Op Apple’s ondersteuningsforum wordt sinds kort veelal geklaagd over de eerste generatie Apple TV, welke ineens geen verbinding meer zou maken met de iTunes Store. Op alle andere apparaten is geen sprake van problemen hierbij, dus het zou erop kunnen duiden dat Apple bewust de ondersteuning van de beroemde muziek- en filmdienst stopgezet heeft. Is er een motief voor Apple om deze stap te zetten? Zeker! In dit artikel wordt beschreven welke dat is.
Laten we beginnen met het apparaat zelf. De eerste generatie Apple TV werd op 9 januari 2007 uitgebracht en bleef verkrijgbaar tot 1 september 2010. De eerste generatie Apple TV bestaat nu kortweg zeven jaar, dat is erg lang als je beseft dat de meeste apparaten een levensduur van twee tot vijf jaar hebben.
Apple zou ervoor kunnen hebben gekozen om de iTunes Store te blokkeren op het apparaat om de gebruikers zo te dwingen over te stappen op de derde generatie Apple TV.
Natuurlijk blijft het de vraag waarom dit niet eerder is aangekondigd. Want het gaat weliswaar om een niet al te groot aantal gebruikers, zij zullen er toch wel even van zijn geschrokken. En dat is eigenlijk geen beste reclame voor zo’n groot bedrijf als Apple. Normaal staan zij zelfs bekend om hun marketingtrucjes waar geen enkel ander bedrijf aan kan tippen. Dus het blijft de vraag of er inderdaad bewust voor gekozen is om zo’n risico te nemen. Het kan om een storing gaan in het apparaat zelf. In dat geval zal er een software-update moeten worden uitgebracht om het op te lossen, indien dit mogelijk is. Eerder kwam aan het licht dat FaceTime op apparaten met iOS 6 niet meer werkt. Dit zou echter te maken kunnen hebben met Heartbleed-beveiligingsprobleem.
Pas als Apple reageert weten we wat de problemen werkelijk inhouden. Tot die tijd is het voor gebruikers van een eerste generatie Apple TV helaas even flink balen dat zij geen toegang meer hebben tot iTunes.