In 2013 werd op vliegvelden de meeste passagiersbagage ooit afgehandeld, waarbij het aantal bagage-incidenten[1] is gedaald met ruim 21 procent ten opzichte van 2012. Uit het tiende jaarlijkse SITA Baggage Report blijkt dat er in 2013 per duizend passagiers 6,96 bagage-incidenten waren. Dit is de helft vergeleken met tien jaar geleden, ondanks dat het aantal passagiers met 65,6 procent is gestegen.
Van 2012 tot 2013 daalde het aantal incidenten met 21,2 procent. Daarnaast daalden de totale jaarlijkse kosten van dergelijke incidenten voor de sector met 19,9 procent. Vandaag de dag zijn de jaarlijkse kosten van de bagageafhandeling-incidenten 50 procent minder dan in 2007, waarin het aantal incidenten piekten met 18,88 tassen per duizend passagiers. De industrie heeft de verbetering gerealiseerd ondanks dat het aantal passagiers in 2013 met meer dan vijf procent is gestegen (drie miljard passagiers wereldwijd).
Francesco Violante, CEO van SITA, zegt: “De aanpak van de problemen rondom bagageafhandeling staat hoog op de agenda in de luchtvaartindustrie en we hebben tot nu toe goede resultaten behaald door samen te werken. SITA levert een belangrijk aandeel door te investeren in innovatieve technologieën die helpen het aantal incidenten verder te reduceren. Denk hierbij aan self-service oplossingen voor passagiers, zoals baggage drop-off en onze BagJourney applicatie, waarmee passagiers hun bagage real-time kunnen volgen via hun smartphone of tablet.”
In 2013 meldden passagiers 21,8 miljoen incidenten. Meer dan 81 procent daarvan was vertraagde bagage, en de belangrijkste oorzaak was bagagetransfers tussen vluchten (45 procent). Hoewel de transfer van koffers en tassen een uitdaging blijft voor de luchtvaartindustrie, worden de prestaties op dit gebied steeds beter. Dit komt door een betrouwbaardere informatievoorziening die ervoor zorgt dat bagage van passagiers met korte overstaptijden wordt geïdentificeerd voordat ze arriveren op de luchthaven. Daarnaast spelen een betere scheiding van deze ‘hot bags’ in het vliegtuig en mobiele apparaten, zoals tablets voor de belangrijkste operationele medewerkers, een belangrijke rol.
SITA is al meer dan twintig jaar leider op het gebied van ‘baggage tracking & tracing’-oplossingen. Vandaag de dag maken meer dan 200 luchthavens en 500 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd gebruik van zijn bagage-managementoplossingen. Door het faciliteren van de communicatie tussen luchtvaartmaatschappijen en lokale bagageafhandelings- en compensatiesystemen, zorgt SITA ervoor dat koffers en tassen hun juiste bestemming bereiken. SITA’s eigen BagMessage systeem leverde in 2013 meer dan 1,8 miljard berichten tussen controlesystemen van luchtvaartmaatschappijen en geautomatiseerde bagagesystemen. Meer dan 2800 luchthavenlocaties gebruiken WorldTracer®, SITA’s systeem dat vertraagde en fout afgehandelde bagage wereldwijd opspoort.