Review: PlayStation 4

Het is alweer bijna een jaar geleden dat Sony de PlayStation 4 uitbracht. Omdat ik zelf nog altijd tevreden was met mijn PlayStation 3 besloot ik echter nog even niet te upgraden totdat ontwikkelaar Rockstar Games de game Grand Theft Auto V naar de console zou brengen. En dat is nu het geval. Sterker nog, ik heb meteen de PlayStation 4 + GTA V-bundel genomen, zodat ik meteen kon genieten van de compleet vernieuwde versie van Grand Theft Auto V. In dit review gaan we het hebben over de console zelf.

Informatie:

PlayStation 4
500 GB HDD
8-core x86-64 AMD Jaguar
AMD Radeon GPU
8 GB GDDR5 RAM

R E V I E W

Design

Je kunt zeggen wat je wilt over het design, maar één ding moet je alvast toegeven: bij Sony weten ze wat design is. Weliswaar niet zoals bij Apple, maar de PlayStation 4 is echt een genot om naar te kijken. Het oogt veel strakker dan de PlayStation 3, die zichzelf kenmerkte door het gebolde design. Opvallend is de voor- en achterkant, die schuin loopt. En het lijkt alsof de top en de bottom op elkaar ‘zweven’.

Voorop heb je uiteraard de dvd-speler waar je je game, film of cd in kunt stoppen. Dit is dan ook het belangrijkste onderdeel van de PlayStation 4. Immers, anders zou je geen games kunnen spelen, en laat dat nou zijn waar de console voor bedoeld is. Je kunt nog altijd games via de PlayStation Store kopen, maar de meeste mensen geven de voorkeur aan een fysieke schijf en natuurlijk het bijbehorende doosje. Ik in ieder geval wel.
Verder kun je twee USB 3.0-ingangen vinden. Deze kun je gebruiken voor het opladen van je controller, maar ook om een USB-stick met muziek aan te sluiten zodat je die kunt beluisteren. Achterop bevinden zich de aansluiting voor de lader, een HDMI-aansluiting, een LAN-aansluiting, een AUX-aansluiting en tot slot een optische aansluiting.

Een opvallende vernieuwing is dat er bovenop een lange inkeping zit met een licht. Op de oudere modellen had je in plaats daarvan een klein lichtje. Het geeft de status van de PlayStation aan. Is hij blauw, dan wordt hij opgestart, knippert hij langzaam wit dan staat hij aan en knippert hij langzaam oranje dan staat hij in de zogeheten Rest Mode. Meer daarover volgt.

Dan de afmetingen en het gewicht. De PlayStation 4 is een stuk kleiner dan de originele PlayStation 3. Het verschil is minder groot met de Slim en Super Slim versies, maar alsnog zul je wel merken dat de PS4 relatief ‘compact’ is voor zo’n krachtig apparaat. Zeker voor een eerste generatie variant. Mocht Sony dezelfde strategie gaan toepassen als bij de PlayStation 3 met de kleinere modellen, dan kan het best eens zijn dat de PS4 over enkele jaren nóg kleiner wordt dan het al is.

Hetzelfde verhaal geldt trouwens voor het gewicht. De PlayStation 4 weegt ongeveer 2,8 kg. Ter vergelijking, de originele PS3 weegt zo’n 5 kg. Bijna dubbel zoveel dus, terwijl de PS4 er qua hardware flink op vooruit gaat (meer daarover volgt uiteraard).

Kortom, met de PlayStation 4 heeft Sony een duidelijke voorsprong gemaakt op hun vorige generatie console, de PS3. De PS4 ziet er heel mooi uit, het oogt ook erg futuristisch. Ik ben een absolute fan van het nieuwe design.

Hardware

Dan het gedeelte van het review waar de PlayStation 4 echt bij uitblinkt, de hardware. Eerst even een korte terugblik op de technische specificaties die bij het kopje ‘informatie’ werden genoemd. De PS4 beschikt over een AMD Jaguar-processor met maar liefst acht rekenkernen. Voor het grafische werk is er de AMD Radeon GPU. En dan is er nog het RAM-geheugen van maar liefst 8 GB van het GDDR5-type. Maar wat betekent dat voor de praktijk?

Simpel, ook hier doet de console het enorm goed. Het navigeren door de interface gaat geheel vloeiend, zonder haperingen dus. De beste test kun je natuurlijk doen door een game te spelen. Want je hebt niets aan die processor met acht kernen en dat 8 GB GDDR5-geheugen als games er niet vloeiend op zouden lopen. Zoals ik in het begin van deze review al vertelde heb ik de bundel gekozen met Grand Theft Auto V erbij.

De graphics van Grand Theft Auto V worden intens prachtig weergegeven. Er is meer detail dan ooit tevoren. Ik vond dat ontwikkelaar Rockstar Games het al super had gedaan met de PS3, maar als je dan de stap ziet die er gemaakt is met de PS4… Nou, ik was in ieder geval verbaasd over de goede kwaliteit. Wel moet ik erbij zeggen dat ik geen Full HD-televisie heb, maar dat de game wordt weergegeven in 1080i (interlaced), waardoor ik niet het maximale kan halen uit de PS4 én GTA V. Dit neemt (gelukkig) niet weg dat de game er toch fenomenaal uitziet. Nogmaals, meer over de nieuwe versie van GTA V volgt nog in een latere review!

De PlayStation 4 beschikt over 802.11a/b/g/n wifi en natuurlijk zit er achterop de Ethernet-aansluiting zoals eerder gezegd. Bij de PlayStation 3 heb je alleen 802.11b en g. Je merkt het verschil direct. Nadat ik alles had ingesteld moest ik een update downloaden en installeren. Dankzij 802.11n-ondersteuning en natuurlijk de snellere processor gebeurde dit alles in een mum van tijd. Voorheen zou het minimaal vijf minuten geduurd hebben bij een update die (ongeveer) even groot is.

Wil je multiplayer doen in een game, dan zul je PlayStation Plus moeten aanschaffen. Dit kost wat, maar dan kun je wel meteen van extra voordelen genieten. Zo krijg je bij een PlayStation Plus-abonnement automatisch korting op bepaalde games, je kunt volledige games uitproberen in plaats van demo’s en er zijn nog een hoop andere aanbiedingen. Uiteraard verschilt de content waarop dit van toepassing is. Per maand verandert dit.

Controller

De PlayStation 4 wordt standaard met een controller geleverd, de Dualshock 4. Deze is ook een verbetering tegenover de Dualshock 3, die bij de PlayStation 3 zat. De knoppen ‘Select’ en ‘Pause’ zijn verdwenen, terwijl er twee nieuwe zijn toegevoegd: Share en Options. Meer over de Share-knop komt later in deze review. De Options-knop is eigenlijk hetzelfde als de Pause-knop: wanneer je erop drukt ga je naar het pauze menu. En in apps open je er het optiesmenu. En de Select-knop? Want ook deze werd altijd toegepast in games, hoe gaat dat nu?
Dat brengt ons op een andere nieuwe feature, wellicht zelfs de groottste. En dat is het touchpad. De Dualshock 4 beschikt over een touchpad waar je ook op kunt drukken. Zo fungeert hij als ‘Select’-knop. Maar het touchpad zelf kan ook flink worden benut. In GTA V is het bijvoorbeeld zo dat wanneer je naar links of rechts sleept, dat je kunt navigeren door radiozenders in de auto. Sleep je naar boven of onder, dan navigeer je door je wapenarsenaal. Heb je een granaat vast, dan kun je deze gooien met behulp van het touchpad.
En dan is er nog de speaker. Tussen de PS-knop en het touchpad bevindt zich een klein speakertje die ook prima gebruikt kan worden in specifieke situaties. In GTA V kun je horen wat er over de telefoon wordt gezegd door de ander. Zit je in een politievoertuig, dan hoor je wat er door de centrale gezegd wordt. Tot slot zit er achterop de controller een groot licht. In een normale situatie is deze blauw, maar dit kan uiteraard veranderen. In GTA V hangt de kleur af van welk personage je op dat moment gebruikt (blauw voor Michael, groen voor Franklin en oranje voor Trevor) of je wanted level.
Er is nog een klein detail trouwens. Trillingssensoren bevinden zich al langer in controllers, maar die van de PlayStation 4 is net wat geavanceerder geworden. Bij kleinere zaken zul je nu een trilling voelen. Ook in GTA V is dat het geval. Wanneer je bijvoorbeeld met piepende banden wegrijdt.
De controller ligt ook fijner en steviger in de hand dan de Dualshock 3, kan ik concluderen na hem intensief te hebben gebruikt. Logisch natuurlijk, want de controller is eigenlijk het belangrijkste onderdeel om te kunnen gamen. De stickjes en de triggers zijn opnieuw ontworpen en dat merk je ook al gauw. Het bedienen gaat net wat fijner. Ik zou er eigenlijk niets meer aan veranderen, het is perfect zo.

Software

De PlayStation 4 is een krachtpatser, dat is duidelijk. Maar natuurlijk kun je ook niet zonder de software. Die is zeer essentieel voor een goede ervaring. De nieuwe console draait op een versie van UNIX (waar iOS, OSX en Linux ook op draaien), het open source-besturingssysteem. Natuurlijk met een mooie laag eroverheen, ook wel PlayStation Dynamic Menu genoemd. Om het logisch te houden noemen we het in deze review PlayStation 4 OS.

PlayStation 4 OS zit vol met mogelijkheden. Ik heb ze nog niet allemaal uitgetest en het zal ook even duren voordat ik dat wel heb gedaan. Toch zal ik in elk geval een idee proberen te geven van de belangrijkste features. Ter informatie, ik ga hierbij uit van de functies in versie 2.00 en later.

Wanneer de PlayStation 4 opgestart is zie je allerlei tegels. Je hebt er eentje voor ‘Whats New’, welke als een soort sociale media fungeert. Wanneer iemand bijvoorbeeld een game heeft gespeeld of een film heeft gekeken zie je dat in dit menu verschijnen. Ben je erg gesteld op je privacy, dan kun je het uiteraard uitschakelen. Uiteraard zie je van je games tegels, van apps als Netflix, de webbrowser enzovoort. Ga je een sectie naar boven, dan zie je allerlei andere knoppen. Voor de PlayStation Store, Instellingen, je profiel, je meldingen, je vrienden en meer.

Als je verder in die apps gaat kijken zul je merken hoe geavanceerd PlayStation 4 echt is. Zo zijn er deelmogelijkheden. Als je voorheen je gamesessie wilde opnemen en streamen, moest je een speciale videokaart en je pc erbij gebruiken. Dat is allemaal niet meer nodig, want het zit nu ingebouwd. Je kunt ‘streamen’ naar Twitch en Ustream. Uiteraard kun je een opgenomen filmpje ook plaatsen op YouTube, of op Facebook. Verder kun je eenvoudig screenshots maken en deze naar Facebook, Twitter of via een berichtje sturen. Om dat delen zo eenvoudig te maken zit er op de controller een ‘Share’-knop. Druk je erop, dan krijg je al die opties te zien: een screenshot maken, een filmpje opnemen, live streamen en Share Play starten. Dit laatste houdt in dat je je game kunt laten spelen door iemand die niet over die game beschikt. Wil je snel een screenshot maken, dan kun je ook de Share-knop ingedrukt houden en als je tweemaal op de knop drukt begint hij met opnemen van een video.

Een laatste feature die ik kort wil noemen is de mogelijkheid om commando’s uit te spreken. Je kunt bijvoorbeeld met je stem een game of app starten. Dit werkt in de praktijk eigenlijk beter dan ik had verwacht, dankzij de meegeleverde mono-headset. Verstaanbaarheid is duidelijk prima, zelfs als je niet hard praat. Wel is het niet te vergelijken met een spraakassistent, zoals Apple’s Siri. Je zou niet kunnen zeggen “I would like to play GTA V now”. Je moet in dit geval zeggen “Start Grand Theft Auto V”. De volledige naam gebruiken is essentieel van belang. Wil je weten wat de naam is die je moet uitspreken, dan ga je naar de opties van een app. Daar staat het dan aangegeven.

Maar hoe is het gesteld met de prestaties van de software? Want wie Sony goed kent weet dat zij het op dit gebied wat minder doen, en dat is in de praktijk ook te merken: regelmatig heb ik een ‘stotterende’ overgang bij het navigeren gezien. Het is goed voor wat het moet doen en het spelen van games is uiteraard helemaal geen probleem omdat dit los staat van de vaste software. Het is echt de omgeving met features buiten games om waar niet alles even vloeiend is. Wel zou ik graag willen zien dat Sony wat meer sleutelt aan dit gedeelte.

Conclusie

PlayStation 4 zit vol met krachtige hardware waarmee je games op hun max kunt spelen. Dankzij de uitgebreide softwarefunctionaliteit kun je naast het gamen nog meer doen. Of je upload natuurlijk een filmpje of screenshot om jouw ervaring met een game te delen met de rest van de wereld. Al deze features zitten verpakt in een apparaat dat eigenlijk helemaal niet zo groot is. En de console ziet er ook nog eens heel erg mooi uit. Wat mij betreft is het dan ook een waardige opvolger van de PlayStation 3; die heeft ons jaren van veel gameplezier voorzien. Nu neemt de PlayStation 4 deze taak op zich.