3D Touch op de iPhone 6s, wat is het en hoe werkt het?

Apple kondigde bijna een week geleden de iPhone 6s en iPhone 6s Plus aan. Zoals altijd zitten de toestellen boordevol innovatie en natuurlijk is men benieuwd naar wat en hoe het allemaal werkt. Vanzelfsprekend is er een scherm, processor, camera en meer. Maar Apple houdt ervan om bestaande functies naar een heel nieuw niveau te brengen. 3D Touch is het perfecte voorbeeld daarvan. Volgens Apple is dit namelijk de volgende generatie van Multi-Touch. En waarom is dat?
In 2007 introduceerde Apple de allereerste iPhone. Het toestel werd geprezen om de manier waarop je ermee communiceert: Multi-Touch. Dankzij deze technologie kun je de content op je scherm echt aanraken. Zoals toenmalig CEO zei: “het werkt als magie”. En zo voelde het voor velen ook, toen ze voor het eerst de iPhone uitprobeerden.


Multi-Touch was meer dan een scherm waarop je de content kunt aanraken. Je kunt namelijk ‘spelen’ met de content. Niet alleen heb je de mogelijkheid te tikken, maar ook om te knijpen zodat je inzoomt op bijvoorbeeld een foto of een webpagina. Hetzelfde gebeurt als je twee keer snel achter elkaar tikt. En door van beneden naar boven te scrollen navigeer je door een pagina. Met adere woorden, Multi-Touch heeft ons een nieuwe manier van communiceren met technologie gegeven.
En dan introduceert Apple ineens 3D Touch. De technologie is niet nieuw, maar de toepassing wel. Dankzij 3D Touch herkent het scherm van je iPhone 6s verschillende drukniveaus. Iets dat trouwens met Force Touch al op de Apple Watch kan. Naast een normale tik kun je middels een lichte druk en een harde druk een functie activeren. Deze functie verschilt per locatie. 

Apple gebruikt de termen Peek en Pop. De namelijk zeggen eigenlijk al heel wat, als je weet wat er daadwerkelijk mee bedoeld wordt. Wanneer je lichte druk uitoefent op bijvoorbeeld een mailtje of bericht, verschijnt er een nieuwe laag. Die laag toont het mailtje waar je op drukte. Maar dan als een soort sneak peek. Het handige hiervan, is dat je niet helemaal terug hoeft te navigeren als je klaar bent met lezen. Je laat gewoon los, en vervolgens kom je automatisch weer terug in de weergave met al je mails. Wil je echter reageren op het mailtje, of deze verwijderen of wat dan ook, dan kan dat allemaal zonder gedoe. Heb je licht gedrukt op een mailtje, en je drukt dan wat harder, wordt deze volledig geopend. De animatie die je ziet als je van de sneak peek naar de volledige weergave gaat heet ‘pop’.

Peek en Pop werkt op veel locaties. Het werkt bij mailtjes, sms’jes, weblinks, locaties in Maps, agenda-afspraken, foto’s vanuit de Camera-app en zoveel meer. Ook ontwikkelaars van andere applicaties kunnen 3D Touch op deze manier toepassen. Instagram is er eentje van. Tijdens de aankondiging van de iPhone 6s liet Apple al zien hoe dit werkt. Door hard te drukken op een thumbnail (verkleinde foto wanneer je aan het zoeken bent naar foto’s) krijg je deze vergroot te zien zonder daadwerkelijk de betreffende pagina te openen. Het hele idee achter Peek en Pop is dat je iets kunt inzien zonder naar de bijbehorende locatie te gaan. Zo wordt de functie ook geadverteerd door Apple.

Maar er is meer. Met 3D Touch is een andere nieuwe functie mogelijk, iets dat erg lijkt op het idee achter het snelmenu wanneer je rechtsklikt op een item, bijvoorbeeld in Windows of OS X. Het heet Quick Actions, ofwel ‘snelle acties’. Dit spreekt al wel een beetje voor zich. In dit geval is het zo, dat je 3D Touch op het thuisscherm kunt gebruiken. Om precies te zijn, bij appicoontjes. Druk je hard op de Camera-app, dan krijg je een lijstje met de optie om een selfie te nemen, video op te nemen, slowmotion video op te nemen en tot slot om gewoon een foto te maken.

Dit werkt natuurlijk met meerdere apps. Berichten bijvoorbeeld. Als je regelmatig iemand een berichtje stuurt, dan kan het fijn zijn als je die persoon snel kunt bereiken. Je kunt de app openen en op de desbetreffende chat tikken. Maar waarom niet gewoon harder drukken op het icoontje, waarna je onder meer die persoon ziet? Dit gaat sneller en eenvoudiger. Bij Maps kun je met een tik een routebeschrijving naar jouw huis krijgen, of je huidige locatie markeren. Andere applicaties kunnen, net als met Peek en Pop, zelf gebruik maken van Quick Actions. Opnieuw is Instagram weer één van de apps die als eerste ondersteuning gaat bieden hiervoor.

Het gaat zelfs verder. Overal in iOS 9 waar je iemands profielfoto ziet (in Mail, berichten enzovoort) kun je hierop tikken met 3D Touch en je krijgt direct de nodige contactinformatie van die persoon te zien.

Dankzij 3D Touch krijg je dingen sneller gedaan. Maar het kan ook uitkomst bieden bij bepaalde systeemfunctionaliteit. Normaal, als je wilt schakelen van app naar app, moet je tweemaal op de thuisknop drukken en dan tik je op de app die je wilt gebruiken. Op de iPhone 6s hoeft dat niet meer zo. Want als je hard drukt op de linkerzijde van het scherm en je sleept terwijl je dat doet naar rechts, open je de appswitcher. Je kunt op deze manier ook sneller terug gaan naar de vorige app die je gebruikte.

Tijdens de betafase van iOS 9 werd ontdekt dat de iPhone, net als de iPad, een trackpad ingebouwd heeft in het toetsenbord. Door twee vingers te gebruiken kon je de cursor in apps als Notities, Mail en berichten eenvoudig verplaatsen en zo tekst selecteren en bewerken. De functie werd echter verwijderd. Op de iPhone 6s bevindt de nieuwe trackpad alsnog in dat toetsenbord. Door hard te drukken kun je tegelijkertijd de cursor bewegen. Ook kun je in Notities tekenen. En je raadt het waarschijnlijk al: de app ondersteunt drukgevoelig tekenen. Wat hier zo cool aan is, is dat je op die manier dikke en dunne lijntjes kunt tekenen zonder continu het uitklapmenuutje te moeten gebruiken hiervoor. En tot slot is er de mogelijkheid om, als je een dynamische wallpaper of Live Photo gebruikt als achtergrond, deze tot leven te laten komen wanneer je er hard op drukt.

3D Touch bij apps, games (niet genoemd in artikel), op het thuisscherm en bij bepaalde systeemfunctionaliteit ziet er gaaf uit en het belooft heel wat te gaan worden. Vooral als ontwikkelaars de technologie eenmaal breed toegepast hebben in hun apps en games. 

Tom de Beer | hoofdredacteur
Techblogger en Apple-fan in hart en nieren, student Medewerker Beheer ICT met passie voor netwerken, en altijd bereid kennis en ervaring op te doen. Tevens gecertificeerd Microsoft Office Specialist Master en Microsoft Technology Associate, taalfanaat en enorme fan van Lady Gaga.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in