Dragon – Van mythe tot legende

0
303
Waar je
tegenwoordig ook kijkt in deze wereld waarin we altijd en overal ‘verbonden’
zijn, het aantal apparaten dat bediend kan worden via met spraakherkenning
groeit snel. Dankzij de technologie van Nuance kunnen mensen een meer
natuurlijke interactie hebben via telefoons, tablets, computers, auto’s TV’s,
apps en diensten van toonaangevende fabrikanten en exploitanten. Ongeacht welk
apparaat we gebruiken, spraak is nog altijd een zeer makkelijke manier om snel veel
gedaan te krijgen. Of we nu een restaurant zoeken, een agenda-item toevoegen,
muziek afspelen, zoeken op internet, navigeren, een notitie maken, een e-mail schrijven
of onze gedachten, dromen of ideeën willen vastleggen, spraaktechnologie maakt
deze dagelijkse activiteiten voor veel mensen eenvoudiger, gemakkelijker en intuïtiever.

Spraaktechnologie is de afgelopen zes
decennia constant in ontwikkeling geweest en heeft de afgelopen jaren zijn weg
gevonden naar de verschillende toestellen die we dagelijks gebruiken en als
vanzelfsprekend zijn gaan zien. Hoewel de voordelen van spraak overduidelijk
zijn, gaan er nog altijd enkele mythes rond over de technologie, die inmiddels
echt ontzenuwd kunnen worden.
Spraak mythe 1: “Ik hou er niet van om tegen mezelf te praten.”
Toen voicemail werd geïntroduceerd was een
veel gehoord commentaar dat mensen dit systeem niet graag gebruikten. Dit werd
weerspiegeld in de korte berichten die ze inspraken. Toen men echter eenmaal
gewend was geraakt aan het gebruik van voicemail, werd deze mogelijkheid geaccepteerd
als een nuttige en logisch uitbreiding van de telefoondienst. Een vergelijkbaar
acceptatiepatroon zagen we de opkomst van de mobiele telefoon. Er werd
aanvankelijk zacht gesproken en de gesprekken waren kort. Inmiddels zijn we
helemaal gewend aan de mobiele telefoon en zijn gebruikers meer ontspannen. Ze
houden lange gesprekken – soms met behulp een Bluetooth-headset – en vormen met
hun gesprek eigenlijk een onderdeel van de omgeving. Ook bij spraaktechnologie
praat je niet tegen ‘jezelf’; je schrijft een rapport, verhaal, factuur,
inventarisatie, het boeken van een tafel of dicteert een memo of tekst. In het
kort betekent dit dat je doorgaat met je dagelijkse leven terwijl je gebruik
maakt van de meest natuurlijke interface die je hebt: je stem.
Spraak mythe 2: “Spraakherkenning werkt niet met mijn accent.”
Inwoners van verschillende regio’s zijn vaak
te herkennen aan hun accent. Om daar rekening mee te houden is spraakherkenning
ontworpen om alle soorten spraak te herkennen, zelfs met een zwaar accent.
Desktop spraakherkenning biedt gebruikers de mogelijkheid om het soort accent
te selecteren dat het meeste overeenkomt met hun eigen accent, voor een zo
nauwkeurig mogelijke transcriptie. Dit betekent dat er door het hele land gebruik
kan worden gemaakt van de kracht van spraakherkenning. En vergeet niet: als
Nederlands niet je moedertaal is en je liever dicteert in je moedertaal, is spraakherkenning
beschikbaar in vijf andere talen, waaronder Engels, Frans, Duits, Spaans en
Italiaans.
Spraak
mythe 3:
“Ik vind het niet
comfortabel om een koptelefoon op te hebben.”
Niemand houdt ervan om vast te zitten achter het
bureau, of dit nu thuis is of op het werk. Esthetisch gezien associëren sommige
mensen kabels met rommel, een plaag in een anders opgeruimde omgeving. Daarom is
Dragon beschikbaar met een draadloze koptelefoon. Dit helpt gebruikers om hun
creativiteit de vrije loop te laten, omdat ze kunnen rondlopen door het
kantoor, huis of de tuin.  Niet
‘vastzitten’ aan de PC betekent ook dat iedereen die er niet van houdt om lang te
zitten, kan staan, kan rondlopen en bewegen zonder onderbreking en zonder ideeën
of gedachten kwijt te raken. Om de flexibiliteit en het gemak nog verder uit te
breiden, is het ook mogelijk om je iPhone of op Android-telefoon te gebruiken
als invoerapparaat voor spraakherkenning.
Spraak mythe 4: “Het corrigeren kost teveel tijd.”
Dragon heeft een nauwkeurigheid van 99%, dat veel
eerste gebruikers al na een korte training bereiken. Hoe langer je Dragon
gebruikt, hoe nauwkeuriger het wordt. Het leert je manier van spreken en optimaliseert
de herkenning om deze aan te passen aan je uitspraak. Daardoor hoef je minder
te corrigeren in vergelijking met bijvoorbeeld typen. Dankzij eenvoudige
commando’s zoals “verwijder dit” of “vergeet dat” kan opgeven tekst snel en
gemakkelijk bewerkt worden. Bovendien leest de software het document ook voor om
ervoor te zorgen dat de tekst zo is zoals bedoeld.
Spraak
mythe 5:
“Ik heb het lang geleden al
eens geprobeerd en ik denk niet dat ik het nodig heb.”

Onze manier van leven en werken is veranderd. Er is een
grotere behoefte aan de snelheid en het gemak die spraakherkenning biedt. Of
het we nu thuis of op het werk multitasken, we proberen allemaal meer te doen
in dezelfde tijd. Spraakherkenning geeft je de mogelijkheid om dat te doen en
meer. Studenten hebben meer tijd om te studeren en onderzoek te doen omdat het
de vervelende taak van het schrijven van lange stukken voor studie of cursus makkelijker
maakt. Drukke ouders kunnen snel to-do lijsten of boodschappenlijsten, zodat ze
meer tijd overhouden voor hun familie. Voor oudere gebruikers opent spraakherkenning
een deur naar informatie, entertainment en communicatie via internet, zonder
dat ze hiervoor een toetsenbord en muis nodig hebben. Op de moderne werkplek,
waar snelheid en informatie uitwisseling essentieel zijn, biedt het zakelijk gebruikers
een krachtige manier om voor te blijven op de concurrentie.  

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in