International Post Corporation (IPC) heeft een contract afgesloten met de pan-Europese IT service provider Cegeka voor het uitbesteden van zijn ICT-infrastructuur. Door gebruik te maken van de private clouddiensten van Cegeka, krijgt IPC de beschikking over een schaalbare IT-infrastructuur die de beveiliging van alle gegevens zeker stelt. Het outsourcingcontract heeft een looptijd van drie jaar en een waarde van 7,5 miljoen euro.
“ICT vormt de kern van onze activiteiten. Door grote delen van onze infrastructuur en diensten uit te besteden, bereiden we ons voor op toekomstige groei. We verwachten een duidelijke stijging van het aantal transacties door de lancering van ons nieuw e-Commerce systeem. Hierdoor kunnen onze leden, de postbedrijven, wereldwijd onderling gegevens opslaan en uitwisselen”, zegt Alan Barrie, Operations & Technology Director. “Zo kunnen wij ons focussen op de ontwikkeling van strategische software voor onze business units.”
“Wij kijken uit naar een langetermijnpartnership met IPC”, zegt Christophe Neut, COO bij Cegeka Group. “E-commerce blijft wereldwijd groeien. Die groei zal echter niet lineair verlopen. Juist daarom willen we IPC ondersteunen met flexibiliteit en innovatie op het gebied van ICT outsourcing.”
Cegeka zal twee Oracle Exadata database machines installeren in zijn twee gespiegelde datacenters in België. De service provider plaatst honderddertig virtuele applicatieservers in zijn sterk beveiligde private cloud. Andere diensten zijn pay-per-use opslag en back-up, service management en advies op het gebied van de IT-architectuur.
“Een groot deel van het contract is berekend op basis van een pay-per-use-model”, zegt Zander Colaers, Cluster Infrastructure Director bij Cegeka. “We zijn een vaste prijs overeengekomen met IPC voor de onderdelen IT service management, computing power, opslag en back-up. Indien IPC meer capaciteit nodig heeft, zal Cegeka de infrastructuur en diensten aanpassen om te kunnen voorzien in die behoeften.”
IPC is een industriële organisatie met vierentwintig postoperators verspreid over de wereld. Het bedrijf wil zijn postdiensten over de grenzen heen continu verbeteren. Samen leveren alle operators ongeveer 80 % van de globale postvolumes, goed voor meer dan 336 miljard brieven per jaar. IPC ontwikkelt en beheert op IT gebaseerde diensten die de prestaties van alle diensten over de grenzen heen verbeteren door een betere integratie van de postnetwerken. De operators krijgen op die manier voldoende middelen om de groei van internationale e-commerce te onderbouwen en optimaal te voorzien in de behoeften van e-retailers en consumenten. Daar horen ook het tracken, de leveringskeuze, gemakkelijk terugzenden en klantendiensten bij. De databases van IPC genereren dagelijks honderdduizenden records. Met de nieuwe private clouddiensten van Cegeka is IPC klaar voor verdere groei.
IPC en Cegeka starten in maart 2015 met de migratie, om tegen augustus 2015 volledig operationeel te zijn.