Apple kondigde gisteren de cijfers van het eerste kwartaal van 2018 aan. Het gaat om de maanden januari, februari en maart van dit jaar. De verwachting was dat de cijfers wat tegen zouden vallen als gevolg van een dalende verkoop van de iPhone X. Maar niets blijkt minder waar, want Apple wist uiteindelijk toch nog ruim 52 miljoen iPhones te verkopen én een gigantische omzet van meer dan 61 miljard dollar te draaien.
Allereerst dan toch even de cijfers op een rij met tussen haakjes de aantallen of verschillen met hetzelfde kwartaal vorig jaar:
- 52,2 miljoen iPhones (FQ2 2017: 50,7 miljoen)
- 9,1 miljoen iPads (FQ2 2017: 8,9 miljoen)
- 4,0 miljoen Macs (FQ2 2017: 4,2 miljoen)
- Omzet uit services: $9,2 miljard dollar (+31%)
- Omzet uit overige producten: $4,0 miljard dollar (+38%)
- Totale omzet: $61,1 miljard (+16%)
De iPhone X is nu alweer even uit, en de afgelopen tijd gaven was in het nieuws te lezen dat de productie van het toestel flink teruggeschroefd zou zijn. Dit gaf analisten nieuw voer: de iPhone X is niet meer populair. Toch laten de cijfers wat anders zien. Tegelijkertijd moet er een kanttekening worden geplaatst, want Apple zegt nooit hoeveel van welk toestel werd verkocht. Het zijn vaak juist de oudere toestellen die het in kwartalen als deze beter doen. En omdat Apple al veel verschillende iPhones verkoop nu, helpt dat de totaalcijfers op te krikken. De toestellen die het bedrijf verkoopt zijn de iPhone SE, iPhone 6s (Plus), iPhone 7 (Plus), iPhone 8 (Plus) en natuurlijk dus de iPhone X. Aardig wat keus dus.
Dat ook de iPad het beter doet is mogelijk te danken aan dat
goedkopere model dat eind maart uitgebracht werd. Al zijn die cijfers waarschijnlijk niet eens meegeteld bij deze kwartaalresultaten.
Apple deed het hoe dan ook erg goed. CEO Tim Cook laat dat graag merken en kwam met een statement:
“We’re thrilled to report our best March quarter ever, with strong revenue growth in iPhone, Services and Wearables,” said Tim Cook, Apple’s CEO. “Customers chose iPhone X more than any other iPhone each week in the March quarter, just as they did following its launch in the December quarter. We also grew revenue in all of our geographic segments, with over 20% growth in Greater China and Japan.”
Tom de Beer
Techblogger en Apple-fan in hart en nieren, student ICT & Business op Fontys Hogeschool, en altijd bereid kennis en ervaring op te doen over alles dat met technologie te maken heeft. Tevens muziekliefhebber, taalfanaat en perfectionist.