Review: Watch Dogs

De hype rondom het door spelontwikkelaar Ubisoft uitgebrachte Watch Dogs was groot. Niet gek trouwens, aangezien Ubisoft al jarenlang goed lopende franchises op de markt weet te brengen. Denk bijvoorbeeld aan de reeksen van Assasin’s Creed, Far Cry, Prince of Persia en Splinter Cell. Stuk voor stuk spellen die al decennialang een breed publiek aan gamers weten aan te spreken.

Op de gamebeurs E3 werd Watchdogs in 2012 al aangekondigd en sindsdien keken vele duizenden gamers reikhalzend uit naar deze nieuwe titel. Het aantal pre-orders onderstreepte de hype nog verder. In mei 2014 was het dan eindelijk zover, Watchdogs was te wereldwijd te verkrijgen voor PC, PlayStation 3 en 4, Xbox 360 en Xbox One. Pas in de wintermaanden volgde de release voor de Wii U. Maakt Watchdogs de hype waar?
In een fictief Chicago volg je in Watchdogs de hacker Aiden Pearce tijdens zijn pogingen om de onfortuinlijke dood van zijn nicht te wraken. Pearce is een ietwat morele hacker: hij probeert vooral grote coöperaties en bedrijven geld en informatie afhandig te maken. Tijdens een van zijn hackpogingen stuit hij op een andere groep van hackers die in hetzelfde systeem als Pearce proberen in te breken. Pearce kiest eieren voor zijn geld en vlucht. Dan blijkt dat de andere groep hackers het op hem voorzien heeft. Terwijl hij in zijn auto zit met zijn neefje en nichtje worden ze plots aangevallen. Pearce weet de aanslag te overleven, maar zijn nichtje niet. Voila, de toon voor de rest het verhaal is gezet; Pearce wil wraak!
Watch Dogs speelt zich af in een grote open wereld zoals je die misschien kent van games als Grand Theft Auto en Farcry. Het fictieve Chicago wordt geheel bestuurd door een omvangrijk computersysteem genaamd ctOS. Daar weet Aiden Pearce als hacker natuurlijk wel raad mee. Als speler kun je bijna alles hacken, van verkeerslichten tot mobiele telefoons van de inwoners van Chicago. Dit zorgt voor een goede diepgang qua gameplay en tevens geeft dit de speler de mogelijkheid om spelsituaties op verschillende manieren aan te pakken.
Gaandeweg unlock je als speler steeds meer mogelijkheden en skills. Het ontbreekt ook niet aan visuele afwisseling: je baant je een weg tussen wolkenkrabbers om tien minuten later in een afgetrapt ghetto aan te komen. Dit alles terwijl je gebruik kunt maken van een flink wagenpark en dito wapencollectie. Het spel ademt een prachtige sfeer uit, maar het ontbreekt af en toe wel aan originaliteit wanneer het op het uitvoeren van missies aankomt. De inhoudelijke doelen van missies zijn namelijk vrij statisch: zoek iemand op, vermoord of achtervolg één of meerdere personen, probeer iemand af te schudden of infiltreer een locatie. Veel meer hebben de meeste missies niet om het lijf. Watchdogs is in zo’n 20 uur uit te spelen, maar de perfectionisten onder ons kunnen gemakkelijk het dubbele aantal in-game uren volbrengen.
Dit komt onder andere door het feit dat Ubisoft verschillende minigames heeft toegevoegd aan Watchdogs. Deze minigames zorgen voor wat leuke tussentijdse afleiding en sommige zijn bovendien ook nog eens behoorlijk diepgaand en creatief van aard. Zo kun je schaken, het bekende balletje-balletje spelen, maar ook jezelf in een digitale wereld zonder regels storten of je geluk beproeven aan de pokertafel of gokautomaat. Het compleet uitspelen van deze mini-games levert de speler ook zogenaamde achievements op. De fruitmachine is gemakkelijk uit te spelen, maar wanneer je als speler weinig ervaring hebt met Texas Hold’m poker dan kun je natuurlijk eerst even oefenen door eens online te gokken.
Maakt Watchdogs de hype waar? Gedeeltelijk. Binnen het genre van open sandbox games is het geen grote vernieuwer. Watchdogs moet het juist hebben van de gameplay, de uitgekiende verdieping van bepaalde game-elementen zoals het hacken en de algehele sfeer. Ubisoft speelt een beetje leentjebuur met zichzelf; veel elementen in Watchdogs zag je eerder al verschijnen in andere franchises van Ubisoft zoals Assasins Creed en Splinter Cell. Een vervolg zal waarschijnlijk niet uitblijven, Ubisoft kennende.