In de Verenigde Staten is het sinds kort mogelijk om op duizenden plekken met een smartphone te betalen, alleen wanneer kunnen we dit in Nederland verwachten? En hoe denkt de consument erover? Wij zijn middels een uitgebreide enquête op onderzoek uitgegaan. De resultaten van ons onderzoek laten zien hoe consumenten over deze betaalmethode denken. Tevens biedt het inzicht in de mogelijkheden voor bijvoorbeeld ondernemers, fabrikanten en ontwikkelaars van apps.
Nederlanders zijn echte ‘pinners’. Bij bijna 90% van de ondervraagden is pinnen de meest gebruikte betaalmethode. Is er daarom wel ruimte voor en behoefte aan een nieuwe manier van betalen? Een grote meerderheid (87%) geeft aan dat ze bereid zijn om in de toekomst te betalen met hun smartphone. Een opvallend hoog percentage voor een betaalmiddel dat nog niet officieel is uitgebracht in Nederland.
“Betalen met smartphones binnen twee jaar net zo gangbaar als pinnen”
Uit de resultaten komt naar voren dat het gebruik van smartphones van jong tot oud een groot aandeel heeft en dat men veel vertrouwen heeft in de huidige techniek. Maar liefst 45% van de respondenten denkt dat mobiel betalen binnen twee jaar net zo gangbaar is als het gebruik van een pinpas of creditcard. Daarnaast denkt zelfs 20% dat mobiel betalen binnen een jaar al een veelgebruikte betaalmethode is.
“Supermarkt en parkeerplaats de meest favoriete locaties”
Er is een opvallend hogere voorkeur om in de supermarkt en op de parkeerplaats met een smartphone te betalen. Het lijkt erop dat mensen graag met hun mobieltje betalen op plekken waar ze snel komen en ook snel weg zijn. Voor ondernemers zou het interessant zijn om te onderzoeken tot welke bedragen men een mobiele betaling interessant vindt.
“Bij alle bedragen een beveiligde transactie, met pincode óf vingerafdruk”
De ondervraagden willen de transactie het liefst met een pincode (47%) of een vingerafdruk (42%) beveiligen. Opvallend genoeg gaat bij Samsung-gebruikers de voorkeur uit naar een pincode (44%) waar Apple-gebruikers een duidelijke voorkeur hebben voor de vingerafdruk (51%). Terwijl zowel de topmodellen van Samsung (Samsung Galaxy S5, Note 4) als van Apple (iPhone 6 & 5S) allemaal beschikken over een vingerafdrukscanner.
In totaal wil 40% van de ondervraagden bij alle bedragen een beveiliging van de transactie. Slechts een klein aantal (21%) gaf aan dat ze tot een bedrag van €25 geen beveiliging van de transactie hoeven. Een niet-beveiligde betaling lijkt dus, in tegenstelling tot contactloos betalen, geen gewenste optie.
“Er is veel interesse in smartphones met NFC”
Kijk je bij de aanschaf van je volgende telefoon of deze geschikt is voor mobiel betalen? In andere woorden, kijk je of deze NFC heeft? Maar liefst 80% gaf aan dat ze hier op gaan letten. Dit geeft maar al te goed aan dat er erg veel interesse is in smartphones met NFC. Opvallend: hoe hoger de leeftijdsgroep is, hoe meer interesse ze hebben voor NFC op hun volgende telefoon. Mensen tussen de 41-65 jaar zijn het meest geïnteresseerd.
“Met de juiste communicatie kan de bereidheid vergroot worden”
Van de ondervraagden is 13% niet bereid om in de toekomst met hun smartphone te betalen, maar wat weerhoudt hen? De belangrijkste redenen hiervoor zijn: (1) omdat ze het nog niet vertrouwen en (2) bang voor misbruik bij diefstal van de telefoon. Beide gevallen zijn een goed voorbeeld dat een gebrek aan kennis de bereidheid verlaagt. Door goed over de veiligheid te communiceren, zullen waarschijnlijk meer mensen positief over deze betaalmethode denken.