donderdag 18 oktober 2018

Een kapotte smartphone, wat nu?

Het zal je maar gebeuren: je wilt bereikbaar zijn en je telefoon werkt opeens niet meer. Wat kan je dan het beste doen?




Zelf op onderzoek

Vaak kan er een simpele reden zijn waarop je telefoon het niet doet. Controleer als eerste enkele basis zaken om er zeker van te zijn dat je niet iets bent vergeten, denk bijvoorbeeld aan:
Is de accu opgeladen? Wellicht is de accu niet meer goed. Wanneer deze makkelijk uit de telefoon is te halen, hoef je enkel een nieuwe te bestellen en ben je klaar. Tegenwoordig gaat dit wel moeilijker doordat accu's achter frames van telefoons geplaatst zijn.
Waterschade? Zorg dat de telefoon uit is en haal de accu er ook uit. Laat de telefoon een dag drogen, eventueel bij een hittebron zoals een verwarming.
Valschade? Dan heb je vaak lelijke barsten en dient het scherm vervangen te worden. Soms werken andere functies ook niet meer

Vaak is er geen zichtbare reden waarom je telefoon niet werkt, laat je telefoon dan repareren.


Garantie

Met wat geluk heb je op je telefoon nog garantie zitten, standaard heb je 2 jaar fabrieksgarantie en kan je daarbij via een winkel extra zekerheid afkopen zoals water- en valschade. Want een garantie betekent niet dat je altijd een bedrag uitgekeerd krijgt. Vaak zal bij een water- en valschade de gebruiker de kosten op zich moeten nemen. Het moet aantoonbaar zijn dat de gebruiker de schade niet heeft veroorzaakt. Daarbij kan je vaak ook de onderzoekskosten betalen als blijkt dat de oorzaak bij jou ligt. Weeg dus altijd goed af of het de moeite waard is om op te sturen.


Reparatie

Een Samsung of iPhone reparatie is een dure aangelegenheid, zeker wanneer schermen zijn gebroken en je geen garantie meer hebt. Dit kan zo enkele honderden euro's kosten. Via een reparatiecentrum is in dit geval dan niet de goedkoopste optie, kies voor de wat goedkopere lokale telefoonreparateur, deze hebben vaak een snelle service.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten