[persbericht] Terugblik op 2014, verwachtingen voor 2015

Het nieuwe jaar staat alweer voor de deur, dat geeft ons reden genoeg om eens terug te kijken op het afgelopen jaar. Er is veel gebeurd in de wereld van technologie, daar kun je niet omheen. Met dit bericht wil ik graag een blik werpen op de gebeurtenissen van 2014, en natuurlijk de verwachtingen voor het nieuwe jaar.

Om te beginnen hebben Apple, Microsoft en een hoop andere bedrijven weer flink wat nieuwe producten op de markt gezet. Producten die qua verkoopcijfers en winst stof op deden doen waaien. Producten die consumenten hebben weten te verbazen. Synology introduceerde begin dit jaar de bèta van haar vijfde versie van besturingssyteem DiskStation Manager, de publieke versie hiervan kwam in maart online. Apple bracht iOS 7.1 uit, welke een hoop problemen moest wegnemen bij onder meer iPhone 4- en iPad 2-gebruikers.
Facebook nam eind februari berichtendienst WhatsApp over voor ‘een luttele’ $16 miljard dollar, waar overigens niet iedereen blij mee was. Vooral degenen die zich constant zorgen maken over online privacy. Velen kwamen later echter toch terug bij WhatsApp. Om consumenten tegemoet te komen die wel een iPhone willen, maar liever niet de volle mep hiervoor betalen bracht Apple een 8 GB-variant van de iPhone 5c uit. In eerste instantie niet in Nederland, later toch wel. Fabrikant Microsoft beëindigde in april officiëel de ondersteuning voor besturingssyteem Windows XP
Ik kreeg namens MCS PR en Synology de kans om de Synology DiskStation DS214 uit te proberen en te reviewen voor Dutch Tech. Ook heb ik twee USB-sticks van Kingston (DataTraveler Locker+ G2, G3) getest, beiden met hardware-encryptie. Deze werkten goed, maar hebben uiteindelijk toch plaats gemaakt voor een simpele USB-stick zónder deze encryptie. Voor school had ik een nieuwe laptop nodig, en het liefst wou ik er natuurlijk eentje met een goede processor, voldoende RAM en een Full HD-scherm. Het werd uiteindelijk de ASUS N56VB, waar ik nog altijd dik tevreden mee ben. Microsoft kwam met de Preview van Windows 10 die ik uiteraard ook per sé moest testen. En geloof het of niet, maar het is op dit moment mijn vaste besturingssyteem. Het werkt immers stabiel voor een preview, waarom dan Windows 8.1 gebruiken??? Tot slot kocht ik eind november de Sony PlayStation 4 met natuurlijk Grand Theft Auto V erbij.
Als we weer even teruggaan naar juni, dan zien we dat Apple iOS 8 aankondigde, samen met OSX Yosemite. Met beide software-updates toonde het bedrijf aan dat ze echt wel open staan voor een openere sfeer; third-party keyboard, betere samenwerking tussen apps en meer. OSX Yosemite zorgde ervoor dat de Mac een compleet nieuw uiterlijk kreeg, zoals dat in 2013 met iOS 7 werd gedaan. In september werd iOS 8 uitgebracht en OSX Yosemite kon in oktober worden binnengehaald. iOS 8 kreeg positieve beoordelingen, maar ook negatieve door de matige prestaties op de oudere apparaten.
Dan de hardware, waar Apple vooral om geprezen werd in 2014. In september kondigde het bedrijf ein-de-lijk de veelgeprezen iPhone 6 en iPhone 6 Plus aan. Een groter scherm, nieuwe processor, betere camera en langere batterijduur waren de belangrijkste vernieuwingen. De vraag naar deze nieuwe iPhones bleek groter dan verwacht, zo concluderen veel winkels en webshops. Zo’n drie weken na de release waren er al 21 miljoen exemplaren verkocht, aldus Typhone.nl. En met de Kerst verkoopt Apple altijd nog een hoop meer, hier zullen we binnenkort wellicht nog de verkoopresultaten van krijgen. Natuurlijk schreef ik zelf een review over de iPhone 6. Maar het was niet eens de iPhone die de show stal bij het ‘September Event’. Nee, dat was de Apple Watch, de allereerste smartwatch van Apple. Dit apparaatje moet nog uitgebracht worden, en dat zal ergens in het eerste kwartaal van 2015 zijn. We hebben dus al iets om naar uit te kijken!
Apple had in 2014 te maken met een verminderde verkoop van de iPad, dus ze moesten met goede redenen komen om er meer verkocht te krijgen. En dat deden ze, want in november brachten ze de iPad Air 2 en iPad mini 3 uit. Wat toen nog niet bekend was, maar later toch werd ontdekt is dat de iPad Air 2 over een tri-core processor en twee gigabytes aan RAM beschikt. Voor veel mensen, vooral de intensieve gebruikers, reden genoeg om te upgraden. De iPad mini 3 kreeg alleen een vingerafdrukscanner en een gouden kleur als optie (net als bij de iPad Air 2 uiteraard!).
Er zijn zoveel dingen gebeurd in 2014 dat het moeilijk wordt ze allemaal op te noemen, dus ik laat het hierbij. Natuurlijk kun je zelf, mede via het uitklapmenu aan de rechterzijde, het archief bekijken. Duidelijk is in ieder geval dat het een topjaar genoemd mag worden. Ik verwacht zelf dan ook dat dit voor 2015 geen uitzondering zal zijn. Het blijft gissen om veel dingen, maar het is al zeker dat we in in het tweede kwartaal de publieke release van Windows 10 gaan krijgen. En zoals eerder gezegd zal in het eerste kwartaal nog de Apple Watch uitgebracht worden. In juni kunnen we WWDC 2015 verwachten met een nieuwe versie van zowel iOS als van Mac OSX. In september is dan weer de gebruikelijke aankondiging van de volgende iPhone(s). Gezien Apple’s huidige strategie zal of zullen deze geen nieuw design krijgen, maar wel een verbeterde processor. Wellicht met een hogere kloksnelheid, meer werkgeheugen en een betere camera. Traditiegetrouw zullen ook dan weer de hypes rondom slechte prestaties door iOS 9 het internet rondgaan. Slechte batterijduur, trage animaties enzovoorts. Maar dit is niet nieuw, dus we hoeven ons er niet voor af te laten schrikken.
Hopelijk geldt het voor jullie ook dat dit een topjaar was, want voor mij was het dat dus zeker! Ik zie mijn lezers graag terug in 2015 voor weer een hoop nieuwe artikelen. We gaan waarschijnlijk in het tweede kwartaal ook het 1.000e artikel publiceren, de teller staat momenteel op 957. Het gebruikersaantal ligt op het moment van schrijven op iets boven de 366.000, dat kan met gemak een half miljoen worden in het derde of vierde kwartaal van 2015. Maar waar het mij echt om gaat, is dat jullie iets opsteken van wat er allemaal te lezen is op Dutch Tech Blog, hopelijk doen jullie dat ook!
Ik wens iedereen een spetterend nieuwjaar, graag zie ik jullie in 2015 weer terug!

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in