Review: Olixar BoomBrick

Muziek luisteren, dat doen we maar al te graag. Tegenwoordig zie je het ook heel vaak op straat: jongeren met hun koptelefoon of oortjes. Mensen die écht om goede geluidskwaliteit geven, ook wel audiophiles genoemd, zullen meteen zeggen dat je zo geen echte muziek ervaart. En dat is ook zo. Wil je de beste kwaliteit, dan kies je voor een merk als Teufel. Probleem is zulke fabrikanten de hoofdprijs vragen voor hun producten. Dat moet beter kunnen toch? Ik mocht daarom de Olixar BoomBrick testen.

Design

BoomBrick, dat klinkt eigenlijk vanzelfsprekend. Zeker als je de speaker in kwestie ziet. Het heeft de vorm van een blok. Zo voelt hij echter niet aan, integendeel. De speaker voelt aan als een product van hoogstaande kwaliteit.

De speaker heeft de volgende afmetingen: 108 x 65 x 48 mm. Dit is niet groot. Je kunt de speaker dan ook zo met je meenemen. Het is natuurlijk niet iets dat je zoals je oortjes even in je zak kunt stoppen, maar als je op vakantie gaat of hem naar je werk wilt nemen, dan kan dat prima.

Het is gewoon een mooie speaker. Zeker voor zijn geld. Het past overal bij. In iedere huiskamer, op ieder kantoor enzovoort. Verwacht geen prutkwaliteit bij deze speaker, daarvoor moet je bij Beats zijn.

Wanneer je de BoomBrick hebt wordt deze overigens geleverd met natuurlijk een korte handleiding. Maar er is meer. Via het audiokabeltje kun je muziek afspelen zonder dat hier Bluetooth voor nodig is. Handig als je dit bijvoorbeeld niet op je computer hebt. Of als je gewoon bang bent dat je smartphone of tablet extra snel leeg gaat met Bluetooth constant aan. Verder is er een USB-kabel zodat je de BoomBrick kunt opladen. De speaker gaat op een volledige acculading acht uur mee. Opladen duurt ongeveer drie uur. Althans, volgens de fabrikant. Ik heb het zelf helaas niet uitgetest.

Bediening

De speaker heeft bovenop een aantal knoppen zitten die je kunt gebruiken tijdens het afspelen van muziek. Helemaal rechts is natuurlijk de knop om de speaker aan of uit te zetten. Links hiervan kun je de volumeknoppen vinden en de forward en backward knoppen, voor als je een nummer wilt overslaan of als je juist terug wilt naar een vorig nummer. Deze werken feiloos. Tijdens het afspelen van een nummer wordt er meteen gereageerd op het indrukken van zo’n knop. Er is geen vertraging merkbaar, dat is een mooi pluspunt.

Setup

Zoals de naam van de speaker al wel zegt zit er bluetooth op. Dit houdt in dat je eenvoudig je smartphone ermee kunt verbinden. Het is vrijwel net zo makkelijk als met een AirPlay-ondersteund apparaat, alleen moet je de speaker bij de allereerste keer wel even instellen. Dit doe je door naar Instellingen > Bluetooth te gaan. Je krijgt dan de optie OlixarBoom te zien. Kies deze en je bent klaar! Echt, een kind kan de was doen. De volgende keer dat je je muziek wilt horen zet je de speaker aan met de ronde knop bovenop.
Het mooie is, dat als je gebruik maakt van iOS 9, de muziekspeler al getoond wordt voor je je iPhone aanraakt. Dit gebeurt dankzij Proactieve Siri. Eerlijk gezegd dacht ik aanvankelijk dat het alleen zou werken met oortjes die je inplugt. Maar dankzij de BoomBrick ben ik er dus achter gekomen dat het net zo goed werkt met Bluetooth-apparaten. Zeer fijne bijkomstigheid!

Terugkomende op de setup: op een iPhone wordt de ‘OlixarBoom’ gewoon onder je AirPlay-instellingen getoond. Tik op het icoontje hiervoor in bedieningspaneel, de Muziek-app, de Video’s-app of welke app ook met ondersteuning voor AirPlay en je zult hier de speaker vinden. Meer valt er niet over uit te leggen, zo simpel is het.

Muziek afspelen

Dat de BoomBrick er mooi uitziet en makkelijk in te stellen is vertelt nog niet eens het halve verhaal. Want het is een speaker, dus je wilt natuurlijk een goede ervaring hebben als het gaat om muziek.
Ik ben zelf geen audiophile, zeker door mijn slechthorendheid. Maar ik kan prima zeggen of de geluidskwaliteit van een speaker goed is of niet. Wat mij vooral opviel in mijn ’tests’ (al zou ik het eerder relaxen noemen!) is dat het geluid prachtig is. Echter lijken lage tonen wat uit te blijven, totdat je het volume echt op z’n maximum zet. Dit is in mijn ogen bij sommige muzieknummers juist erg goed. Maar ook weer niet altijd dus.
In de foto hiervoor zie je dat ik Loved Me Back To Life afspeelde van Céline Dion. Dit is een nummer waarbij de zangeres echt haar hoge tonen gebruikt. En die hoor je juist erg goed door de speaker. Sterker nog, ik heb in tijden niet zulke mooi geluid gehoord door een speaker als bij deze. Het geluid dringt echt door je heen, het zal je enorme kippenvel doen geven. Als je bij een nummer als deze normaal al kippenvel krijgt, wees dan maar op je hoede wanneer je het geluid via de speaker afspeelt. Zeker met hoge volume.

Iets dat je met de BoomBrick ook krijgt is een goede bass. Iets dat de naam eveneens zal doen hebben vermoeden. Op het hoogste volume krijg je een prachtig basseffect. Opnieuw geldt hierbij dat het voor een speaker van dit kaliber erg bijzonder is hoe krachtig de boxen zijn op dit punt.

Normaal zou bij een hoger volume de geluidskwaliteit verloren kunnen gaan, maar de BoomBrick gaf geen kik. Het geluid blijft prachtig klinken. En opnieuw moet ik hierbij zeggen dat dit vooral het geval is bij de nummers met hoge tonen. Wil je dit zelf testen, luister dan vooral naar nummers van Céline Dion. Zij heeft het soort nummers dat je gewoon moet horen via een speaker als deze.
Ik klink nu misschien erg overdreven, maar in mijn eigen ervaring heb ik echt gemerkt dat de BoomBrick goede geluidskwaliteit biedt bij bepaalde nummers. Op dat punt slaan veel andere speakers de plank echt mis. Als je net als mij altijd dacht dat goedkoop meestal slecht is, dan heb je het volledig mis.

Conclusie

En we zijn alweer aangekomen bij de conclusie. Ik ben geen criticus en zal er nooit een worden. Maar dat betekent niet dat ik makkelijk uitgevallen ben. Als er iets is waar ik persoonlijk een hekel aan heb dan is het wel geluid dat niet lekker klinkt. Dat probleem heb je bij de BoomBrick van Olixar totaal niet. Het is gewoon goede geluidskwaliteit, zeker bij de hogere tonen. Lagere tonen hoor je minder goed. Pas bij een hoog volume springen álle geluiden eruit. Maar dat is natuurlijk geen probleem als je thuis bent bijvoorbeeld. Het is simpelweg een genot om dit geluid te horen. Omdat je je smartphone makkelijk kunt verbinden via Bluetooth heb je geen last van irritante kabeltjes om snel dat ene favoriete nummer af te spelen. De BoomBrick ziet er daarnaast modern uit en voelt niet goedkoop aan.
Het geheel maakt de Olixar BoomBrick tot een top speakertje. En dat voor de prijs die je betaalt. Ik heb die zijn nu al wel een paar keer genoemd, dus je zult vast benieuwd zijn naar wat de prijs is. Bij Mobile Fun heb je hem al voor €28,99. Zoek je een goede speaker voor zo min mogelijk geldt, eentje waarmee je via Bluetooth muziek kunt afspelen? Dan kan ik je de BoomBrick van harte aanraden!

Met die zin sluit ik deze review af. Ik dank jullie voor het lezen ervan. Hopelijk heb ik je geholpen met het nemen van een beslissing om de speaker wel of niet te kopen. Heb je toch nog vragen, stel deze dan gerust door een reactie te plaatsen.