iPad vijf jaar geleden in Nederland uitgebracht

De iPad is alweer vijf jaar in Nederland te krijgen. Eind januari 2010 werd hij al aangekondigd, maar landen als Nederland moesten er langer op wachten. Wat is er al die tijd veranderd aan de tablet die de wereld veranderd heeft?

“A magical and revolutionary product at an unbelievable price”, dat was de slagzin die gebruikt werd bij de introductie van de allereerste iPad, op 27 januari 2010. Steve Jobs kondigde de tablet aan. Hij vond dat er een product moest komen die voor bepaalde taken beter is dan zowel een smartphone als een laptop. “Sommige mensen dachten dat dat een netbook was — het probleem is dat netbooks nergens beter in zijn!”, aldus Jobs. Toen kwamen de beroemde woorden: “We denken dat we iets hebben dat beter is. En we noemen het de iPad.”
Daarmee was de iPad geboren. Maar of iedereen er brood in zag? De eerste reviews waren positief over hoe de tablet werkt, maar er werd keer op keer de vraag gesteld: wat heb je eraan? Wat voor meerwaarde heeft het ten opzichte van een smartphone? Want de iPad is groter dan een iPhone, en de interface is ook speciaal voor de tablet ontwikkeld. Maar qua functionaliteit kun je er niets anders mee dan met een iPhone. Dat dacht men dus. Ondertussen wordt het wel in veel bedrijven, ziekenhuizen en zelfs in het onderwijs breed toegepast. Mensen houden van de iPad, echt waar. Probleem is dat men het riscio vaak niet durf te nemen. En dat is juist bij een product als de iPad. Want je merkt al gauw dat het enorm handig is voor het typen van lange mails, documenten, spreadsheets, presentaties en meer. Door de technologische innovatie de afgelopen jaren is het een heuse vervanger van de pc geworden. Vooral met de komst van iOS 9 binnenkort.
Apple heeft in totaal zes gewone iPads uitgebracht. Hieronder staat opgesomd wat de belangrijkste vernieuwingen zijn geweest van ieder model:

  • iPad 2: nieuw dunner en lichter design, camera voor en achter, 1 GHz dual-core A5-chip met dual-core graphics, 512 MB RAM
  • iPad 3: retina-display, A5X-chip met quad-core graphics, 1 GB RAM, 5 megapixel camera, 1080p video
  • iPad 4: 1.4 GHz A6X-chip, 128 GB optie
  • iPad Air: A7-chip met 64-bits architectuur
  • iPad Air 2: 1.5 GHz tri-core A8X-chip (64-bit) met octa-core graphics, 2 GB RAM, 8 megapixel camera
Split View in iOS 9 op de iPad Air 2
Natuurlijk wordt al die kracht goed benut door zowel third-party appontwikkelaars als door Apple zelf. In iOS 9 komt er bijvoorbeeld eindelijk betere multitasking. Heb je een iPad Air of later, of een iPad mini 2 of later dan krijg je Slide Over en Picture-in-Picture. Met Slide Over heb je de mogelijkheid om snel even een andere app te openen zonder de huidige te verlaten. Met Picture-in-Picture kun je video’s blijven bekijken, juist als je bijvoorbeeld even naar een andere app wilt. En tot slot is er Split View. Dit is voor de echte krachtpatser bedoeld, de iPad Air 2. Hiermee kun je twee apps naast elkaar gebruiken.


Nu is het wel zo dat de iPad-verkoop de afgelopen tijd flink geslonken is, maar dankzij nieuwe features als het zojuist genoemde Slide Over, Split View en Picture-in-Picture zullen meer mensen van plan zijn over te stappen naar een iPad. Mensen die er al eentje hebben, maar niet de nieuwste zullen wellicht ook wel gaan upgraden. Zeker omdat deze functies enorm gewild zijn op het moment. Het verandert de iPad in een zeer krachtige notebook.

Natuurlijk worden ook smartphones – evenals de iPhone – steeds krachtiger. Niet iedereen is weg van de iPad en gebruikt liever een smartphone die net zoveel kan. Kannibalisatie wordt dat ook wel genoemd. Het is iets waar analisten vaak bang voor zijn. Maar het is ook gewoon zo dat de tabletmarkt verzadigd is; mensen kopen niet ieder jaar of iedere twee jaar een nieuwe tablet, zoals bij een smartphone wel het geval is. Sterker nog, veel mensen hebben nog altijd een iPad 2 of zelfs de allereerste iPad.

Wel is duidelijk dat Apple de wereld heeft veroverd met de iPad. Want je hoeft het maar een keer geprobeerd hebben en je zult er gelijk zelf een willen. Geloof me op mijn woord.  Steve Jobs zei dan ook ooit: “A lot times people don’t know what they want until you show it to them” (NL: “Vaak weten mensen niet wat ze willen, totdat je het aan zet toont”). En dat is zeker het geval bij de iPad.

Tom de Beer | hoofdredacteur
Techblogger en Apple-fan in hart en nieren, student Medewerker Beheer ICT met passie voor netwerken, en altijd bereid kennis en ervaring op te doen. Tevens gecertificeerd Microsoft Office Specialist Master en Microsoft Technology Associate, taalfanaat en enorme fan van Lady Gaga.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in