Strijd om mobiele data domineert telecommarkt in 2016

De ontwikkelingen in de telecomsector volgden elkaar het afgelopen jaar in razend tempo op en zullen het komend jaar alleen nog maar sneller gaan, zo voorspelt Wilfred Rottier, oprichter en CEO van mobiele provider Robin Mobile. Hij verwacht dat SIM-only de markt verder zal domineren, dat er een steeds grotere nadruk op data komt te liggen en dat de concurrentiestrijd tussen de netwerkproviders hierdoor zal intensiveren. Zijn nieuwjaarswens: “Als de grote mobiele aanbieders nou eens hun datalimieten en hun langdurige contracten de lucht in schieten op 31 december, dan kunnen we op 1 januari allemaal een frisse start maken en voorkomen dat consumenten onverwachte kosten maken. Het mobiele dataverbruik groeit namelijk vele malen sneller dan de grootte van de aangeboden databundels.”

De telecommarkt heeft het afgelopen jaar flinke klappen gekregen. Na een uitspraak van de Hoge Raad moeten telecomaanbieders die “gratis” telefoons bij hun abonnementen verstrekken, voortaan duidelijk aangeven welk gedeelte van het maandelijkse abonnementsgeld bestemd is voor de aflossing van de telefoon. Een belangrijk gevolg van deze ontwikkeling is dat de SIM-only markt een flinke groei doormaakte in 2015. Uit onderzoek door Deloitte blijkt dat 37% van de consumenten een abonnementsvorm zonder telefoon (SIM-only) heeft dit jaar, vergeleken met 16% in 2014.

Langere levensduur telefoon

Ook Robin Mobile liet onderzoek doen naar onze telefoniegewoonten en behoeften en hieruit bleek dat maar liefst 77% van de consumenten bereid is om zijn huidige telefoon te blijven gebruiken na afloop van zijn contract of abonnement. “Mensen kunnen nu zien wat ze daadwerkelijk betalen voor hun telefoon,” zegt Rottier. “Een eenvoudig rekensommetje leert ze dan dat SIM-only een prima keuze is; voor een vast bedrag per maand kun je tenslotte veel meer, als je geen telefoon hoeft af te lossen. Een andere factor is dat de hardware-markt op het gebied van nieuwe ontwikkelingen veel minder snel groeit dan drie jaar geleden. Er kan nog wel een betere camera in je telefoon en de processor zou misschien nog iets sneller kunnen, maar dat is het eigenlijk wel. Telefoons hebben daardoor een langere levensduur dan voorheen. Fabrikanten zijn nu dan ook veel meer bezig met het ontwikkelen van wearables en andere mobiele oplossingen.”
Daarnaast zijn er meer toestellen in het lagere segment bijgekomen die qua specificaties niet onderdoen voor duurdere toestellen als de Samsung Galaxy en de iPhone. “Dat maakt het natuurlijk nog aantrekkelijker om zelf direct een toestel aan te schaffen en dat te combineren met een goedkoper SIM-only abonnement,” stelt Rottier.

Onbeperkt bellen en sms’en gemeengoed

Een andere ontwikkeling die zich het afgelopen jaar voltrok, is dat alle netwerkproviders onbeperkt bellen en sms’en aan zijn gaan bieden. Inmiddels is het gratis bellen en sms’en al een standaard geworden. “Het zou tijd worden; dat is iets wat Robin Mobile tweeënhalf jaar geleden al introduceerde op de Nederlandse markt,” zegt Rottier. “De voorspelling was toen al dat het gemeengoed zou worden en inmiddels is het zover, nu de providers zich er geen buil meer aan kunnen vallen. Bijna niemand sms’t nog veel en het belverkeer is gestabiliseerd. Een onbeperkt aanbod gaat hier geen verandering in brengen, want bijvoorbeeld WhatsApp groeit nog altijd sterk in populariteit voor zowel berichten versturen en in toenemende mate ook om te bellen. Het versturen van berichten en bellen gebeurt dan ook steeds vaker via apps die uitsluitend nog gebruik maken van een mobiele internetverbinding. Deze ontwikkelingen zullen ook in 2016 een grote vlucht gaan nemen, ten koste van de traditionele belminuten en sms berichten”.

Alles gericht op mobiele data

In 2016 zal alles om data gaan draaien en verdwijnen bellen en sms’en voorgoed naar de achtergrond, voorspelt Rottier: “De grote vraag wordt: hoeveel gigabyte krijg ik voor hoeveel geld? Het mobiele dataverbruik is meer dan verdriedubbeld in twee jaar tijd en de rol van data wordt steeds groter.” In de periode tussen juni 2013 en juni 2015 is ons dataverbruik met 355% gestegen, volgens cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De databundels van de mobiele providers houden echter geen gelijke tred met deze ontwikkeling: zo steeg de grootte van de databundels in deze periode gemiddeld met slechts 95%. Een gemiddelde stijging van 95% bij de netwerkproviders tegenover een stijging in mobiele dataverbruik van 355% maakt dat de huidige databundels bij lange na niet toereikend zijn.
“We gaan het komende jaar alleen maar meer data gebruiken,” stelt Rottier. “Netwerken worden verder geoptimaliseerd, verbindingen worden sneller en het gevolg is dat onze telefoons meer data gaan verbranden. Je kunt je dan af gaan vragen hoe groot je databundel wel niet moet zijn om volgend jaar nog bij je gebruik te passen. Twee jaar geleden was een databundel van drie gigabyte enorm groot.”

Snellere netwerken veroorzaken stijging in dataverbruik

Eén van de redenen dat ons dataverbruik zo explosief groeit, is de opkomst van het snelle 4G-netwerk. Hoewel voor de meeste diensten een bandbreedte van 15 tot 20 Mbps absoluut niet noodzakelijk is, vliegen gebruikers op het 4G-netwerk ongemerkt toch veel sneller door hun data heen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door streaming-diensten als YouTube, Netflix, Spotify en Uitzending Gemist. Deze diensten passen automatisch hun kwaliteit aan op de beschikbare bandbreedte van de mobiele verbinding. Ziet zo’n streaming app dat er een snelheid van bijvoorbeeld 20 Mbps beschikbaar is, dan zal hij in veel gevallen automatisch in de hoogste kwaliteit gaan streamen, wat zorgt voor een enorme stijging in het dataverbruik.
Ook de mobiele telefoons zelf zijn ongemerkt meer data gaan gebruiken door op de achtergrond te bepalen wanneer en hoe een mobiele internetverbinding wordt gebruikt: “Neem bijvoorbeeld de onlangs door Apple geïntroduceerde Wi-Fi-Assistentie in iOS 9: zodra je telefoon is verbonden met een matig wifisignaal, verbreekt het de wifiverbinding en schakelt het automatisch over op de mobiele internetverbinding. Vrij vervelend als je een abonnement met een datalimiet hebt.”

Een één of tweejarig contract afsluiten is risicovol en zinloos

Door deze voortdurende groei in dataverbruik is het voor consumenten bij het afsluiten van één- of tweejarig abonnement niet meer te voorspellen hoeveel data zij volgend jaar nodig gaan hebben. “Toch hanteren providers in veel gevallen nog altijd limieten met langlopende contracten,” zegt Rottier. “Eigenlijk kunnen ze zelf al voorspellen dat die limieten ontoereikend gaan zijn binnen afzienbare tijd, dus waarom zou je consumenten gijzelen in een contract van één of twee jaar? Wie is daarbij gebaat? De consument in ieder geval niet, zo blijkt wel uit de cijfers.”
Daar komt nog bij dat mensen vaak geen enkel benul hebben van hun dataverbruik, zo bleek uit onderzoek door Robin Mobile. Maar liefst 90% van de mobiele telefoongebruikers tussen de 15 en 34 jaar heeft geen enkel idee van de extra kosten die verschuldigd zijn aan de mobiele provider wanneer de limieten van de databundel worden overschreden. Dit percentage wordt nog zorgwekkender wanneer we meewegen dat de helft van de ondervraagden regelmatig de tijd vergeet tijdens het mobiele internetten. Dat maakt het afsluiten van een één of tweejarig contract zeer risicovol voor de consument

Concurrentiestrijd

Met name op de quad-play markt (het gecombineerde aanbod van vast internet, vaste telefonie, mobiel en televisie bij één provider) tekent zich een verwoede concurrentiestrijd af. “De strijd spitst zich toe op de vraag wie het meeste biedt voor het minste geld,” zegt Rottier. “Je ziet dat providers klanten proberen te vangen met zoveel mogelijk verschillende functionaliteiten en diensten. Het nadeel voor consumenten is echter ook hier weer dat je vaak voor lange tijd vast zit aan de verschillende contracten. Ieder ’voordeel’ dat je krijgt, heeft zodoende ook een prijs.”

Wat gaat Robin Mobile doen?

Rottier wil alvast een tipje van de sluier oplichten over de plannen van Robin Mobile voor het komende jaar. Zo belooft hij dat de internationale beltarieven fors zullen worden verlaagd en dat er verschillende nieuwe producten en diensten aan zitten te komen. Wat dat precies inhoudt, wil hij nog niet kwijt. Rottier: “Het enige wat ik er nu over wil zeggen, is dat we ook het komende jaar zullen blijven vechten tegen zaken die wij als nadelig zien voor de consument, door het bieden van eerlijke en vernieuwende proposities. Kortom: het wordt een mooi jaar voor klanten van Robin Mobile!”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in