De laatste tijd wordt er veel gesproken over de modernisering van het Nederlandse onderwijs. Men wil dit voornamelijk doen met behulp van de iPad of bepaalde smartphones. Er zijn zelfs scholen, buiten Nederland, die leerlingen toestaan hun smartphone te gebruiken, indien zij hierover beschikken. Iedereen met een tablet mag deze natuurlijk gebruiken.
Er zijn in Nederland al scholen waar wordt getest op het gebruik van de iPad. Een tablet is praktisch en efficiënt qua gebruik. Vooral omdat je geld bespaart op boeken. Natuurlijk kost een tablet zoals de iPad heel veel, maar de school hoeft dan niet meer telkens aparte boeken te kopen. Per jaar moeten namelijk ook nieuwe werkboeken gekocht worden voor leerlingen. En dat is vaak het lastige hiervan.
Een nadeel van de tablet zit ‘m eigenlijk vooral in de onderhoud. Als bijvoorbeeld het scherm kapot is, moet deze door een specialist worden gerepareerd wat uiteindelijk extra veel geld kost. En dat moet natuurlijk uit zak van de leerlingen komen. Ook zitten de ‘slachtoffers’ dan een tijdlang zonder lesmateriaal, tenzij ze met een klasgenoot meekijken.
Wat ook een nadeel is, is dat leerlingen die nog maar weinig tot helemaal niets van tablets af weten, hierover les moeten krijgen. Hierdoor moeten hoofdlessen geschrapt worden.
Dus nu luidt de vraag: heeft een tablet nut en is het verstandig ze aan te schaffen en hiermee de huidige lesmethodes af te schaffen? NEE! Vooral omdat problemen minder snel en makkelijk te verhelpen zijn, brengt een tablet veel risico’s met zich mee. Dit betekent natuurlijk niet dat scholen géén tablets mogen gaan gebruiken, hoor. Maar als standaard lesmateriaal? Nope, slecht idee.
Een paar maanden geleden was het Education Event van Apple. Hierbij werd aangekondigd dat het voortaan mogelijk zou worden om interactieve boeken te ontwerpen en natuurlijk te lezen. Dit zou eigenlijk, samen met Apple’s applicatie / dienst iTunes U, het enige zijn dat de iPad nuttig maakt voor het onderwijs. Interactieve boeken zouden ervoor kunnen zorgen dat leerlingen eerder gaan lezen. Biologieboeken zullen waarschijnlijk minder expliciete inhoud bevatten (omdat dit namelijk buiten Apple’s Algemene Voorwaarden voor het uploaden van een app valt). Desalniettemin is het een zeer goede mogelijkheid.
Scholen die met het gebruik van de iPad testen, zijn aan de ene kant dus goed bezig. Maar ze zijn gewaarschuwd: voor je het weet, zit je school in de rode cijfers.
Maar hoe zit het nou met smartphones? Ten eerste zijn sommige smartphones veel duurder dan tablets (de iPhone 4S is verkrijgbaar vanaf €599 (simlock vrij) en de nieuwe iPad vanaf €399). Daarnaast zijn de meeste smartphones lang niet zo uitgebreid als de iPhone (vooral de BlackBerry is sterk afgeraden als lesmateriaal). Sowieso is een iPhone ook nog niet krachtig genoeg om bepaalde dingen te doen die je wel kunt op een iPad (bijvoorbeeld het gebruik van interactieve boeken). Maar een iPhone (en Android-telefoons) is wel weer zo functioneel dat het gebruikt kan worden voor berekeningen, iets waar de iPad en andere tablets te ‘onhandig’ voor zijn. En als je bijvoorbeeld voor een project een filmpje moet maken, is ook hiervoor de smartphone geschikter, net als voor muziek luisteren, geluid opnemen enzovoorts.
Wat zo’n groot voordeel is, is dat de meeste jongeren tegenwoordig wel over een prima smartphone beschikken. Hierdoor hoeft de school niet mee te betalen aan de apparaten. Echter, veel scholen verbieden het gebruik van ieder elektronisch apparaat in de klas, waardoor dit helaas dus niet echt veel zin heeft, het gebruik van een eigen smartphone.
“We’ll see what the future brings us”