15 september 2017

Politie scherpt beleid sociale media aan na privacyschending door politievloggers

De politie scherpt het social media-beleid voor agenten aan en belooft beter intern toezicht op berichten die op Twitter, Facebook en Youtube door agenten worden geplaatst. Dat meldt de politie naar aanleiding van onderzoek door de dataredactie van KRO-NCRV.

De redactie bekeek alle 149 video’s van politievloggers Jan-Willem en Tess, en ontdekte 28 gevallen waarin te veel persoonsgegevens worden getoond. De gezichten van verdachten en slachtoffers zijn door de politievloggers onherkenbaar gemaakt, maar de omgeving is wel zichtbaar. Daardoor zijn betrokkenen tot het adres, en dus een persoon herleidbaar. In 18 gevallen heeft de dataredactie het exacte adres achterhaald.

Deze resultaten zijn aan de Autoriteit Persoonsgegevens en de politie voorgelegd. De video’s waarin personen herleidbaar in zijn, worden nu verwijderd of achteraf onherleidbaar gemaakt. De privacyfunctionaris van de eenheid Midden-Nederland bekijkt de beelden van politievlogger Jan-Willem om te beoordelen of volgens de Wet politiegegevens (Wpg) is gehandeld.

Geen wettelijk vastgelegde politietaak

Politievlogger Jan-Willem publiceert sinds 30 mei 2016 een wekelijkse vlog, waarin hij fragmenten toont van zijn werk als agent in Almere. Ruim 130.000 abonnees op Youtube volgen Jan-Willem bij achtervolgingen, aanhoudingen en andere dagelijkse werkzaamheden.

In een reactie op de resultaten verklaart de politie dat voorlichting door onder meer vlogs geen wettelijk vastgelegde politietaak is. ‘Maar we vinden dit wel heel relevant en nuttig. Het kan een preventiedoel hebben, of uitleg geven over situaties waarover we veel vragen krijgen of waarover veel onbegrip is bij het publiek. Het in beeld brengen van het politiewerk is in onze optiek dus zeker van meerwaarde.’

‘We hebben ons wel te houden aan het wettelijke kader, omtrent de privacy.
Als er beelden zijn verspreid waarop mensen herkenbaar zijn of hun identiteit herleidbaar is, dan moeten we dat aanpassen’, aldus de politie in een schriftelijke verklaring.

Maatregelen

Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kijkt naar de onderzoeksresultaten. ‘Wij hebben hierover contact gehad met de politie. Zij hebben toegezegd dat de video’s waar mensen herleidbaar in staan worden verwijderd, of dat die beelden achteraf nog onherleidbaar worden gemaakt’, volgens een AP-woordvoerster.

‘Daarnaast gaat de politie zorgen voor beter intern toezicht op wat er via sociale media wordt geplaatst. En zij kijken naar hoe zij hun socialmedia-beleid nog verder kunnen aanscherpen.’

Vrijdag 15 september is Ron de Milde, programmadirecteur Nieuwe Media en Digitale Dienstverlening bij de politie, te gast bij het radioprogramma De Ochtend, om 9.30 uur op NPO Radio1. Lees hier het uitgebreide verhaal, waarin de betrokkenen uit de politievlogs aan het woord komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen