Column: een nieuwe periode met nieuwe kansen gaat me tegemoet

“Het is weer tijd voor een nieuwe column”, dacht ik afgelopen dinsdag, toen ik mijn allerlaatste eindexamen afgerond had. Nu mijn middelbare schoolperiode erop zit, ga ik een compleet nieuwe richting in. En ik dacht dat een column over mijn toekomstplannen wel interessant zou zijn voor degenen die er nog weinig tot helemaal niets vanaf weten.

Ik zal me allereerst uiteraard even voorstellen aan degenen die me nog niet kennen. Mijn naam is Tom de Beer en ik ben de oprichter van deze blog. Ruim twee jaar geleden kwam ik met het idee om iets tegen mijn verveling te doen. Ik vond schrijven altijd wel leuk om te doen, maar ik was bang dat ik snel af zou haken. Zoals het bij veel van mijn plannen verloopt eigenlijk. Maar ik ben ook al jaren enorm geïnteresseerd in technologie, en dan met name van onder meer Apple en Microsoft. Dus ik besloot het erop te wagen en ging aan de slag met Blogger om een zeer simpel concept. Toen dutch-tech.blogspot.com (nog steeds werkend!), nu dutch-tech.nl. In de afgelopen twee jaar tijd is dat ‘concept’ waar ik het over had gegroeid tot een relatief succesvolle blog. Nee, ik krijg geen miljoen bezoekers per dag. Sterker nog, de teller blijft dagelijks steken op gemiddeld 500 tot 600 pageviews. Op het moment van schrijven is het totale aantal pageviews 215.000. Dat was zo’n twee maanden geleden nog 200.000, dus in de tussentijd is het aantal met ruim 15.000 gestegen.
Wat sommigen echter misschien niet zullen beseffen is dat ik, ondanks dat ik maar al te graag veel bezoekers wil trekken, het nog steeds doe als hobby. Regelmatig krijg ik aanbiedingen van verschillende bedrijven om een product te testen en er een review over te schrijven (klik, klik en nog eens klik). In april schreef ik nog een review over de DiskStation DS214, een NAS van de bekende fabrikant Synology. Dit zijn voorbeelden van dingen die ervoor zorgen dat mijn vertrouwen in de blog zo hoog blijft. De bedrijven waarmee ik samenwerk zouden niet voor mij kiezen als ik geen bewijs zou hebben dat ik kwaliteit boven kwantiteit stel. Ik kan deze bedrijven dan ook niet genoeg bedanken voor het kiezen van Dutch Tech, bedankt!
Maar laten we eens teruggaan naar het hoofdonderwerp, voor we nog sentimenteel gaan worden. Ik heb nu vijf hele jaren op Ekkersbeek gezeten, een school in het Brabantse Eindhoven. Van een gemiddelde scholier zou je het niet verwachten dit te horen, maar ik moet heel eerlijk toegeven dat ik er een fantastische tijd heb gehad. Ik had altijd docenten die echt om me gaven. Zo hoort het natuurlijk ook, maar je hoort toch weleens dat een leerling ‘weer eens bonje heeft met zijn/haar docent(e)’. En ik had een hechte band met iedere docent(e) en medewerk(st)er. Hopelijk denken zij, maar ook mijn schoolgenoten er net zo over.
In de brugklas volgde ik het niveau vmbo k/gt (kader/gemengd-theoretisch). Ik zat in beide jaren in het de hoogste klas. Hierdoor kreeg ik in het tweede jaar ook een vak dat ik daarvoor of erna nooit meer gehad heb. Dat vak was Duits. Voor een gemiddelde vmbo-leerling beheers ik de Nederlandse en Engelse taal vrij goed. Mijn Duits is wat minder, maar dat heb je als je het maar een jaar gehad hebt en het daarna moet houden bij Nederlands en Engels.
Wat je in het tweede jaar ook krijgt is de keuze voor een richting die je in de bovenbouw wilt gaan doen. Op Ekkersbeek kun je kiezen tussen ICT, Handel & Administratie, Zorg & Welzijn, bouwtechniek en installatietechniek. Mijn keuze was vrij snel gemaakt. Vanwege mijn interesse voor computers en andere toepassingen van technologie koos ik voor ICT. Maar… Ik kreeg uiteindelijk het advies vmbo-theoretisch. Waarschijnlijk denk je dan dat ik daar gelijk voor koos. Ik bedoel, een hoger niveau is altijd beter, toch? Mis. Je moet ook met plezier naar school kunnen gaan. Ik moest er niet aan denken om Natuur- & Scheikunde te krijgen. Of biologie. Want wat heb je daar aan als je iets met computers wilt doen? Tenzij je natuurlijk bijvoorbeeld processors wilt gaan ontwikkelen, daar is wel kennis van natuurkunde voor nodig.
Omdat ik perse ICT wilde doen, koos ik daar dus voor. Wel met als gevolg dat ik een lager niveau moest doen: vmbo-kader. Ik had al research gedaan over hierover en kwam tot de ontdekking dat je met goede prestaties op het hoogste niveau van het mbo kunt komen, net als wanneer je vmbo-theoretisch gedaan hebt. Spijt had ik niet van mijn keuze, want ik heb veel plezier gehad bij veel dingen die ik voor het vak gedaan heb. Kerntaken bij ICT waren / zijn grotendeels als volgt:
  • Presenteren van (eind)producten
  • Documenteren/rapporteren
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Werken met Office Word, Excel, PowerPoint en Access
  • Website bouwen met HTML / CSS
Voor de rest had je nog opdrachten zoals het testen van programma’s als GameMaker en SketchUp, waarbij het de bedoeling was om uiteindelijk een project te maken en dit in verslag te brengen. Als laatste onderdeel kwam altijd nog het presenteren van je eindproduct. En geloof het of niet, maar presenteren was toch één van de dingen die ik heel leuk vond. Dat geldt eveneens voor het bouwen van een website met HTML en CSS. Ook belangrijk bij ICT was samenwerken. Wij maakten daar pas kennis mee in het laatste jaar.
Toen ik en een klasgenoot in de eerste periode van het laatste schooljaar al heel snel klaar waren wilden we natuurlijk toch iets om handen te hebben, dus stelden onze docenten voor om samen een presentatie te gaan houden over het bouwen van een website met ondersteuning van CSS. Immers, veel leerlingen hadden hier in de laatste periode van het schooljaar eerder nogal steken laten vallen. Het resultaat was een nette PowerPoint-presentatie met informatie over de basis van de bekende opmaaktaal.
Als voorbereiding op het examen moesten we in de tweede periode in groepjes een E-commerce-omgeving moesten maken. Net als bij een project bij bijvoorbeeld een bedrijf moest dit in stappen. Zo moest er onderzoek worden gedaan naar verschillende webwinkels en de structuur van zo’n site. Dit gold ook voor webwinkelsoftware. Hierna maakten we een voorstel voor twee templates en daar kozen we er eentje van uit. Per onderdeel werd er een analyserapport uitgewerkt door mij (jawel, het schrijfwerk was voornamelijk mijn deel van het project!). Later kwamen daar nog de presentatie en het evaluatierapport bij. Eveneens door mij uitgewerkt.
De periode hierna, welke tevens de laatste was, betrof het examenproject. Niet een oefening, maar de échte. Er moest een applicatie worden gebouwd, ook weer met ondersteuning van verschillende analyserapporten. Ik ga niet teveel woorden vuil maken aan de opdrachten, maar wat ik alvast kan vertellen is dat er in totaal zes rapporten zijn uitgewerkt, waarvan een evaluatierapport, een productverslag en de presentatie van het eindproduct. Omdat ik veel waarde hecht aan de kwaliteit van al deze rapporten en de presentatie, zaten er soms nogal ‘wetenschappelijke’ termen in. Niet dat dat slecht is, integendeel zelfs. De docenten zagen dit als een pluspunt bij mij.
Graag vervolg ik dat nog even. Voor het examen ICT zijn er drie onderdelen: het CSPE (Centraal Schriftelijk Praktijkexamen) en twee presentaties. Één daarvan is van dat examenproject dat ik zojuist beschreven heb. Maar de allerbelangrijkste presentatie was toch het assessment. Dit is een presentatie waarbij je vertelt over jezelf. Het doel is dat je laat zien wat je de afgelopen drie jaar bij ICT geleerd hebt en hiervan bewijs kunt tonen. Zo vertelde ik dat ik goed overweg kan met PowerPoint en als bewijs daarvan hadden ze het assessment. Ook haalde ik subtiel naar voren dat ik de Nederlandse taal prima beheers en dat bleek uiteindelijk nogal zacht uitgedrukt. Wat eveneens belangrijk is om over te vertellen bij zo’n assessmentpresentatie is wat je na je huidige opleiding wilt gaan doen, meer daarover zometeen. De docenten waren erg onder de indruk van de kwaliteit en het gebruik van termen in de presentatie. Ze vonden dat ik ook veel motivatie heb om me te blijven ontwikkelen. Mijn eindcijfer voor deze presentatie bedroeg uiteindelijk een 9,5. Dit zie ik als een blijk van waardering voor mijn werk en als motivatie voor de komende jaren.
Dat brengt ons bij het laatste en belangrijkste punt van deze column: mijn toekomstbeeld. Omdat ik ICT als richting volgde op het vmbo wilde ik hier natuurlijk ook iets mee gaan doen als ik van Ekkersbeek zou komen. Omdat je op het mbo echter minder keuze hebt aan ICT-gerelateerde opleidingen koos ik voor Medewerker Beheer ICT. Mijn oog was aanvankelijk op de opleiding ICT-beheer gericht, maar het mocht niet baten. De opleiding Medewerker Beheer ICT leidt leerlingen op als zelfstandig functionerende ICT-medewerker met leiderschapskwaliteiten. Je moet natuurlijk computers kunnen repareren, maar dit werk is eigenlijk voornamelijk besteed aan mensen die de opleiding Medewerker ICT hebben gevolgd. Als Medewerker Beheer ICT rapporteer je direct aan de ICT-beheerder en ben je verantwoordelijk voor je team. Meestal wel een niet al te groot team. Je moet een servicedesk kunnen onderhouden, je moet kunnen factureren enzovoort. Hoewel praktijkgerichte taken mij niet zo liggen ben ik wel vastberaden om net zo gemotiveerd aan de slag te gaan op mijn volgende school zodat ze trots kunnen zijn op mij. Want iedereen weet dat je alleen op die manier bereikt wat je wilt bereiken. En mijn doel is om mezelf te blijven ontwikkelen. Na de volgende opleiding ben ik dan ook van plan om de opleiding ICT-beheer, een niveau hoger te gaan doen. Wanneer ik het hoofdstuk op het mbo afgerond heb hoop ik naar het hbo te kunnen. Hier wil ik wellicht Business IT & Management gaan doen. Toch blijft het belangrijk dat ik niet alleen aan de toekomst denk, maar juist aan het heden.
Ik hoop dat jullie deze column met plezier hebben gelezen. Als iemand meer wilt weten over een in dit artikel genoemde onderwerp dan hoor ik daar natuurlijk heel graag over.
Nogmaals bedankt!
Tom de Beer
Hoofdredacteur

1 REACTIE

  1. Hoi Tom,

    Ik heb je column met plezier en belangstelling gelezen 🙂
    Voor mij stonden er geen verassingen in omdat ik je al een tijdje ken.
    Veel succes met je toekomst en ik hoop dat je na de vakantie op je nieuwe school het net zo fijn vindt als op de Ekkersbeek.

    Chris

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in