ICT op scholen is de laatste jaren flink toegenomen, mede dankzij het gemak van de nieuwste apparaten: smartphones en tablets. Deze zijn vrij klein, maar toch heel handig voor dagelijks gebruik. Opstarten van computers duurt een eeuwigheid en ze vergen enorm veel onderhoud. Smartphones en tablets zijn binnen een halve minuut opgestart, bevatten de benodigde hard- en software voor bepaalde doelen en vereisen verder geen onderhoud. Zijn ze daarom ook daadwerkelijk geschikt voor scholen???
Het simpelste antwoord is ja. We beginnen dus met de voordelen ervan. Zoals ik al vertelde, zijn smartphones en tablets kleine, maar zeer krachtige apparaten geworden. Smarphones bestaan al wel een paar jaar, maar waren in het begin traag, lomp en helemaal niet zo ‘smart’. Toen Apple in 2007 de iPhone introduceerde, twijfelde men of het wel een goed apparaat was voor dat geld. Want de ontwikkeling van zulke apparaten was toen nog heel duur. En Apple’s apparaten zijn nog steeds vrij duur. In ruil voor al dat geld, leveren ze echter wel weer kwaliteit en veelzijdige support. Als je problemen hebt met je iPhone, iPad, iPod touch, Mac of een ander Apple-apparaat, hoef je maar te bellen naar de klantenservice van hen of gewoon naar een Apple (Retail) Store gaan. Als je apparaat kapot is, kun je, als je nog garantie hebt, een vervangend toestel krijgen. Dus daar zijn verder geen problemen mee.
Men is echter nog altijd aan het twijfelen over de apparaten in het onderwijs. Is het wel slim om jonge kinderen al zo vroeg met technologie te laten werken? Wat nou als ze zich er steeds meer aan gaan hechten en ze op jonge leeftijd al perse een smartphone willen omdat hij veel kan? Nou, helaas gebeurt dat al. Enkele jaren geleden waren jongeren al jaloers als iemand een ‘slimme’ telefoon had. Nu zijn zelfs kinderen niet meer jaloers op anderen, omdat ze zelf al over een smartphone beschikken. Datzelfde geldt voor tablets. Maar die kom je vooral in bedrijven of in de klas tegen en niet bij de leerlingen zelf.
De iPhone en iPad zijn momenteel de meest gebruikte apparaten door jongeren. Althans, veel jongeren verlangen wel naar zo’n toestel, omdat Android, Google’s besturingsyssteem op onder andere Samsung-smartphones, vreselijk onhandig is. En dat terwijl Apple’s iOS (iPhone OS) juist héél gebruiksvriendelijk is. Hoewel het wel weer vrij beperkt is ten opzichte van Android, levert het extra veiligheid op. iOS beschikt over de beste beveiliging ter wereld. En dat kan bewijst worden; onlangs lieten nieuwssites zoals iPhoneclub weten dat de beveiliging zo sterk is, dat zelfs overheidsinstanties niet in kunnen breken in de software. Zij moeten dit vaak doen omdat er misschien bewijs kan staan op de iPhone van een arrestant. Maar door de beveiliging kunnen ze er dus mooi naar fluiten. Die beveiliging wordt overigens doorgaan geleverd door de software, maar ook middels de hardware. Apple biedt daarnaast de mogelijkheid om je toestel te lokaliseren op een afstand (via www.icloud.com/#find o.a.). Wanneer je apparaat in verkeerd handen blijkt te zijn gevallen en je wilt niet dat hij/zij bij de gegevens kan, terwijl er geen wachtwoord op staat, kun je die alsnog instellen. Ook kun je je apparaat wissen of een melding sturen met een telefoonnummer. Men kan dan vanaf die iPhone bellen (iPhone-only).
De beveiliging is dus geen probleem, maar hoe zit het met het lesmateriaal? Nou, applicaties kun je tegenwoordig genoeg vinden in Apple’s App Store, waar inmiddels al wel 700.000 te vinden zijn. Een groot deel daarvan zijn onderwijsvriendelijke apps. Ook de iBookstore bevat een scala aan lesboeken die gebruikt kunnen worden. Het is nog vrij beperkt in Nederland, maar er komt steeds meer bij. En met de standaardapps kun je ook al veel; met de rekenmachine (iPhone en iPod touch) kun je gemakkelijk berekeningen maken. Wil je geavanceerde berekeningen maken, dan hoef je het scherm maar horizontaal te draaien voor een wetenschappelijke rekenmachine. Met de webbrowser Safari kun je natuurlijk informatie opzoeken. Als je een iPhone 4S of de nieuwe iPad (iOS 6 vereist voor de functie) hebt, kun je Siri, de persoonlijke assistent, gebruiken die informatie voor jou op kan zoeken. Android kent ook een scala aan apps, maar de apparaten zijn niet geschikt voor het onderwijs. iPhone’s, iPad’s en iPod touches wel.
De iPad wordt sinds enkele maanden gebruikt op sommige scholen in Nederland. Ook in de VS is dat proces al in volle glorie te merken bij de basisscholen. Omdat de apparaten makkelijk in gebruik zijn, hoef je de kinderen niet eens te leren hoe je iets moet doen. Ze ontdekken dat zelf. Dat is het mooie ervan. Er zijn veel applicaties beschikbaar, speciaal voor de iPad, dus genoeg om te leren op de tablet. Op deze pagina kun je meer lezen over de iPad in het onderwijs: Apple – Leren met iPad.
Hetzelfde geldt voor de iPhone, maar deze wordt meer op het middelbare onderwijs gebruikt, omdat de leerlingen vaak zelf al erover beschikken. De iPhone is iets duurder dan de iPad, maar biedt aan de ene kant meer voordelen; hij is flink wat lichter en kleiner. En ze zijn verkrijgbaar met evenveel capaciteit als de iPad (16, 32 en 64 GB; iPhone 4S en iedere iPad). Wil je hetzelfde gemak als van de iPhone, maar heb je niet genoeg geld? Dan kun je nog altijd een iPod touch aanschaffen. Deze bevat, net als de iPhone 4 een Apple A4-chip, een FaceTime-camera, iOS 6 (dit najaar beschikbaar) en je kunt vrijwel dezelfde apps aanschaffen. Helaas vallen er ook wat dingetjes weg; zo heb je op de iPod touch geen 3G of GPS-mogelijkheid. Als je het wachtwoord van je schoolnetwerk hebt, mag je al van geluk spreken. Ook met een iPhone en iPad trouwens. Hoewel de iPod touch al even geen update meer gekregen heeft, kunnen we op 12 september, als we de geruchten mogen geloven, een nieuwe verwachten. Naar al mijn eigen waarschijnlijkheid, krijgt hij een Apple A5-chip, een 5 megapixel camera (of 8, maar dan zal hij misschien dikker zijn), een 4 inch scherm en Siri (dus ook meteen een verbeterde microfoon).
Al met al is al deze technologie niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Dat maakt het tot een stel revolutionaire apparaten die onderwijs leuker én makkelijker maken. Ditzelfde geldt voor het bedrijfsleven. Je ziet ze misschien weleens als je naar het nieuws kijkt; ze gebruiken momenteel bij het NOS journaal iPad’s om nieuws te bekijken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld updates voor bepaalde gebeurtenissen snel ontvangen en eventueel aan het publiek laten weten.
Hoe denk jij over de huidige staat van gebruik van ICT in het onderwijs en het bedrijfsleven? Moet het zo blijven of is het toch net teveel? Laat het weten middels een reactie.