Fintech bedrijf levert social media screening software aan geldverstrekkers

Facebook screening

Niet lang geleden werden telefoonabonnementen, waarbij een mobieltje boven 250 euro werd bijgeleverd, geregistreerd bij Stichting BKR. En niet zonder reden; Nederlanders hebben moeite met het goed beheren van geld. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat veel Nederlanders geld lenen, zo bleek eerder uit onderzoek van onder andere Geldshop en Moneyou. Kredietwaardigheid is daardoor steeds belangrijker geworden voor verstrekkers van consumptief krediet. En daarbij kan het kredietverstrekkers niet ver genoeg gaan; zelfs sociale media worden nu afgestruind om kredietwaardigheid te toetsen.

JACQ, de social media screener

Fintech startup AdviceRobo presenteerde afgelopen maand JACQ, ‘s werelds eerste ‘psychografische’ kredietscore robot. Het Nederlandse bedrijf achter JACQ demonstreerde de nieuwe technologie afgelopen maand op de FenovateEurope 2019. Op basis van ‘slimme’ psychografische krediet verwerking, kunstmatige technologie en IoT is JACQ in staat kredietwaardigheid te toetsen.

Simpel gezegd is de nieuwe technologie in staat om, middels gegevens afkomstig van Facebook, Twitter, LinkedIn – maar ook psychometrische vragenlijsten en webgedrag; de kredietwaardigheid van iemand in kaart te brengen. Zo wordt hiermee onder andere het ‘zelfvertrouwen’ ingeschat. Ben je erg ‘zeker’ van jezelf, dan is het aannemelijk dat je relatief veel risico durft te nemen. En dat is niet goed. Althans, niet als je een lening aanvraag doet.

Andere zaken die in kaart trachten te worden gebracht zijn bijvoorbeeld taalgebruik en zoekgedrag. Denk hierbij aan zaken die Google worden ingetikt, zoals lening vergelijken of persoonlijke lening. Zie onderstaande screenshot uit Google Trends voor een indicatie; er wordt gewoon veel op dit soort termen gezocht

Google Trends screenshot

Millennials, zzp’ers en mkb’ers

Vooral de zogenoemde ‘dunnere klantsegmenten’ worden via social media accounts gescreend. Hierbij kan gedacht worden aan het midden- en kleinbedrijf, zzp’ers, migranten, millennials (in Westerse landen) en de gemiddelde consument (in ontwikkelingslanden). Nu klinkt dit misschien erg streng, maar er zit volgens AdviceRobo ook een keerzijde aan de -gewilde- munt. Zo stelt het bedrijf dat er wereldwijd zo’n 4,5 miljard mensen zijn die ontoereikend of zelfs geen geld kunnen lenen. Puur omdat ze geen, of onvoldoende krediethistorie hebben. JACQ is dan juist een uitkomst, omdat deze mensen op deze manier alsnog op hun kredietwaardigheid beoordeeld kunnen worden. Gevolg? Betere vooruitzichten en dus ook beter voor de economie. Geld moet immers wel blijven rollen.

Nederland start dit jaar met de social media versie
AdviceRobo is reeds in 10 verschillende landen operationeel. Niet in alle landen wordt de laatste software (JACQ) gebruikt actief gebruikt. SNS en Regiobank, beide dochterondernemingen van De Volksbank, zetten AdviceRobo al wel in, maar dit gebeurt nog niet op gebied van social media screening. Dit jaar zal AdviceRobo de laatste softwaretechnologie naar eigen zeggen ook leveren aan Nederlandse klanten. Op dit moment is hier echter nog niets over bekend. Dus voor iedereen die nog geld wil lenen en zich zorgen maakt naar aanleiding van dit artikel: wees er snel bij! Of verwijder Facebook, je bent niet de enige in Nederland.

Artikel is tot stand gekomen middels een samenwerking