zondag 27 mei 2018

Een nieuwe digitale vorm van vertrouwen

Op het nieuwe online reputatiemanagement platform Trustier beoordeel je elkaar op vertrouwen. Het is is een tool waarmee je vertrouwen kunt meten en overdragen. Met een gratis account kun je vertrouwen uiten in mensen en organisaties binnen de Trustier gemeenschap door middel van Trustcoins, de valuta van vertrouwen. Het platform gaat 24 mei internationaal live.





Trustier maakt het mogelijk om je vrienden, collega’s en andere bedrijven vertrouwen te geven door middel van een bepaalde hoeveelheid digitale Trustcoins. Op basis van het aantal ontvangen Trustcoin wordt aan iedereen een vertrouwensscore toegekend: de Trust Tier. De Trust Tier is de graadmeter van betrouwbaarheid, die zowel online als offline gebruikt kan worden, bijvoorbeeld als marketingtool of bij het solliciteren op een nieuwe baan.      

CEO en oprichter Mark Leenards wil met Trustier het belang van het meten van vertrouwen benadrukken: “Vertrouwen is een vorm van positiviteit. Het is een manier om naar de wereld en andere mensen te kijken. Zonder vertrouwen is er geen vooruitgang mogelijk. Trustier is het eerste initiatief dat vertrouwen meetbaar en daardoor transparanter maakt. Deze tool is een verlengstuk van je intuïtie.”  

Trustier verschilt van de bestaande review- en ratingsystemen door de manier van meten. De bekende sterbeoordeling is vaak een momentopname, anoniem of moeilijk verifieerbaar. Bij Trustier begin je op nul en bouw je vertrouwen op. Hoe hoger de Trust Tier, hoe meer invloed deze persoon kan hebben op de score van een ander. 

Carl Bahnmüller heeft in het verleden veel start-ups gecoacht en is adviseur van Trustier: “Trustier houdt zich bezig met een van de meest relevante onderwerpen waar we op dit moment in de wereld mee bezig zijn. Alles hangt aan elkaar van vertrouwen, het is de basis om met elkaar om te gaan. Trustier is een innovatieve manier om het vertrouwen tussen mensen en bedrijven nog een stap verder te brengen.” 

Trustier heeft veiligheid, transparantie en eerlijkheid voorop staan en is daarom de afgelopen maanden uitvoerig getest, onder andere door een tiental bedrijven uit diverse sectoren. Momenteel voert de startup gesprekken met grote launching partners waaronder platformen voor freelancers en de schoonmaakbranche. 

Dat is de eerste stap naar een groter doel. Leenards: "Het zou fantastisch zijn als we de wereld een stukje betrouwbaarder kunnen maken." 

1 opmerking: