donderdag 15 oktober 2015

Review: iPhone 6s

Na de ongelofelijke verkoopaantalen van de vorig jaar uitgebrachte iPhone 6 kondigde Apple begin september zijn nieuwe vlaggenschip aan. We kennen het bedrijf inmiddels al best lang en konden vooraf al concluderen dat het de iPhone 6s zou gaan worden. Gewapend met de slogan 'Er is maar één ding veranderd. Alles', hoopt Apple opnieuw zulke populariteit te winnen als met de iPhone 6 en 6 Plus.

Apple laat duidelijk zien dat ze klaar zijn voor een race om specificaties. Meer rekenkracht, meer werkgeheugen, meer megapixels, een nog snellere vingerafdrukscanner, snellere wifi en mobiel internet en nog veel meer. Zal het allemaal genoeg zijn om van de iPhone 6s opnieuw een succes te maken?

In deze review probeer ik zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat er allemaal mogelijk is met de iPhone 6s, en wat mijn ervaringen hiermee zijn. Aan het einde natuurlijk de conclusie waarin de brandende vraag beantwoord zal worden: is de iPhone 6s het waard om te kopen?


Informatie

iPhone 6s
Rose Gold
64 GB
4,7-inch Retina HD-display
1334x750 pixels (326 ppi)
3D Touch 
1,8 GHz dual-core A9-chip met 64-bits architectuur
M9-coprocessor (embedded)
2 GB LPDRR4 RAM
iOS 9



Review

Inleiding

Apple heeft door de jaren heen al een aantal iPhones uitgebracht met de 's' erachter. In 2009 de iPhone 3GS die een stuk sneller was, in 2011 de iPhone 4s met spraakassistent Siri, en in 2013 de iPhone 5s met de Touch ID-vingerafdrukscanner. Bij deze modellen focust Apple vooral op de hardware en minder op het design. De 's'-modellen worden vaak als magere updates gezien. En gelijk heb je. Want in voorgaande jaren is het vooral bij een update van de processor, camera en een nieuwe functie gebleven. De iPhone 6s is compleet anders. Alles, maar dan ook echt alles is vernieuwd. Van het design tot aan Bluetooth. Echt alles dus. Het maakt de iPhone tot de allergrootste 's'-upgrade ooit.


Design

Design is altijd deel geweest van Apple's strategie. Het is wat het bedrijf zo populair maakt. Wanneer je over straat loopt zie je meteen dat prachtige design van de iPhone. Ja, er zijn ook veel smartphones van andere fabrikanten. Maar dan moet je heel vaak nadenken wat voor toestel het precies is. Het is moeilijk om al die verschillende telefoons van elkaar te onderscheiden. Bij de iPhones is dat niet het geval. Je ziet de fenomenale bouwkwaliteit, maar ook precies welk toestel het is. Mits je natuurlijk een beetje bekend bent hiermee. Zelf kan ik eenvoudig zien of iemand een iPhone 4 of 4s heeft. Of een 5 of 5s.

Bij de iPhone 6s is dat wat anders. Er zit niet, zoals bij de iPhone 5s, een vingerafdrukscanner op die meteen laat zien dat het geen iPhone 5 is. En de flitser is net zoals bij de iPhone 6 rond. Het design zelf is ook niet veranderd. Toch zijn er wel degelijk kenmerken waaraan je herkent dat het de nieuwste telefoon van Apple is. Twee om precies te zijn. Om te beginnen bevindt zich achterop onder 'iPhone' de letter 's'. Die geeft aan dat het een iPhone is van een s-generatie. De iPhone 6s.


Maar het gaat verder. Er is een nieuwe kleur, roségoud genaamd. Hoe chique dit ook klinkt, het is in feite roze. Niet zo roze als menig persoon denkt, maar wel dat je kunt zien dat Apple duidelijk weer eens wat heeft zitten overdrijven. Écht roségoud is een koperachtige kleur en lijkt eigenlijk niet eens echt op roze. De iPhone 6s is wel meer roze. En toch koos ik ervoor. Waarom? Ik vind het gewoon mooi! Na jaren met een zwarte iPhone te hebben rondgelopen wou ik wat anders. Zilver heb ik nooit echt leuk gevonden, en goud vind ik weer iets te 'blingerig'. Roségoud was dus de voor de hand liggende keuze. Ik vind het simpelweg een leuke kleur om naar te kijken. Het ziet er soft uit en niet alsof het je probeert af te leiden van de iPhone zelf, iets dat bij de gouden kleur toch net wat anders is.

Niet alleen zien de iPhone 6s er mooier uit door het nieuwe kleurtje, het heeft ook een sterkere body. Waar de iPhone 6 gebruik maakt van serie 6000 aluminium, is Apple bij de nieuwe telefoon gegaan voor serie 7000 aluminium. Dit type materiaal wordt in de luchtvaartindustrie gebruikt en is 60 procent sterker. Niet alleen de body, ook het glas voorop is versterkt. Apple gebruikt 'dual ion-exchange'-glas. Volgens het bedrijf zelf is het het sterkste display in de smartphone-industrie. Nogal wat gezwam natuurlijk. Het belangrijkste dat je moet weten, is dat de iPhone 6s sterker is. Of het de sterkste smartphone is, dat zal nog moeten blijken. Maar Apple gaat sowieso de goede kant op.

Ondanks de camera die nog altijd uitsteekt ben ik enorm tevreden met het design van de iPhone 6s. Eigenlijk maakt het me nog niet eens zo veel uit, dat de camera wat uitsteekt. Veel smartphones hebben dit, het valt bij de iPhone gewoon wat meer op, omdat Apple bekend staat om zijn strakke designs. Als je er echt niet tegenkunt, koop je gewoon een hoesje. Waarom ook niet?


Wat mij wel nog altijd irriteert, is de achterkant. Bij mijn review over de iPhone 6 vertelde ik al dat dit wat glad aanvoelt en je hierdoor soms het gevoel hebt dat de telefoon ieder moment uit je hand kan glippen. Hierdoor ben ik opnieuw geneigd een hoesje te gebruiken. Gelukkig heb ik deze op voorhand besteld, je weet maar nooit!


3D Touch

Apple wordt de uitvinder van het multi-touch scherm genoemd, en dat is het ook. In 2007 introduceerde Steve Jobs de allereerste iPhone, met - je raadde het al - multi-touch. Het was revolutionair voor die tijd, want voor het eerst kon je als het ware de content op je scherm aanraken. En niet zomaar aanraken. Je kon ermee communiceren. 'It works like magic', aldus Jobs tijdens de presentatie toen.

"Het is tijd voor iets nieuws", moeten ze bij Apple hebben gedacht. Want zelfs iets dat nog altijd zo populair is als jaren geleden moet om de zoveel tijd vernieuwd worden. Maar hoe? Het antwoord op die vraag is 3D Touch. Het is eigenlijk niet geheel nieuw, omdat de werking sterk lijkt op dat van Force Touch op de Apple Watch. Het scherm is hierdoor drukgevoelig. Wie denkt dat 3D Touch daardoor hetzelfde is als Force Touch heeft het mis. Want er zit een verschil in het aantal drukniveaus dat beide technieken herkennen. Force Touch werkt maar met één drukniveau en dat is een harde druk. 3D Touch voegt een tweede niveau toe. Het resultaat is dat je nu naast gewoon tikken licht en hard kunt drukken.


Allemaal leuk en aardig, maar wat betekent dit nou allemaal? Wat kan ik met 3D Touch? Simpel, je kunt bepaalde taken sneller uitvoeren. Het gaat weliswaar niet om minuten verschil, maar om slechts een paar seconden. Toch is 3D Touch enorm handig, zodra je het voor het eerst gebruikt hebt. Dit kost wel wat moeite. Toen ik de iPhone 6s net had ingesteld wou ik het meteen even uitproberen, maar dat wou niet helemaal lukken. Niet zoals bedoeld is tenminste. Wanneer je bijvoorbeeld in de Mail-applicatie bent, en je druk lichtjes op een mailtje, krijg je 'peek' waarbij je een preview ervan te zien krijgt. Je hoeft maar wat harder te drukken, en het hele mailtje opent zich. Dit heet trouwens 'pop'. Peek en Pop werken niet alleen in Mail, het werkt ook in Berichten, Foto's en zelfs al een aantal apps van derden zoals Instagram. Het hele idee achter Peek en Pop is dat je snel kunt zien wat er te zien is zonder daadwerkelijk naar de desbetreffende locatie te gaan. Bij Mail vind ik het persoonlijk wat nutteloos, maar zodra je bijvoorbeeld een link van iemand ontvangt kun je deze bekijken in de app zelf. Je hoeft niet meer helemaal naar Safari te gaan, dankzij Peek open je de website even binnen de app. Door los te laten, verdwijnt het.

Peek en Pop

Voor mij het meest praktische nut van 3D Touch is op het thuisscherm. Wanneer je hard drukt op een appicoon, krijg je een menuutje te zien met een aantal snelkoppelingen. Deze functie heet Quick Actions (snelle acties). Doe je dit bij de Camera-app, dan kun je sneller dan ooit naar de selfiecamera, of naar de slowmotion camera. Net als met Peek en Pop kunnen ontwikkelaars van apps van derden er gebruik van maken. Twitter is er een van. Druk je hard op het icoon ervan, dan kun je onder meer in één keer een nieuwe tweet beginnen. De app wordt dan opgestart in het scherm hiervoor.

 Snelle acties voor Camera, Safari en zelfs Twitter

3D Touch is meer dan dit trouwens. Een aantal systeemfuncties maken er gebruik van. Zo kun je van je toetsenbord een trackpad maken door er hard op te drukken. Sneller schakelen tussen recente apps is mogelijk door hard op de linkerkant te drukken en dan tegelijkertijd naar rechts te vegen. En dan zijn er de bewegende wallpapers en Live Photos (hier ga ik later nog diep op in!). Wanneer je er eentje op je toegangsscherm hebt ingesteld en je drukt er dan hard op, komt het tot leven. Een geinige toevoeging wat mij betreft. Over geinige toevoegingen gesproken, had ik al verteld dat de iPhone 6s over Taptic Engine beschikt. Dit is een apparaatje dat haptische feedback geeft, in dit geval wanneer je lichtjes of hard drukt op het scherm en een functie als Peek, Pop of Quick Actions wordt gebruikt. Het is erg subtiel, maar wel fijn. Je weet dan namelijk dat je 3D Touch gebruikt hebt. Zonder Taptic Engine zou het nogal vreemd zijn, als je hard drukt en er gebeurt ineens iets.

Maak van je toetsenbord een trackpad, en Live-wallpapers

Ik heb nooit het idee gehad dat de bestaande multi-touch technologie iets mist. Maar sinds ik de iPhone 6s heb, moet ik daar toch echt even op terugkomen. Ik gebruik mijn 'oude' iPhone 6 om foto's en filmpjes van het nieuwe toestel te maken. En telkens wanneer ik op het thuisscherm ben, heb ik enorm de neiging om hard te drukken op het icoon. Een paar keer deed ik dit ook, even niet beseffende dat er geen 3D Touch op beschikbaar is. Hetzelfde effect als met Touch ID eigenlijk.

3D Touch is iets dat groots gaat worden. Daar ben ik al heel zeker van. Net als Touch ID. Het zal misschien even duren, maar mij zou het in elk geval niet verbazen als andere fabrikanten binnenkort een dergelijke implementatie van een drukgevoelig scherm proberen te doen. Apple heeft de techniek niet uitgevonden, maar het is wel het eerste bedrijf dat het drukgevoelige scherm echt op de juiste manier inbouwt. Zoals tijdens de aankondiging al werd gezegd, het vergde veel samenwerking tussen de teams die verantwoordelijk zijn voor de hardware en de teams die verantwoordelijk zijn voor de software. Zonder die samenwerking zou 3D Touch zonder twijfel floppen. Maar dat doet het dus niet, integendeel. Ik zie veel potentie in Apple's drukgevoelige scherm en ben enorm benieuwd naar hoe app-ontwikkelaars er hun voordeel mee uit gaan halen.


Processor

Sinds eerste iPad, en de iPhone 4 ontwerpt Apple zelf de processoren voor zijn mobiele apparaten. Daar zijn ze altijd erg goed in geweest, omdat de prestaties keer op keer doen verbazen. En dat terwijl de kloksnelheid, het aantal cores en het werkgeheugen altijd minder is dan bij de concurrentie. De iPhone 6 heeft een 1,4 GHz dual-core A8-chip met 1 GB aan werkgeheugen. Terwijl veel Android-telefoons een hogere kloksnelheid hebben, acht cores en 2 GB, soms zelfs 3 of 4 GB aan werkgeheugen. Toch verslaat de iPhone 6 al deze apparaten op het gebied van prestaties en efficiëntie.

Met de iPhone 6s legt Apple de lat opnieuw erg hoog. Hoger dan verwacht, durf ik nog wel te zeggen. Het bedrijf is altijd erg bescheiden als het gaat om specificaties, en met de iPhone 6s was dat zelfs erger. De gebruikers moeten het altijd zelf ontdekken met apps als Geekbench. Aanvankelijk werd gedacht dat er een 1,5 GHz tri-core processor met 2 GB aan RAM in zou zitten. Alleen dit laatste bleek te kloppen.

De A9-chip, gebaseerd op een 14nm procedé, heeft een kloksnelheid van maar liefst 1,8 GHz en het is een dual-core processor. Is het erg dat Apple niet voor meer cores is gegaan? Zeker niet. Want hoewel de iPad Air 2 van nog geen jaar geleden over drie rekenkernen beschikt, verslaat de iPhone 6s de tablet met verschil. De cijfertjes liegen er niet om. Hieronder zie je de verschillen.

Links: iPhone 6, rechts: iPhone 6s





Het is makkelijk om te zeggen dat een iPhone snel is, afgaande op de cijfers die Geekbench toont. De praktijk, dat is wat telt. Omdat de iPhone 6 al zo goed presteert zou je zweren dat de 6s niet sneller is. Mis. Het zit 'm vooral in de laadtijden van zware applicaties waar de iPhone 6s zo goed presteert. Een game doet er merkbaar minder lang over om op het startscherm te komen. En animaties zijn hier en daar net wat vloeiender.

Vorig jaar had ik een tabelletje met daarin de verschillen in snelheid bij bepaalde applicaties en andere taken. Deze keer doe ik dat niet. Want eigenlijk is het helemaal geen eerlijke test. Iedereen gebruikt zijn of haar smartphone anders. De Geekbench-scores die ik net liet zien geven een indicatie van de theoretische prestaties, maar zeggen ook min of meer dat het toestel erg snel is in de praktijk. Je moet het voor jezelf ervaren en vergelijken met de telefoon die je al hebt. Wat ik alvast kan zeggen, is dat de iPhone 6s merkbaar vlotter is dan de iPhone 6 van slechts een jaar oud. Daar is ook een goede verklaring voor te bedenken trouwens. De A8-chip in dat toestel was niet veel sneller dan die van de iPhone 5s, welke nu twee jaar oud is. 25% verschil in CPU-prestaties en 50% verschil in grafische prestaties. Het verschil was te verwaarlozen voor mensen die van een iPhone 5s naar de 6 gingen. Sommigen zeiden toen dat de iPhone 6 in feite een grotere iPhone 5s is. Maar dan wel eentje die in staat is langer op volle kracht te draaien, iets waar de meeste smartphones in falen. Bij de iPhone 6s komt het zogenaamde 'throttling', waarbij de kloksnelheid steeds verder omlaag gaat om oververhitting te voorkomen, dan ook vaker voor. Dit merk je in principe niet, omdat iOS gemaakt is om continu vloeiend te werken. Zelfs met de nieuwe energiebesparingsmodus in iOS 9 blijven de prestaties optimaal. Hetgeen dat de A9-chip van de iPhone 6s zijn boost geeft, is de flink opgevoerde kloksnelheid. We hebben het hier over een processor die 400 MHz sneller is dan zijn voorganger. En dat is veel.

Wat ook veel is, dat zijn de lees- en schrijfsnelheden. Normaal bespreek ik dit onderdeel niet, maar de website AnandTech was er zo van onder de indruk dat ik het niet kon laten. Je zou zweren dat smartphones niet zozeer snel opslaggeheugen nodig hebben. Zolang het maar werkt. Toch is het essentieel voor een goede beleving, zeker nu de iPhone 6s over een 4K-videocamera beschikt waar we het later nog over gaan hebben. Waar concurrerende, en eerder uitgebrachte iPhones over het zogeheten eMMC-geheugen beschikken is Apple bij de nieuwe iPhone overgestapt op NVMe-geheugen. In tegenstelling tot eMMC kan NVMe op volle snelheid lezen en schrijven, en het heeft veel grotere buffers.



De SSD-schijven in de MacBook maken gebruik van dezelfde technologie. Om te zorgen dat de veel kleinere accu van de iPhone 6s met dit geheugen kan werken, is de SSD-controller van de MacBook gebruikt en aangepast. Dit mag gerust indrukwekkend worden genoemd. De iPhone 6s is de allereerste smartphone met een PCI-E SSD. Het verslaat dan ook álle smartphones op het gebied van lees- en schrijfsnelheid. Het verschil met de iPhone 6 (Plus) en iPad Air 2 is al groot, maar vergeleken met de Samsung Galaxy S6 is het NVMe-geheugen dubbel zo snel. Wat betekent dit voor de gebruiker? Dat het openen en opslaan van bestanden in iOS sneller gaat. En niet een beetje ook, maar echt véél sneller. Op dit vlak is de iPhone 6s een waar beest.

Zoals je ziet presteert de iPhone 6s erg goed. En dat is nog zacht uitgedrukt. Maar er is nog een belangrijk aspect waar het toestel op vooruitloopt, en dat is werkgeheugen. Vooraf even een introductie tot dit onderwerp, voor degenen die geen idee hebben waar ik het over heb. Computers, smartphones en tablets moeten vaak applicaties en taken kunnen uitvoeren. Omdat het laden ervan soms enorm lang kan duren, terwijl je deze misschien wel vaker op een dag uitvoert, wordt het tijdelijk opgeslagen. En wel in het werkgeheugen, ook wel het Random Access Memory (RAM) genoemd. Een applicatie blijft voor een tijdje in dat geheugen staan als je het niet gebruikt, tot een andere app het nodig hebt. Dat is precies wat tot nu toe altijd zo'n beetje en probleem is geweest bij de iPhone. Hoewel het besturingssysteem ervan, iOS, gemaakt is om efficiënt met dit werkgeheugen om te gaan, moeten apps regelmatig opnieuw geladen worden. Vooral browsen in Safari is wat dat betreft een ramp, als je bijvoorbeeld tien tabbladen open hebt staan. Want die worden dan allemaal opnieuw geladen als je ze probeert te openen.

Omdat de nieuwe iPhone over 2 GB aan LPDDR4 werkgeheugen beschikt, hoef je je hier nu veel minder zorgen over te maken. En dat merk je direct in de praktijk. Open een game, dan Safari met een paar tabbladen (kies vooral voor sites met veel content, zoals The Verge), en ga weer terug naar je game. Tot slot ga je weer naar Safari. Heb je een iPhone 6 (Plus) of ouder, dan zal de site die je als eerste ziet opnieuw geladen worden. Is dat bij de iPhone 6s? Nee, dat probleem heb je niet meer. Wel natuurlijk als je meer tabbladen opent of als je echt een enorm grafisch intensieve game speelt voor een lange tijd. Het hangt dan ook enorm van je gebruik af. Wel kan ik zelf concluderen dat de verdubbeling van het werkgeheugen een zeer welkome verbetering is. Ik heb me bij smartphones nooit in de 'specs race' gemengd, omdat veel Android-toestellen met 'betere' hardware enorm inefficiënt werken in combinatie met hun eigen software-laag over het besturingssysteem. Bij computers ligt dat natuurlijk anders, maar smartphones horen in mijn optiek met lichtere hardware nog goed te werken. En daarom weet de iPhone 6s de concurrentie weer eens te verslaan, zowel op gebied van algemene prestaties als qua efficiëntie.




Gaming. Ook een belangrijk onderwerp, zeker gezien het feit dat volgens Apple de grafische prestaties van de iPhone 6s met 90 procent omhoog zijn gegaan. Voor een groot deel te danken aan de upgrade van vier naar zes grafische rekenkernen. Sowieso voelt alles op visueel gebied al sneller aan, dankzij het gebruik van Metal in iOS 9. Animaties zijn hierdoor vloeiender en scrollen gaat sneller. Dat is wat Apple zegt op de informatiepagina van iOS 9, maar het is ook wat je zelf merkt. Helaas is het nog wat vroeg om games te gaan testen, omdat er nog geen zijn die echt geoptimaliseerd zijn voor de nieuwe grafische processor.

Sinds de iPhone 5s komt Apple ook ieder jaar met een nieuwe bewegingscoprocessor. Deze keer is dat de M9. Wat deze chip uniek maakt, is dat het embedded is in de A9-chip. Eerdere bewegingscoprocessoren draaien náást de hoofdprocessor. Het voordeel van de M9 die nu embedded is: hij staat altijd aan. Dat maakt meteen een bepaalde functie mogelijk, en dat is het activeren van Siri door je stem te gebruiken. Zeg je 'hey Siri', dan reageert de spraakassistent en kun je ermee communiceren. En je hoeft trouwens niet bang te zijn dat anderen er grappen mee gaan uithalen, want wanneer je de 'hey Siri'-functionaliteit inschakelt moet je eerst een aantal stappen doorlopen waarbij je het configureert op basis van jouw eigen stem. Dit werkt erg goed heb ik ervaren. Toen ik een paar keer 's ochtends met een schore stem Siri probeerde te activeren, lukte dat niet. Pas met een normale stem ging dit wel weer. Wellicht een idee voor in de volgende iOS-versie, inloggen middels stemauthenticatie in plaats van met je vingerafdruk of toegangscode?

De A9-chip is zonder twijfel de beste mobiele processor die Apple ooit ontworpen heeft. Nu klinkt dat als een cliché, omdat je dat ieder jaar kunt zeggen. Maar de nieuwe processor is meteen het bewijs, dat Apple in staat is om ze zo snel te maken dat een volledige laptop of zelfs desktop ermee kan werken. De nieuwe chip blijkt volgens Geekbench op ongeveer hetzelfde niveau te zitten als de Retina MacBook die dit jaar uitgebracht is. De verdubbeling van het werkgeheugen zal daarnaast zeker helpen in het dagelijks leven, als je veel applicaties gebruikt. Je hoeft minder vaak te wachten en kunt direct genieten van je apps. Zo simpel is het.

Ja, de iPhone 6s is een krachtpatser. En nee, het gaat niet ten koste van je accuduur. De nieuwe iPhones hebben een accuduur dat gelijk is aan die van de vorige modellen, wat betekent dat je er de hele dag mee kunt browsen, mailen, WhatsAppen en gamen.


Camera's

Als je al jaren iPhone-gebruiker bent, dan zul je vast ook wel weten dat de smartphone bekend staat om zijn goede camera. Waar de concurrentie er continu meer megapixels bij propt, focust Apple op wat echt belangrijk is. En dat is onder andere de grootte van de pixels, het diafragma en andere technieken die achter de camera schuilen.

Met de iPhone 6s heeft Apple zich echt gericht op het aantal megapixels, en juist niet op de grootte van de pixels en het diafragma. Dat is jammer, want hoewel het detail in foto's bij daglicht nu veel beter is geworden, gaat de kwaliteit achteruit bij foto's gemaakt in situaties met weinig licht. Dit neemt niet weg dat de camera nog altijd goed presteert. Maar op veel vlakken voelt het aan alsof Apple stil heeft gestaan.

Goed, eerst even de specificaties. De camera van de iPhone 6s beschikt over 12 megapixels met pixels van 1,22 µ en een diafragma van ƒ/2.2. Dit laatste is onveranderd gebleven, terwijl de pixels kleiner zijn geworden.

Ik wil geen negatieve gedachten overbrengen, zeker omdat ik wel degelijk prachtige foto's heb weten te schieten met deze nieuwe iPhone. Hieronder zijn er een aantal. Wat mij betreft laten deze heel goed zien wat een verschil van 50% meer pixels kan betekenen.




Net gaf ik al aan dat onder donkere lichtomstandigheden de kwaliteit minder is. Er ontstaat dan meer ruis. Dit zie je ook binnen trouwens, maar minder doordat Apple de ruisonderdrukking verbeterd heeft. Echter krijg je dan weer een ander effect, en dat is wazigheid. Wel in relatief beperkte mate, maar het is er. Je ziet dat goed wanneer je inzoomt op de foto. Uitgezoomd valt het mee en kan het zelfs toch goed uitvallen.


De camera presteert op Apple-niveau. Maar bij weinig licht valt het resultaat soms wat tegen. Dit kan aan mij liggen, omdat fotografie mij lang niet zo ligt. Ik zeg dan ook niet dat ik ontevreden ben. Er is in elk geval ruimte voor verbetering bij de volgende iPhone, en dat is alleen maar goed in mijn ogen. Het feit dat Apple voor het eerst sinds 2011 het aantal pixels heeft verhoogd zegt al dat er de komende jaren flink gesleuteld gaat worden aan deze camera.

Een 12-megapixel camera stelt smartphones tot nog meer in staat en dat is 4K-video, dat een resolutie heeft van 3840 x 2160 pixels. Sinds de iPhone 4s kon je al met een maximale resolutie van 1920 x 1080 pixels (Full HD) opnemen. Bij de iPhone 6 en 6 Plus werd er een extra mogelijkheid toegevoegd om met 60 beelden per seconde op te nemen voor vloeiendere beelden. 4K-video opnemen gaat met 30 beelden per seconde. De kwaliteit is ongelofelijk te noemen. Echt ongelofelijk. Je kunt er weliswaar alleen echt van genieten als je een beeldscherm hebt met deze resolutie, maar op de iPhone kun je nu inzoomen tijdens het bekijken van een zelf gemaakt filmpje. Hierdoor zie je alsnog het detail. De verhoogde resolutie is een enorme upgrade, maar de snelheid van 30 beelden per seconde resulteert in een bagger filmpje, op z'n zachtst gezegd. Dit heeft ook te maken met dat het normale iPhone 6s-model geen optische beeldstabilisatie heeft. Zijn grotere broer, de iPhone 6s Plus heeft dit wel en kan daarom betere filmpjes leveren ongeacht de resolutie. Opvallend genoeg presteert de iPhone 6s wel erg goed op het gebied van stabilisatie wanneer je opneemt in Full HD met 60 beelden per seconde. Daarom krijgt dit ook mijn voorkeur.

Voor wie het zich overigens afvraagt: als je wilt opnemen in 4K-resolutie moet je eerst daarvoor de optie inschakelen bij Instellingen > Foto's en Camera > Neem video op. Daar kies je dan '4000 op 30 bps'. Houdt er wel rekening mee, dat 4K-filmpjes extra veel ruimte in beslag nemen. Een minuut video heeft al 375 MB nodig, terwijl dat bij Full HD op 60 beelden per seconde 175 MB minder is. Wil je toch opnemen in 4K, dan kan dat natuurlijk gewoon. Zelfs bewerken is mogelijk, dat is te danken aan de nieuwe A9-chip en de hogere lees- en schrijfsnelheden. Je kunt twee videostreams in 4K-kwaliteit naast elkaar bewerken. Dit is een ongekende prestatie, als je bedenkt dat zelfs veel pc's hier moeite mee hebben. Ik heb het zelf niet uitgetest helaas.

Benieuwd naar wat je voor video's met de nieuwe camera kunt maken? Hieronder vind je twee demo's die ik heb gemaakt, speciaal voor deze review.





Naast de standaard videocamera is er natuurlijk de mogelijkheid om op te nemen in slow motion. Apple heeft voor het eerst ondersteuning voor Full HD-kwaliteit toegevoegd. Dit kan bij 120 beelden per seconde. Wil je nog tragere beelden, 240 beelden per seconde, dan is dat nog altijd met een resolutie van 720p.

De iPhone 6s beschikt eveneens over een camera voorop. Ook die is merkbaar opgevoerd. Van 1,2 megapixels gaan we meteen naar 5 megapixels. Het verschil is te zien, omdat 1,2 megapixels al erg weinig was. Net als met de camera van de iPhone 4s tot en met de iPhone 6 (Plus) bleef Apple sleutelen aan de techniek erachter. Groter diafragma, grotere pixels enzovoort. Helaas is dit zoals bij de camera voorop weer onveranderd gebleven. Omdat 5 megapixels nog relatief weinig is, zul je alsnog verbluffende resultaten krijgen. Een andere belangrijke nieuwe functie die daarvoor zorgt is de zogenaamde Retina True Tone Flash. Een lange naam, die je niet hoef te onthouden. Het is simpelweg een flitser aan de voorkant, zodat je zelfs in het donker fatsoenlijke selfies kunt maken. Veel mensen denken dat het scherm gewoon wit oplicht, maar het gaat veel verder dan dat. 

Ten eerste is het een True Tone-flitser. Deze kennen we al van de achterkant. Met True Tone worden de kleuren van de flitser gematcht met die van jouw huidskleur, of van je omgeving. Als je een selfie maakt zal True Tone ervoor zorgen dat de kleur overeenkomt met die van jou voor een mooi resultaat. Helaas is de helderheid van het scherm van de iPhone niet voldoende om dat mooie perfecte resultaat te krijgen. Ook daar heeft Apple iets op bedacht. In het toestel bevindt zich een speciale, door het bedrijf ontworpen displaychip. Op het moment dat je een foto maakt waarbij de flitser gebruikt moet worden, zal het scherm drie keer de normale helderheid flitsen. 

Je zou toch zweren dat ik nu alles besproken heb van de nieuwe camera's in de iPhone 6s. Nou, niet helemaal. Er is nog één ding: Live Photos. We hebben allemaal weleens een foto gemaakt en deze later terug bekeken. Dan probeer je je het moment dat die foto gemaakt was in te beelden. Je kunt natuurlijk een video maken, dan is dat niet nodig. Maar dat is zo onhandig. Het zijn video's, dat werkt dus gewoon niet. Je wilt een foto hebben, maar dat moet tegelijkertijd een opname zijn van het hele moment dat je die foto maakte. Dat is precies wat Apple met Live Photos probeert te doen.

Live Photos is geen video. Het is ook geen gif. Althans, nog net niet. Wat de iPhone 6s doet, is het maken van een paar foto's vóórdat je op de sluiterknop tikt. Wanneer je daarop tikt, worden er nog eens een paar foto's gemaakt. In totaal krijg je drie seconden aan foto's. Zien hoe dat eruit zou kunnen zien? In het filmpje hieronder laat ik zien hoe ik een foto gemaakt van mijn poes Luna verander in bewegende beelden dankzij 3D Touch; door hard te drukken op een Live Photo laat je het bewegen.


Voor velen is de Live Photos functie een 'gimmick', ofwel nutteloos. Voor mij is het iets dat zichzelf uiteindelijk zal bewijzen. Vooralsnog vind ik het zeker wel een coole toevoeging. Al helemaal omdat je zo'n bewegende foto als wallpaper kunt gebruiken.

De camera in de iPhone 6s is op papier flink vooruitgegaan, maar in de praktijk is het met muizenstapjes. Althans, op veel vlakken. Overdag zie je veel meer detail, zowel bij het maken van foto's als bij het filmen. Maar de nodige technologie om die foto's en video's écht mooi te krijgen mist op het moment nog. Dit is bij de camera voorop anders, mede door de nieuwe schermflitser. En Live Photos voegt extra meerwaarde toe aan je foto's. Al deze verbeteringen komen met een prijs. Er is meer ruimte nodig, vooral voor 4K-video en voor Live Photos. Heb je de ruimte, dan zijn de nieuwe mogelijkheden een must-have.


Draadloos

Nu we een snelle telefoon hebben willen we ook snelle draadloze communicatie. Wij vragen, Apple levert. De iPhone 6s komt net als de vorige toestellen met 802.11a/b/g/n/ac. Hier wordt weer wat aan toegevoegd, en dat is MIMO. Dit staat voor Multiple-Input Multiple-Output. Het nut van MIMO is dat er niet één, maar twee antenne's gebruikt worden. Hierdoor kun je een theoretische snelheid halen van maar liefst 866 Mbit/s. Is dit haalbaar? Vast wel, maar dan heb je ook een router én provider nodig die deze snelheid aanbiedt. En laat dit nou net het probleem zijn. Daar komt ook nog bij, dat op mijn eigen kamer zoveel data wordt verstuurd dat dit de snelheid van de iPhone 6s omlaag trekt. Wel ben ik enorm blij met het feit dat ik snellere wifi heb vergeleken met mijn iPhone 6. Dat is echt een pluspunt.

Ook mobiel internet heeft een bump gekregen. De iPhone 6s ondersteunt nu LTE Advanced met een maximale theoretische snelheid van 300 Mbit/s. Dit is evenals een groot verschil te noemen, maar ook hierbij geldt dat je deze snelheid waarschijnlijk toch niet zult halen. Zelfs bij providers die wel LTE Advanced aanbieden haal je op piekmomenten nog geen 200 Mbit/s, als ik afga op wat anderen qua snelheid ervaren met de nieuwe iPhones.


Als laatste beschikt de iPhone 6s over het snellere en zuinigere Bluetooth 4.2. Sinds de iPhone 4s werd er Bluetooth 4.0 gebruikt dat al relatief snel en zuinig was, maar versie 4.2 gooit hier een schepje bovenop. In de praktijk ga je hier niets van merken, omdat het uitwisselen van data tussen een iOS-apparaat en andere Bluetooth-apparaten (nog) niet kan. Behalve met bijvoorbeeld de Apple Watch, of met Continuity tussen de iPhone en iPad. Maar tot zover heb ik zelf niet gezien dat het sneller gaat, of dat het echt zuiniger is.


Touch ID

Toen Apple in 2013 Touch ID introduceerde, de vingerafdrukscanner van de iPhone 5s, was men sceptisch. Zou het wel snel zijn? Werkt het überhaupt wel, en is het veiliger? Ja, ja en ja. Touch ID is nu een feature waar veel mensen niet meer mee zonder kunnen. Het werkt lekker vlot en het is makkelijk te stellen. Daarnaast is het veiliger dan een normale toegangscode. Maar je gaat je op een gegeven moment afvragen, kun je Touch ID nog beter maken? Bij Apple zal het antwoord ja zijn geweest, daar hoeven we niet over na te denken.


Touch ID is nu twee keer zo snel vergeleken met de iPhone 6 (Plus) en iPhone 5s. Opzich lijkt het mee te vallen, omdat de vingerafdrukscanner al best snel was. Maar heb je je ooit bedacht dat het weleens té snel zou kunnen zijn? Want dat is precies wat de 'tweede generatie Touch ID' nu is.

Ik was altijd al tevreden met hoe vlotjes Touch ID je vingerafdruk weet te scannen, maar bij de nieuwe iPhone is het soms echt even iets te snel. Als je een melding hebt ontvangen en je wilt die bekijken zonder je telefoon te ontgrendelen, dan gaat dat gewoon niet meer via de reguliere weg. Ook de tijd aflezen vanaf je toegangsscherm is niet meer zo mogelijk. De enige oplossing is een vinger gebruiken die je niet geregistreerd hebt óf je toestel aanzetten met de aan/uit-knop aan de zijkant.

De vingerafdrukscanner van de iPhone 6s is té snel. En dat is enerzijds fijn, anderzijds wat minder fijn als je niet gewend bent een andere vinger of de aan/uit-knop te gebruiken als je je meldingen wilt zien. Voor mij is het een fantastische verbetering. Punt.


iOS 9

'Ultiem gebruiksgemak voor een ultieme telefoon', zo luidt de hoofdtekst op Apple's pagina over iOS 9. Zoals ook op die pagina staat, is iOS 9 dé reden is waarom de iPhone zo uniek is. Je krijgt een mooie en intuïtieve gebruikersinterface, handige functies en hoogwaardige beveiliging. Het is een besturingssysteem dat werkt. En met deze versie, nog beter dan ooit.

Met iOS 7 en iOS 8 heeft Apple zoveel veranderd dat dit ten koste ging van de totale ervaring, met name op oudere apparaten. Maar ook de nieuwste iPhones hadden er al wat moeite meet iOS 8 te draaien. Zeker de iPhone 6 Plus, omdat deze met een hogere resolutie werkt en continu moet terugschalen naar een lagere resolutie. Daarom besloot Apple het met iOS 9 over een andere boeg te gooien. Meer focus op wat echt belangrijk is, samen met wat zeer handige nieuwe functionaliteit.

Op onze iOS 9-pagina kun je al links vinden naar de artikelen over de belangrijkste vernieuwingen. In dit gedeelte van het review wil ik deze samenvatten, zodat je een idee krijgt van waarom iOS 9 eigenlijk een grotere update is dan het lijkt.

Allereerst is er intelligentie. Met iOS 9 maak je van je iPhone een nog betere assistent. Siri is nu proactief en zal op basis van je gedrag suggesties voor contactpersonen, apps, activiteiten en meer aanbieden. Steek je bijvoorbeeld je koptelefoon in de iPhone, dan komt linksonder in je scherm de Muziek-app te staan. Sleep deze omhoog, en je opent direct de desbetreffende applicatie. Gebruik je normaal een andere app in combinatie met die koptelefoon? Dan zal Siri je op een gegeven moment die app gaan aanbieden in plaats van de standaard Muziek-app. Heb je een activiteit op de planning staan, dan kan Siri je vooraf laten weten wanneer je moet vertrekken, middels een melding. De spraakassistent zelf is eveneens slimmer geworden. Zit je in een app als Notities en wil je je laten herinneren aan een boodschappenlijstje, dan kan dat. Dit werkt ook bij andere applicaties, mits die hiervoor aangepast zijn. Ook is Spotlight veranderd, en heet het nu Search/zoeken. Middels een API kunnen ontwikkelaars jou hun apps laten doorzoeken vanaf dit scherm. En je kunt berekeningen en conversie uitvoeren.


De Notities-app is flink op de schop gegaan en is een volwaardige applicatie geworden voor het maken van notities. Zo kun je echte checklists maken die je ook eenvoudig kunt afvinken. Titels en koppen zorgen ervoor dat je tekst overzichtelijker wordt. Wil je een opsommingslijst maken, dan kun je een bulleted, dashed of genummerde lijst creëren. Foto's en video's invoegen is makkelijker dan ooit, net als het invoegen van een link naar een website of locatie in Maps. Er is daarnaast betere integratie met third-party apps, zodat je snel content vanuit die apps kunt toevoegen in Notities.

En de kers op de taart is natuurlijk tekenen. Soms wil je liever je gedachten tekenen in plaats van tikken. Of je wilt gewoon een leuke tekening maken, dat kan ook. In iOS 9 biedt de Notities-app hiervoor de mogelijkheid. Je kunt kiezen uit een stift, markeerstift en een potlood om mee te tekenen. Natuurlijk zijn er een hoop kleuren beschikbaar. Heb je een iPhone 6s, dan wordt zelfs het verschil in druk op je scherm herkend. Druk je harder terwijl je tekent, dan krijg je dikke lijntjes. Druk je zachter, dan worden de lijntjes ook dunner. Het doet een beetje denken aan wat je met de nieuwe Apple Pencil kunt op de iPad Pro.



En dan hetgeen wat iOS 9 voor mij de meest complete iOS-versie ooit maakt, en dat is de basis. Apple heeft de prestaties verbeterd dankzij de toepassing van de low-level Metal API, de accuduur is met een uur omhoog gegaan (in totaal vier wanneer je de nieuwe energiebesparingsmodus inschakelt), de beveiliging is aangepast en updaten gaat voortaan efficiënter en met minder benodigde ruimte.

Dit klinkt allemaal heel erg magertjes, maar het is wat iOS 9 uniek maakt vergeleken met eerdere grote updates. Natuurlijk komt de iPhone 6s standaard met iOS 9, dit toestel is dan ook een snelheidsmonster met die versie.

iOS 9 is waar veel gebruikers op hebben gewacht, vanwege die focus op stabiliteit. Als je ook nog eens een iPhone 6s hebt, krijg je het beste van het beste. Vooral vanwege 3D Touch, dat zonder iOS vanzelfsprekend nutteloos zou zijn.


Conclusie

'Er is maar één ding veranderd. Alles', zo luidt Apple's slogan voor de nieuwe iPhones zoals ik in de eerste alinea zei. Na deze review te hebben gelezen begrijp je hopelijk wel waarom. Apple heeft alles veranderd aan de iPhone 6s. Het design, het scherm, de processor, de camera, de draadloze communicatie en zelfs de vingerafdrukscanner. Alles dus.

Juist daardoor heb ik het idee dat er wat mist bij met name de camera. Apple gaat in één keer als een speer als het aankomt op specificaties, en dat is een teleurstelling. Zoals we hebben gezien bij de concurrentie levert dat minder goeds op dat slecht. Meer megapixels betekent niet betere foto's. Wel meer detail, maar de kwaliteit bij specifiekere situaties is minder. Tenzij je je ook richt op wat echt belangrijk is, en dat is vanzelfsprekend de techniek achter de camera. 4K-video is in mijn ogen daarnaast nog niet zo nuttig als Full HD-video. Misschien zeg ik dat wel omdat ik zelf geen beeldscherm heb die de resolutie ondersteunt.




De camera was voor mij het enige punt waarop ik wat kritiek heb. Alle andere zaken bevatten fantastische verbeteringen. Het design is van hoogstaande kwaliteit. Sterker aluminium in een nieuw kleurtje en een sterk schermen zorgen daarvoor. iPhone 6s is ultrasnel en heeft eindelijk die nodige 2 GB aan werkgeheugen. En 3D Touch is dé innovatie waarop we hebben gewacht. Het brengt multi-touch naar een nieuw niveau, omdat het nu ook reageert op basis van druk. Touch ID is snel. Heel erg snel. Soms te snel, maar het zorgt er weer voor dat het gebruik van het toestel beter dan ooit is. Over de verbeteringen in draadloze- en mobiele datasnelheden heb ik nog mijn twijfels, maar ik zie zelf wel wat verschil in mijn omgeving. Dit staat echter los van die verbeteringen. 

De iPhone 6s is voor mij verreweg de allerbeste smartphone die Apple ooit gemaakt heeft. Ja, het mist nog wat. Maar dat geeft de fabrikant tenminste de ruimte om verder te werken hieraan. Ik ben een tevreden gebruiker van dit prachtige nieuwe toestel in het 'roze'. Dat is het enige dat telt, toch?

Maar hoe zit het met jou? Je zult je nu wel afvragen of de iPhone 6s geschikt is voor je. Het is belangrijk om na te denken over een aantal dingen. Wat voor smartphone heb je nu, en wanneer heb je die gekocht? Als je er een hebt van een jaar oud, dan lijkt het me persoonlijk slimmer minimaal een jaartje te wachten. Heb je een toestel van minimaal twee jaar oud, dan zou de iPhone 6s weleens het perfecte toestel voor je kunnen zijn. Alleen al ten opzichte van de iPhone 5s zijn de verschillen groot. Je krijgt een groter scherm, nieuw en sterker design, 3D Touch, snellere vingerafdrukscanner, verbeterde camera en een zéér krachtige processor. Kom je van een iPhone 6, dan zullen deze verschillen wellicht niet opwegen tegen de kosten van de iPhone 6s.

Het is dan ook helemaal aan jou om te bepalen of je de nieuwe iPhone wel of niet moet kopen. Hem wíllen kopen is weer een ander verhaal, ben ik bang. Doe vooral wat je je kunt veroorloven. Dan pas zal de iPhone 6s het echt waard zijn.


Tom de Beer | hoofdredacteur
Techblogger en Apple-fan in hart en nieren, student Medewerker Beheer ICT met passie voor netwerken, en altijd bereid kennis en ervaring op te doen. Tevens gecertificeerd Microsoft Office Specialist Master en Microsoft Technology Associate, taalfanaat en enorme fan van Lady Gaga.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen