16 juni 2015

Steeds meer consumenten hebben mankementen aan hun mobiel

Uit een recent marktonderzoek blijkt dat maar liefst één op de vijf mensen last heeft van schade aan zijn of haar mobiele telefoon. Wij hebben telefoon reparaties specialist, GSM Reparatie Centrum, gevraagd of dit tevens in hun dagelijkse werkzaamheden te merken is.



1 op de 10 mensen loopt rond met schade aan het scherm

De meest voorkomende klacht (39%) is een kapot beeldscherm. Dit betekent dat bijna 10% van de mensen rondloopt met schade aan zijn of haar beeldscherm! Dit percentage ligt vele male hoger dan voorgaande jaren. 


De oorzaak

De stijging van dit percentage is logisch te verklaren volgens GSM Reparatie Centrum. Ten eerste maken consumenten steeds vaker en langduriger gebruik van hun mobiele telefoon. Doordat mensen steeds vaker hun mobiele telefoon gebruiken, is de kans dat deze breekt uiteraard ook groter. Een andere oorzaak is het grotere schermoppervlakte. Door het grotere scherm is de kans dat een mobiele telefoon op zijn beeldscherm valt niet alleen groter, maar het midden van het glas is door het grote oppervlakte ook sneller breekbaar. Een derde reden is dat het glas van een mobiel steeds harder wordt om krassen op het beeldscherm te voorkomen. Door het harder worden van een scherm is het glas minder flexibel. Als een mobiele telefoon dan valt buigt het glas niet mee, maar barst die. 

Naast schade aan het beeldscherm worden een slechte accu, en niet functionerende knoppen het meeste genoemd. Schade aan de accu is natuurlijk erg subjectief. Misschien is de accu niet slechter geworden, maar wordt de mobiele telefoon van die persoon tegenwoordig frequenter gebruikt. Opvallend weinig mensen hadden last van waterschade aan hun mobiel. Mobiele telefoons kunnen immers steeds beter tegen vocht.


Andere onderzoeksresultaten

In de afgelopen drie jaar had ongeveer 25 procent van de consumenten schade aan zijn of haar mobiel. Hiervan besloot slechts een kwart een telefoon reparatie te laten doen. De rest van de ondervraagde consumenten bleef dus rondlopen met een kapotte mobiel of kocht een nieuwe- of tweedehands telefoon. De groep die het vaakste een tweedehands mobiel koopt, zijn vrouwen tussen de 18 en 34.

Opvallend is dat een consument gemiddeld 16 maanden doet met zijn of haar telefoon terwijl veel telefoon abonnementen 24 maanden duren. Gedurende deze 6 maanden moesten zij dus op een andere manier aan een telefoon komen of een dubbel abonnement nemen. Dit verklaart waarom één op de tien smartphones in Nederland tweedehands is. Dit is vooral het geval onder vrouwen tussen de 18 en 38. De schade is echter niet door iedereen te merken,  want mensen die ouder zijn dan 44 jaar hebben significant minder vaak schade aan hun telefoon. Dit kan worden verklaard door de gebruiksfrequentie van hun mobiele telefoon. 

Bij GSM Reparatie Centrum komen dagelijks honderden mensen binnen met een telefoon die gerepareerd moet worden. Er zijn verschillende schades en ook allerlei soorten smartphones die gerepareerd moeten worden. De meest voorkomende reparatie is iPhone 5 reparatie, maar ook andere smartphones kunnen gemakkelijk en snel gerepareerd worden, aldus GSM Reparatie Centrum. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten