donderdag 9 augustus 2018

De toekomst van Artificial Intelligence

Artificial Intelligence wordt vaak genoemd als een revolutionaire technologie die onze levens in de toekomst flink gaat veranderen. Maar eigenlijk doet het dit nu al. Misschien bent u in uw bedrijf al bezig met innovaties op het gebied van Artificial Intelligence, of bent u benieuwd wat de mogelijkheden daartoe zijn. Voor hulp hierbij, kunt u contact opnemen met Accenture Insights, de specialist op het gebied van Artificial Intelligence. In dit artikel leest u meer over de toekomst van AI en welke veranderingen er verwacht worden.



De mogelijkheden die AI in de toekomst biedt

Wanneer u binnen uw bedrijf druk bezig bent met de mogelijkheden van AI, is het ook belangrijk om eens te kijken naar de toekomst. Wat brengt de toekomst? Wat kunnen we in de toekomst mogelijk nog meer met AI? We zetten een aantal mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in de toekomst op een rijtje: 
  • Het stellen van diagnoses en het behandelen van ziekten met behulp van AI. In de zorg kan AI heel wat betekenen. Zo kan het zorgen voor kostenverlaging in de gezondheidszorg, maar een andere drijfveer van de ontwikkeling van AI in de zorg is de mogelijkheid om zorg significant te verbeteren. Zo kan AI helpen bij het ontwikkelen van geneesmiddelen, maar ook bij het stellen van diagnoses en het opstellen van persoonlijke behandelplannen. 
  • Het adviseren van consumenten. Bijvoorbeeld wanneer ze kleding kopen. AI kan met natuurlijke taalverwerking en beeldherkenningsvaardigheden consumenten advies op maat geven. Wanneer de consument via een chat vraagt welke schoenen bij een shirt passen, kan de chatbot daar met behulp van AI antwoord op geven. 
  • Het detecteren van online fraude. Online fraude is een zeer groot probleem. De meest voorkomende vorm hiervan is creditcardfraude. Het is lastig om deze fraude effectief te voorkomen, maar AI heeft daar de toekomst in. Er worden detectiesystemen ontwikkeld met AI waarmee duizenden transacties gescand worden. Deze transacties kunnen dan geclassificeerd worden in groepen en er kunnen voorspellingen gedaan worden. Zo kan het systeem aangeven aan welke zaken extra aandacht besteed moet worden omdat er een grote kans op fraude ontstaat. 
  • Het personaliseren van advertenties. Het is inmiddels wel bewezen dat gepersonaliseerde reclame een goede methode is om meer inkomsten te werven. Stelt u zich voor dat een consument uw winkel inloopt en ziet dat het product dat ze graag willen kopen is afgeprijsd. Toeval of niet? AI maakt het mogelijk. 
  • Het sneller en goedkoper bezorgen van pakketten. Men bestelt steeds meer online, dus moeten er ook steeds meer pakketten bezorgd worden. Met behulp van AI kunnen de bezorgkosten verlaagd worden, waardoor meer mensen gaan kopen. Ook kan de levering een stuk sneller gedaan worden.


Beroepen die mogelijk verdwijnen door Artificial Intelligence

Artificial Intelligence biedt veel mogelijkheden. Maar het kan er ook voor zorgen dat sommige beroepen en banen overgenomen gaan worden. Mensen zijn hier niet meer voor nodig. Men verwacht dat de volgende beroepen in de toekomst zullen verdwijnen door AI: 
  • Chauffeurs: de zelfrijdende voertuigen zullen flinke impact hebben in deze sector, zeker op het gebied van commerciële logistiek.
  • Kassamedewerkers: de zelfbedieningskassa’s gaan het overnemen. Of alles wat in je mandje zit, wordt direct in rekening gebracht op het moment dat je de deur uitloopt.
  • Telemarketing: ontwikkelingen zoals Google Duplex maken het haalbaar om telefoongesprekken door AI te laten afhandelen. De hoeveelheid menselijk werk in deze industrie zal daardoor gestaag afnemen. 


Beroepen die ontstaan door Artificial Intelligence

Natuurlijk hoeft niet iedereen te vrezen voor zijn of haar baan. En zoals bij elke ontwikkeling, ontstaan er ook weer nieuwe banen. De beroepen die ontstaan door AI, zijn onder andere: 
  • AI business development manager: AI toepassingen ontstaan natuurlijk niet vanzelf, deze moeten worden gebouwd en onderhouden. Er zijn steeds meer mensen nodig om AI systemen te maken en te onderhouden. 
  • Ethisch expert: met al deze toepassingen is het belangrijk om te kijken naar de ethische verantwoording. 
  • AI trainers: de AI systemen kunnen hun intelligentie niet zonder meer alleen opbouwen. Daar hebben ze vaak een handje bij nodig. Het is te verwachten dat mensen en AI op veel plekken naast elkaar zullen werken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten