Apple’s marketingstrategieën

Marketing is een zeer belangrijk begrip in de economie en groeide de afgelopen jaren flink door de komst van nieuwe technologie. Vandaag gaan we een kijkje nemen in de marketingwereld van Amerikaans technologieconcern Apple.

Apple is wat betreft marketing altijd koploper geweest. Het technologieconcern besteedt jaarlijks miljarden euro’s hieraan. En dankzij de ijzersterke presentatiemethodes die de topmensen van ex-CEO Steve Jobs geleerd hebben blijven ze steeds meer producten verkopen. Steve Jobs wist mensen altijd meteen te overtuigen. Er zijn weliswaar tegenslagen geweest, maar achteraf kreeg de excentrieke man achter Apple toch zijn zin. Neem nou de iPad. Toen hij de tablet aankondigde, was men sceptisch. Ze vonden het nog geen tijd voor het zogenaamde ‘post-pc’-tijdperk. En anno 2013 heeft Apple een marktaandeel van 39,6% in handen van dit product. Het is dan wel van 58,2% het jaar ervoor gedaald naar 39,6%, het blijft een topprestatie. Want Apple heeft niet een enorm scala aan iPads; op dit moment worden alleen de iPad 2, de nieuwe iPad, de iPad met Retina-display en iPad mini verkocht. Terwijl Android op veel meer tablets staat.
En hoe zit het met de iPhone? Toen Steve Jobs de smartphone aankondigde in 2007, wilde hij de telefoon opnieuw uitvinden (“Apple reinvents the phone”). Hij wist alle voordelen van het toestel boven de toenmalige smartphones uit te leggen. Die zouden volgens hem totaal niet gebruiksvriendelijk zijn en absoluut niet makkelijk in gebruik. Met de iPhone wilde hij deze grens overschrijden door een apparaat uit te brengen dat door een kind gebruikt kan worden, bij wijze van.
Apple heeft altijd met het idee rondgelopen producten te willen verkopen die geen rotzooi zijn en gewoon werken zoals ze horen te werken. Het moet naadloos werken met eigen apparaten, zoals Mac OSX, maar ook deels met Windows. En het besturingssysteem moet zodanig werken dat het door iedereen gebruikt kan worden, ook gehandicapten. Zo zijn de iPhone en iPad op dit moment de beste apparaten die geschikt zijn voor gebruik door blinden en motorisch gehandicapten. Dit dankzij functies zoals VoiceOver (tekst op je scherm laten oplezen), Siri (spraakassistent), gehoorapparaatmodus (voor slechthorenden; hiermee wordt de frequentiekwaliteit aangepast aan gebruik met gehoortoestellen) en noem maar op. Die toegankelijkheidsfuncties vormen voor Apple een sterke voorsprong op de concurrentie.
Design is voor Apple ook altijd een belangrijk punt geweest. Sterker nog, het is voor hen de allerbelangrijkste marketingstrategie. Hoe komt dat? Simpel, Apple’s apparaten worden met alle mogelijke precisie ontworpen en gefabriceerd. Het ontwerpproces gebeurt door sir Jonathan Ive (Senior Vice President Design). Hij had altijd dezelfde ideeën als Steve Jobs: “Design is niet alleen hoe het eruit ziet en voelt. Design is hoe het werkt.” (origineel: “Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”). Daarom wilden ze persé producten ontwerpen die ervoor zorgt dat de gebruikerservaring zo goed mogelijk is. En alleen Apple kan het zo goed. De iPhone 4 wordt nog steeds gezien als de allermooiste smartphone ooit, dankzij het simpele, strakke en moderne design. Daarom heeft het bedrijf er ook voor gekozen de iPhone 4S precies zo te laten en de iPhone 5 niet al teveel te veranderen. Vandaag de dag worden deze drie iPhones nog steeds enorm veel verkocht.
Dus we hebben al verschillende redenen waarom Apple nog steeds zo goed loopt. Producten die gewoon werken naar behoren en simpel werken, apparaten die door iedereen gebruikt kunnen worden, zelfs door gehandicapten, en natuurlijk het design. Dat laatste is voor de meeste mensen nog altijd de doorslag om te upgraden naar een nieuw apparaat. Maar wat nu? Want Apple begint nogal achter te lopen op het gebied van hardware. Betekent dat dan dat zij onvoldoende vertrouwen hebben in het gebruik van betere hardware? Nee, absoluut niet.
Want Apple verkoopt nog steeds. Apple en de concurrenten hebben allemaal hun voor- en nadelen. Als je Apple’s mobiele besturingssysteem iOS met Google’s Android gaat vergelijken, zul je al snel ontdekken dat je toch beter voor iOS kunt gaan. Maar voor sommigen tellen de voordelen van Android zwaarder dan de vele nadelen. Wil je weten wat de voor- en nadelen zijn? Laten we die maar eens onder de loep nemen dan.
Apple had altijd het idee om iOS zo gesloten mogelijk te houden, om zo malware en andere schadelijke software te weren. Maar hierdoor hebben eindgebruikers veel minder controle over het besturingssysteem dan bij Android. Die kun je namelijk volgooien met thema’s en andere tweaks. Dit kan met iOS trouwens ook, maar alleen middels een jailbreak. Echter biedt iOS als voordeel dat het een veel veiliger gevoel geeft. Je loopt geen risico dat je toestel vol komt te staan met malware van applicaties die je hebt gedownload, apps kunnen niet zomaar toegang verschaffen tot bepaalde functies zoals bijvoorbeeld je agenda. Dit laatste is met iOS 6 namelijk helemaal zelf te bepalen. En je hoeft verder ook niet te controleren of een applicatie wel veilig is, want dat wordt vooraf gedaan door medewerkers van de App Store.
iOS is ook veel stabieler op Apple’s apparaten, omdat het er ook voor ontwikkeld is. Android daarentegen wordt door fabrikanten aangepast en dan op ieder willekeurig apparaat gepropt. Hierdoor werkt de software niet goed samen met de hardware. Het resultaat is dat je ineens een smartphone moet gaan kopen die een 2GHz dual-core processor, 1 GB RAM enzovoorts moet gaan kopen. Terwijl iOS eigenlijk een zwaarder besturingssysteem is dan Android, hebben iPhones, iPads en iPod touches echt geen extreem goede hardware nodig. De iPhone 4, die ‘slechts’ over een 800 MHz single-core Apple A4-chip en 512 MB RAM beschikt, kan zware games beter aan dan Android-toestellen met vergelijkbare hardware. Dit komt simpelweg omdat Android niet goed aansluit op de specificaties van het apparaat waar het op staat. De Samsung Galaxy S-lijn heeft dit probleem in veel mindere mate, maar ook hier komt het nog voor.
Apple blijft door al deze redenen nog altijd verkopen. Het is niet meer het bedrijf met het hoogste aantal verkochte producten, maar nog wel het meest winstgevende bedrijf ter wereld. En in de Verenigde Staten is de iPhone de populairste smartphone, vooral onder jongeren en zakelijke gebruikers. Ook in Nederland trouwens.
Hoe ik over Apple’s marketingstrategie denk? Nou, hoewel de populariteit de afgelopen paar jaar stagneerde en nu steeds verder begint te dalen, weet ik zeker dat we nog jaren kunnen blijven genieten van hun fantastische producten en diensten. Geen enkel ander bedrijf kan tegen hen op.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in