Ik weet nog dat mij op het vmbo werd verteld dat ik er rekening mee moest gaan houden dat het niet zomaar iets zou zijn. Immers zou ik voor het eerst in m’n hele schoolloopbaan naar het regulier onderwijs gaan, terwijl ik altijd op het speciaal onderwijs heb gezeten vanwege mijn auditieve beperking. Er waren een hoop dingen waar ik op moest gaan letten. Onder andere natuurlijk duidelijk maken aan de docenten dat ze rekening moeten houden met deze beperking. Aanvankelijk was ik nogal sceptisch dat er begrip voor zou worden getoond. En dan komt er ook nog bij dat het een andere soort school is qua structuur. Tot zover dus mijn verwachtingen vooraf. Maar hoe is het werkelijk gegaan?
Voordat ik daarop in ga even een introductie over mijn school ‘carrière’. Ik heb op VSO Ekkersbeek (hoewel op mijn diploma ‘Vakcollege Eindhoven’ staat) vmbo-kader gedaan en koos ICT als studieroute. Van daaruit ben ik naar mbo-niveau 3 gegaan, waar ik de opleiding medewerker beheer ICT volgde op ROC Ter AA in Helmond. Tijdens die opleiding ontwikkelde ik een interesse in de wereld van netwerken en natuurlijk in ICT als geheel, daar wilde ik graag meer mee gaan doen. Dus ik koos ervoor om hierna netwerkbeheer te gaan doen op mbo-niveau 4, waar ik later ook een boeiende en leerzame afstudeerstage voor gedaan heb bij een klein, maar dynamische training center in Eindhoven genaamd Core Education.
En nu ga ik dus alweer naar het hbo om een bacheloropleiding te volgen. Met andere woorden, ik heb al aardig wat tijd doorgebracht op school, en daar komen nog vier jaartjes bij!
Niet alleen dat is de reden dat ik besloot een stapje verder te nemen. Ik heb ook het idee dat ik veel basale kennis misgelopen ben op het mbo. Omdat ik vanuit niveau 3 naar niveau 4 ging, en dus studieduurverkorting kreeg heb ik nooit bedrijfskunde gehad. Dit wordt immers in het eerste jaar van niveau 4 gegeven. En die kennis is toch wel handig om te hebben, zeker als je ooit een bedrijf wilt opstarten uiteraard. Ook het feit dat ik maar beperkt les gehad heb in onder andere ITIL, SQL databases, scripting en programmeren zorgt ervoor dat ik eigenlijk nog niet voldoende voorbereid ben op de arbeidsmarkt in mijn ogen. Nu moet ik hierbij wel zeggen, dat ik bij Core Education – waar ik mijn afstudeerstage voor de opleiding netwerkbeheer volgde – enorm veel kennis en ervaring heb opgedaan over beheer van een netwerk, servers en storage controllers, en zelfs het belang van interne communicatie. Kennis en ervaring die zonder twijfel heel waardevol zal blijken in de toekomst. Alsnog zijn er genoeg zaken waar ik meer over wil leren. Denk aan de punten waarvan ik net zei dat deze maar beperkt besproken zijn, maar ook over talloze andere onderwerpen. Ik vertrouw erop dat dit het geval zal zijn op het hbo.
Zal het makkelijk zijn? Absoluut niet! Sterker nog, waar ik normaliter vrij zeker ben of het me gaat lukken, durf ik dat nu niet te garanderen. Dat wil echter niet zeggen dat ik daarom niet mijn best zal doen, integendeel. Juist omdat ik weet dat het uiterste van me gevraagd zal worden zal ik er alleen maar harder voor werken. Dat is nodig voor een stabiele overgang van het mbo naar het hbo, en uiteindelijk ook om de opleiding succesvol af te kunnen ronden.
Er wordt weleens gezegd dat mbo’ers meer moeite hebben met die overgang naar het hbo, dan havisten dat hebben. Of dat werkelijk waar is, daar kan ik nog niet over spreken. Wel vermoed ik dat door de andere manier van leren, de grotere hoeveelheid theorie en projecten en de strengere eisen om te slagen het belangrijk is dat je je focus er goed bij houdt. Op de meeste mbo-scholen werken ze niet met het zogeheten studiepuntensysteem, waarbij je een bepaald aantal punten moet halen om over te gaan naar het volgende jaar. Natuurlijk mag je ook niet teveel achterstand hebben, maar het is evenmin een probleem als je een project niet op tijd af hebt kunnen krijgen. Althans, meestal mag je deze nog herkansen. Herkansen van toetsen/tentamens is wel toegestaan op het hbo, maar je bent geheel zelf verantwoordelijk voor het inschrijven voor een (her)tentamen. Dit zijn slechts een paar voorbeeldjes, die wel een idee moeten geven van de verschillen tussen het mbo en hbo.
Desalniettemin verwacht ik dat, zodra ik een paar weken verder ben, het al heel wat kan schelen. Het is vooral dat opstarten dat in eerste instantie lastig is voor iemand als ik. Door mijn slechthorendheid kan ik cruciale informatie missen zonder er enig besef van te hebben. Op het mbo vertrouwde ik vaak op klasgenoten om dingen te herhalen, en van sommige docenten wist ik dat zij iets zonder mokken zelf kunnen herhalen.
Zeker is dat ik een interessante, leerzame en uitdagende nieuwe periode tegemoet ga. Een periode waar ik al vrij lang reikhalzend naar uitkijk. Een periode waarvoor ik me 100% zal inzetten.
Tom de Beer | hoofdredacteur
Techblogger en Apple-fan in hart en nieren, student HBO-ICT, en altijd bereid kennis en ervaring op te doen over alles dat met technologie te maken heeft. Tevens muziekliefhebber, hardloper en taalfanaat.