VINT van Sogeti brengt nieuwe digitale concurrentie in kaart

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti lanceert het tweede rapport in de reeks van vier trendrapporten over disruptie *. Dit nieuwste rapport geeft inzage in de nieuwe digitale concurrentie. Daarbij schetst VINT tien ontwerpprincipes die het snelle disruptiesucces verklaren van organisaties zoals Alibaba en Airbnb, en meer dan 9000 andere spelers die het landschap van traditionele markten ontwrichten. In dit tweede Design-to-Disrupt rapport roept VINT de Chief Information Officer (CIO) van bestaande organisaties op een leidende rol te spelen in de digitalisering, voor een adequaat antwoord op de nieuwe digitale concurrentie.

“De nieuwe digitale concurrenten zijn matchmakers die op een slimme manier vraag en aanbod bij elkaar brengen door twee of meer zijden van de markt te bespelen. Deze platformen lopen weinig risico. Er is relatief weinig start- of groeikapitaal nodig. En opvallend genoeg ook weinig inspanning op het vlak van technologie. De combinatie van een groot aantal transacties en lage operationele kosten is aantrekkelijk voor veel bedrijven. Organisaties die technologie slim weten in te zetten met de consument centraal in het vizier, hebben de grootste kans op succes,” vertelt Menno van Doorn, Directeur van VINT en mede-auteur van dit tweede Design-to-Disrupt rapport.
Tien ontwerpprincipes
De volgende tien designprincipes komen aan bod:
1. Delen is het nieuwe hebben: Behalve het kostenaspect, speelt hierbij ook een sociaal en maatschappelijk aspect. Het benutten van stilstaande auto’s, leegstaande hotelkamers, keukens, etc., zijn relevante voorbeelden.
2. Toegang gaat boven bezit: In het verlengde van ontwerpprincipe 1. Toegang tot muziek en film gaat boven het bezit van CD’s en DVD’s. Dat geldt in toenemende mate ook voor mensen, auto’s of andere producten en diensten.
3. Minder kosten met matchmaking: Minder gedoe en daarmee minder kosten om iemand te vinden die de klus kan klaren. De rol van intermediair kan alleen worden waargemaakt als deze ervoor zorgt dat de transactie daarmee soepeler verloopt. De verborgen kosten van een transactie dalen, terwijl het serviceniveau stijgt.
4. Eet van meerdere walletjes: Twee- of meerzijdige spelers hebben de potentie aan beide kanten geld te verdienen. Slimme tandenborstels, thermostaten, lantaarnpalen beloven het voorportaal te worden van tal van nieuwe diensten. Aan te bieden tegen veel lagere kosten dan bestaande organisaties nu doen.
5. Ontbundel organisatieprocessen: Alles draait om eenvoud voor de consument. Dat betekent het fundamenteel strippen van lagen van een product of dienst, totdat de echte klantbehoefte overblijft.
6. Alles halen uit SMACT: De inzet van sociale media, mobiel zoals apps en de smartphone, data-analyse, de cloud en steeds meer Internet-of-Things stellen nieuwe spelers in staat veel eenvoudiger en sneller te innoveren.
7. API’s eerst: Een Application Progamming Interface (API) bepaalt hoe software onderling communiceert via het internet. API’s stellen organisaties in staat hun verdienmodel cross-sectoraal en cross-partner uit te breiden. Zo kan de Uber-API het logistieke arsenaal aan bestuurders niet alleen koppelen aan reizigers, maar ook aan elke app voor levering van goederen.
8. Algoritmes voor de perfecte match: Digitale platformen hebben slimme algoritmes om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zoals melding maken van een nieuw muziekalbum van de favoriete artiest van desbetreffende consument. Patroonherkenning leidt tot personalisatie, waarbij processen sneller en nauwkeuriger zijn voor aanbiedingen op maat.
9. Vertrouwen inbakken met ‘social’:  Personen worden eerder vertrouwd dan instituties. Bedrijven faciliteren reputatiemanagement op basis van beoordelingsmechanismen die inzichtelijk zijn voor iedereen en die tevens wederkerig zijn. Je kunt zowel de verstrekker van geld beoordelen als degene die geld vraagt.
10. Act now, apologize later: De nieuwe uitdagers zijn op zoek naar de mazen van de wet onder het motto ‘Eerst doen, excuses komen later wel’. Zo zoekt Facebook doelbewust de grenzen van de privacy wetgeving op. En Uber die van de taxiwet.
Oproep aan IT-directie
Het rapport eindigt met een oproep aan de CIO om zelf het initiatief te nemen voor de uitstippeling van een offensieve technologische koers. “Veel IT-directeuren voelen zich nog oncomfortabel bij al te veel disruptieve activiteiten. Dat zet het draaiende en veilig houden van de bestaande IT-huishouding onder druk,” concludeert Menno van Doorn.
Het rapport is te downloaden via http://bit.ly/1DCkMf2.
Jaap Bloem, Menno van Doorn, Sander Duivestein, Thomas van Manen en Erik van Ommeren zijn de auteurs van deze notitie ‘Design to Disrupt – Nieuwe digitale concurrentie’.
Het volgende rapport staat in het teken van de rol van het digitale betaalmiddel Bitcoin en Blockchain; een nieuw protocol voor het beleggen van vertrouwen in software voor de financiële sector. Dit derde rapport ‘Het vijfde protocol’ verschijnt in het derde kwartaal van 2015. Het vierluik over disruptie wordt einde 2015 afgesloten met het rapport waarin VINT aanbevelingen doet over hoe innovatie te centraliseren in organisaties.
*De definitie van disruptieve innovatie is een technologie die lang onder de radar blijft, maar dan ineens overal opduikt en de markt overhoop gooit.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in