Review: zadelbruin bandje met klassieke gesp voor Apple Watch

In mei vorig jaar schreef ik een review over de Apple Watch, het eerste ‘slimme’ horloge van Apple. Deze kwam met een wit sportbandje, gemaakt van fluorelastomeer. En hoewel die best fijn zat, raakte ik er op een gegeven moment nogal op uitgekeken. Dus ik besloot te kijken voor een alternatief, iets dat wat gedistingeerder staat. Na wat zoekwerk was ik eruit: het zadelbruine bandje met klassieke gesp was wat ik moest hebben.

Om te beginnen, Dutch Tech is geen modeblog en zal dat ook niet worden. Maar met dit artikel ik een poging doen te vertellen wat ik vind van wat toch wel onder het mom ‘fashion’ valt. Want hoewel velen het tegendeel beweren heeft Apple met hun horloge een modeproduct neergezet. Niet zozeer om het horloge zelf, maar om de enorme keuze aan verschillende bandjes dat het aanbiedt.

Enfin, ik koos dus voor het zadelbruine bandje met klassieke gesp. Waarom? Allereerst vanwege de looks. Als je op straat om je heen kijkt naar mensen met een horloge zul je meestal zien dat het een schakelarmband heeft, of een leren bandje. Sportbandjes zie je vrijwel alleen bij sporthorloges. Nu is het weliswaar zo dat ik een Apple Watch Sport heb, maar die naam is deels alleen gekozen om het beter te laten klinken dan bijvoorbeeld Apple Watch C (zoals ze dat met de iPhone 5c deden). Want dat zou de indruk wekken dat het een goedkoop horloge is vergeleken met de overige modellen. En het is wel een stuk goedkoper, maar Apple wil men dit idee niet geven. Dus noemen ze het Apple Watch Sport. Het is het ideale model voor mensen die wél een Apple Watch willen, maar niet meteen de volle mep willen betalen. Althans, dat was voor mij de reden deze te nemen en niet voor het roestvrij stalen model te gaan.
Mijn Apple Watch Sport kwam standaard met een sportbandje. Wel had je de keuze uit verschillende kleuren, maar het blijft een sportbandje. Aanvankelijk wilde ik, om het nog een beetje fatsoenlijk te laten lijken een zwarte nemen, maar dat kon alleen bij de spacegrijze Apple Watch Sport. En dat wilde ik weer niet. Dus ik besloot uiteindelijk voor het aluminium model met wit sportbandje te gaan. Dat beviel me prima.  Maar inmiddels zijn we bijna een jaar verder en wilde ik wat nieuws.
Het zadelbruine bandje met klassieke gesp is precies dat. De Apple Watch voelt als een compleet nieuw horloge aan. Het bruin geeft het horloge een nieuw uiterlijk. De kleur zelf is erg traditioneel bij analoge ‘swiss’ horloges, dat is ook de reden dat ik hiervoor koos. Apple biedt hetzelfde soort bandje aan in andere kleuren, maar die vond ik zelf wat minder uniek. Bruin ziet er in mijn ogen gewoon ‘chique’ en onderscheidend uit.

Het materiaal dat gebruikt wordt is leer. Kalfsleer om precies te zijn. Op Apple’s website valt het volgende te lezen hierover:

“Dit klassieke design heeft een bandje van kalfsleer dat mooier wordt naarmate je het vaker draagt. De opvallende binnenzijde vormt een fraai contrast. En de stiksels in bijpassende kleur maken het helemaal af.”

Het is overigens belangrijk te vermelden dat de mijne geen stiksels heeft: dit is pas zeer recentelijk gedaan. Bij de Apple Premium Reseller waar ik het kocht hadden ze deze nog niet. Enerzijds jammer, anderzijds maakt het mij niet echt zo heel veel uit. Het bandje dat ik heb genomen doet er niet minder onder. Leer krijgt overigens normaal na bepaalde tijd echt karakter, dankzij een proces dat patina heet. Het is nog te vroeg om daar wat over te zeggen, maar van andere gebruikers die ditzelfde bandje hebben begreep ik dat het daarbij ook voorkomt. En geloof me, dat ziet er mooi uit. Hoe langer je het bandje gebruikt, hoe meer ‘karakter’ het zal krijgen.

Het bandje is dus gemaakt van kalfsleer. Maar hoe voelt dat nou precies? Wat mij vanaf het begin opviel is dat het eigenlijk beter aanvoelt dan het sportbandje dat ik eerst had. Wanneer je die bijvoorbeeld een beetje verschoof gaf dat nogal een irriterend gevoel, dat is bij dit bandje niet. Wel is het bandje aanvankelijk wat stijf, en dat is normaal. Het is een kwestie van regelmatig gebruiken en je hebt er al geen last meer van.

Leer is trouwens niet het enige materiaal dat gebruikt wordt: er is ook nog roestvrij staal. En dat is eigenlijk iets dat mij wat zorgen baarde. Mijn Apple Watch is namelijk van aluminium, terwijl de gesp en de gedeeltes die je in de kast (het horloge zelf) van het nieuwe bandje schuift van roestvrij staal zijn. Waarom dat een probleem zou kunnen vormen: de kleur is anders. Roestvrij staal is gepolijst, aluminium is – althans, op de Apple Watch Sport – meer matte. Op het forum van MacRumors zijn onderwerpen te vinden waar je je foto’s kunt delen van je persoonlijke combinaties met de Apple Watch en verschillende bandjes. Er zitten best veel foto’s tussen waarop een Apple Watch Sport te zien is in combinatie met zo’n bandje met roestvrij staal. Laat ik heel eerlijk zijn, het valt nogal op bij die foto’s. Totdat je het in het echt ziet.

Je ziet wel dat het anders is, maar op de één of andere manier lijkt het allemaal goed te ‘integreren’ met dat matte aluminium.  Beter dan ik had verwacht tenminste. Op de foto hiernaast kun je er zelf over oordelen. Het gedeelte waar het bandje doorheen loopt spiegelt wat in tegenstelling tot de kast zelf. Maar als je er niet teveel op let, merk je dat het bijna één geheel is.

In mijn ogen is het al mooier dan wat ik eerst had; het witte bandje was dan ook echt helemaal wit. En het verschil bij die kleuren viel toch meer op dan bij dit leren bandje. Wat dat betreft ziet het leren bandje er dus netjes uit; ondanks dat gepolijst staal toch te combineren met matte aluminium. Laten we ook niet vergeten dat veel Apple Watch-gebruikers met dergelijke combinaties zijn gekomen. Je kunt ook third-party bandjes gebruiken.

Het ‘zadelbruine bandje met klassieke gesp’ voor de Apple Watch is een prachtig, traditioneel bandje. Maar het is ook erg prijzig, zelfs voor Apple’s doen. Gelukkig kreeg ik in de winkel waar ik het kocht flinke korting, anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Koop je hem origineel, bij Apple? Dan ben je helaas al €169 kwijt. En dat is het niet waard, zelfs als het om de beste kwaliteit leer en roestvrij staal zou gaan. De goedkoopste bandjes die het bedrijf aanbiedt kosten al €59, en dat zijn dus die sportbandjes. En sinds kort bandjes van geweven nylon, al blijken die ook niet bepaald van de beste kwaliteit te zijn als ik zo lees over de eerste ervaringen. Het leren bandje bestaat al sinds de release en is dus wat bekender. Velen zijn fan van het ontwerp, omdat het meer een traditioneel bandje is zoals eerder aangegeven. Apple is dan wel geen modemerk, maar juist door dit soort bandjes (en het feit dat je uit veel verschillende bandjes kunt kiezen) laat het bedrijf zien oog te hebben voor mode en de kwaliteit ervan. Dat is namelijk wat het leren bandje in mijn ogen is. Het verandert een saai sporthorloge in een traditioneel horloge.

Tom de Beer
Techblogger en Apple-fan in hart en nieren, student netwerkbeheer, en altijd bereid kennis en ervaring op te doen over alles dat met technologie te maken heeft. Tevens gecertificeerd Microsoft Office Specialist Master, taalfanaat en enorme fan van Céline Dion.