DDoS-aanvallen: een toenemend probleem voor organisaties

Uit wereldwijd onderzoek, uitgevoerd in opdracht van BT, blijkt dat ontwrichtende cyberaanvallen steeds effectiever worden. Dit leidt steeds vaker tot ernstige verstoringen binnen organisaties.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 41 procent van de wereldwijd ondervraagde organisaties het afgelopen jaar zijn getroffen door Distributed Denial of Service (DDoS)-aanvallen. Hiervan is meer dan driekwart (78%) zelfs twee keer of meer getroffen. Ondanks de groeiende zorgen heeft slechts vier op de tien organisaties (40%) een plan gereed om aanvallen tegen te gaan. Maar liefst tachtig procent van de respondenten geeft aan niet overtuigd te zijn dat zijn of haar organisatie in staat is om met een aanval af te rekenen.
Een goed uitgevoerde DDoS-aanval kan een ernstige verstoring veroorzaken doordat bijvoorbeeld de website van een organisatie platgelegd wordt, een datacenter overrompeld wordt of netwerken worden uitgeschakeld. Het wordt voor organisaties steeds moeilijker om zich hier tegen te weren. Bijna tweederde (59 procent) van de ondervraagden geeft aan dat DDoS-aanvallen steeds effectiever worden in het ondermijnen van de IT-beveiliging.
Tevens is gebleken dat aanvallers steeds vaker gebruik maken van hybride of ‘multi-vector’ aanvalstactieken. Dit zijn aanvallen die via meerdere kanalen ingezet worden. Omdat automatische systemen minder goed in staat zijn om voldoende bescherming te bieden, is vaak een apart team nodig om bedreigingen op meerdere fronten op te sporen en te bestrijden. Dergelijke aanvallen zijn in het afgelopen jaar met 41 procent gestegen.
Mark Hughes, hoofd BT Security: “DDoS-aanvallen zijn de afgelopen jaren sterk geëvolueerd en vormen nu een legitieme zorg voor de business. Ze kunnen een schadelijk effect hebben op de inkomsten en een volledige crisis binnen organisaties veroorzaken. Reputatie, omzet en het vertrouwen van de klant zijn kwetsbaar na een DDoS-aanval, naast alle tijd en kosten die bij het herstel komen kijken. Organisaties moeten niet alleen hun netwerkinfrastructuur goed beveiligen, maar ook al hun apparaten.”
De impact van een DDoS-aanval wordt inzichtelijk als je kijkt naar de hersteltijd na een aanval. Gemiddeld kost het bedrijven twaalf uur om volledig te herstellen van een krachtige aanval. 65 procent van de IT-beslissers geeft toe dat DDoS-aanvallen hun systemen voor meer dan zes uur, bijna een volledige werkdag, ten val hebben gebracht.
“De meest efficiënte manier om je tegen een aanval te beschermen is door het bewustzijn van medewerkers te verhogen en door samen te werken met betrouwbare leveranciers. Wij helpen toonaangevende, wereldwijde organisaties om risico’s te beperken en zich proactief te verdedigen.”
Het onderzoek is uitgevoerd door Vanson Bourne in opdracht van BT. Voor dit onderzoek zijn 640 IT-beslissers van bedrijven met meer dan 1000 medewerkers ondervraagd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, VS, Spanje, Brazilië en het Midden-Oosten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in