Onderzoek Norton: 2,3 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercrime

Het afgelopen jaar zijn 54 miljoen Europeanen, waaronder 2,3 miljoen Nederlanders, het slachtoffer geworden van cybercrime, zo blijkt uit het jaarlijkse Norton Cybersecurity Insights Report. Het rapport toont ook dat Europeanen die in het afgelopen jaar slachtoffer zijn geworden van cybercrime het grootste risico hebben om opnieuw slachtoffer te worden. Dat terwijl de consument gemiddeld 12,7 uur per jaar kwijt is als gevolg van cybercrime en daarnaast ook nog eens in totaal een kostenpost van 8,7 miljard dollar incasseert.
Het rapport, een enquête onder bijna 21.000 consumenten wereldwijd, met meer dan 6000 respondenten verdeeld over zes Europese landen, werpt een licht op de gevolgen van internetcriminaliteit. Het rapport toont tevens aan dat hoewel de consument zich steeds meer bewust is van cybercriminaliteit, velen nog goedgelovig zijn als het gaat om het beveiligen van persoonlijke informatie. Meer dan driekwart (76 procent) weet dat ze actief hun informatie online moeten beveiligen en toch zijn ze nog steeds bereid om op links te klikken of onbetrouwbare bijlagen te openen van afzenders die ze niet kennen.

Wie zijn de grootste doelwitten

Millennials zijn het meest slachtoffer van internetcriminaliteit. 30 procent van de millenials heeft aangegeven het afgelopen jaar in aanraking te zijn geweest met internetcriminaliteit. Mensen die veel reizen (29 procent), ouders (29 procent) en mannen (24 procent) maakten verhoudingsgewijs ook vaker melding van internetbedreigingen.

Hackers blijven zich ontwikkelen

De goedgelovigheid van de consument en risicovol online gedrag helpen hackers slagen in hun pogingen, terwijl ze zich tegelijkertijd blijven ontwikkelen en hun scams blijven aanpassen. Hoewel phishingberichten al meer dan twee decennia bestaan, vinden mensen het nog steeds moeilijk om valse e-mails te herkennen. Bijna de helft van de Nederlanders (42 procent) geeft aan niet in staat te zijn om een phishingaanval te herkennen. Als gevolg van de goedgelovigheid van consumenten met betrekking tot de beveiliging van hun online apparaten, risicovolle internetgewoonten en het delen van wachtwoorden, zijn het afgelopen jaar 2,6 miljoen meer Europeanen slachtoffer geworden van internetcriminaliteit.

Consumenten geven toe dat er sprake is van reële risico’s

De stijgende aanwezigheid van cybercrime heeft ervoor gezorgd dat de perceptie van mensen is veranderd en dat velen de gevaren van cybercrime ook als risico zien dat plaatsvindt in de echte wereld.
  • De helft van de Nederlandse consumenten (47 procent) gaf aan dat het nu moeilijker is om online veilig te blijven dan offline.
  • Meer dan de helft van de Nederlanders (61 procent) zegt te geloven dat het online invullen van financiële gegevens via een draadloze internetverbinding risicovoller is dan het hard opnoemen van je creditcardgegevens in het openbaar.
  • 34 procent van de Nederlanders geeft aan dat het waarschijnlijker is dat iemand onbevoegd toegang krijgt tot hun internet verbonden thuisapparaten dan tot hun fysieke huis.

Slechte gewoontes zijn moeilijk af te leren – ook online

In een samenleving waarin alles is verbonden, is het ervaren van cybercriminaliteit een serieuze consequentie van risicovol online gedrag. Desondanks blijven consumenten nog steeds risicovol online gedrag tonen als het gaat om bescherming van hun persoonlijke informatie.
  • Europeanen zijn nog steeds bereid te klikken op links van onbekende afzenders of e-mailbijlagen te openen die niet te vertrouwen zijn. Een kwart (28 procent) van de Nederlandse consumenten herkent een phishingaanval niet en nog eens 15 procent moet gissen of een bericht echt is of een phishingmail, wat betekent dat bijna vier op de tien mensen een verhoogd risico lopen.
  • Nederlandse millennials vertonen nonchalante online beveiligingsgewoontes en zijn bereid wachtwoorden te delen die hun online veiligheid in gevaar brengen (21 procent). Dat is waarschijnlijk de reden dat deze generatie het meest getroffen wordt door cybercriminaliteit.
  • Ondanks het feit dat een meerderheid (55 procent) van de Nederlandse consumenten beweert dat ze een veilig wachtwoord voor elk account gebruiken, deelt bijna een op de vier (26 procent) zijn wachtwoorden met anderen en zien velen geen gevaar in het gebruik van dezelfde wachtwoorden voor verschillende accounts.
  • 37 procent van de Nederlanders heeft ten minste één onbeveiligd apparaat, waardoor hun andere apparaten gevoelig zijn voor ransomware, onbetrouwbare websites, zero days- en phishingaanvallen. Hiervan zegt een derde (35 %) dat dat is omdat ze niet geloven dat hun apparaten beveiliging nodig hebben, en 19 procent zegt dat ze niets ‘gevaarlijks’ doen online, waardoor ze dus gevoelig blijven voor een aanval.
  • Omdat ze het liefst constant online willen zijn, is bijna een vijfde (17 procent) van de Europeanen bereid een extern programma te installeren om toegang tot openbare draadloze verbindingen te krijgen, in plaats van daarvan af te zien.
“Onze bevindingen laten zien dat mensen zich in toenemende mate bewust zijn van het feit dat ze hun persoonlijke informatie online moeten beschermen maar niet gemotiveerd zijn om de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen om veilig te blijven. Terwijl consumenten goedgelovig blijven, ontwikkelen hackers hun vaardigheden en passen ze hun scams aan om nog meer misbruik te maken van internetgebruikers, waardoor de noodzaak van consumenten om actie te ondernemen steeds groter wordt”, zegt Robert den Drijver, Director Benelux & Nordics, Consumer & Small Business bij Symantec.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in