partnerships’ mogelijk maken, bijvoorbeeld op het gebied van advertising of ‘social discovery’ (achterhalen welke content de gebruiker wil). Cisco is van plan om deze service beschikbaar te stellen aan door Cisco gecertificeerde partners.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in