Apple beperkt naar verluidt reclame-tracking in kinder-apps

Hoewel Apple al wat vooruitgang heeft geboekt rondom het beperken van advertentieweergaven binnen apps uit de App Store op iOs, in Apple News en in Aandelen, is het systeem nog niet waterdicht. Vooral voor kwetsbare doelgroepen, zoals kinderen, is dit nogal zorgelijk. Kinderen zijn immers gevoeliger voor advertenties en ze zijn sneller geneigd om privacygevoelige informatie te delen. Desondanks lijkt het erop, kijkend naar een artikel in the Wallstreet Journal, dat Apple van plan is om nieuwe restricties op te leggen aan tracking door derde partijen voor apps voor kinderen.

Het meest logische moment voor Apple om dit aan te kondigen, is de Worldwide Developers Conference (WWDC), die komende maandag op de planning staat.

Add-tracking, wat is dat?
Binnen add-tracking zijn het derde partijen (bedrijven) die voornamelijk bestaan uit app verkopers en marketeers; die surfgedrag in kaart brengen en die informatie verzamelen en delen. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om mensen specifiek te targeten op basis van hun interesses en (zoek) gedrag. Apple geeft zelf aan dat de volgende contextuele gegeven voor reclame-doeleinden gebruikt kunnen worden

  • Apparaatgegevens
  • Apparaatlocatie
  • Zoekopdrachten in de App Store op iOS
  • Apple News en Aandelen

Apple over Privacy
Wat privacy betreft zegt Apple daar het volgende over: ‘’Om je privacy te waarborgen, wordt je informatie gebruikt om je in groepen te plaatsen van minimaal 5.000 personen.’’

In de praktijk komt het erop neer dat als je bijvoorbeeld hebt gezocht naar sites over televisies, je dan ineens reclames begint te zien van de nieuwste televisies van CoolBlue of MediaMarkt (bijvoorbeeld).

Reclame op apps voor kinderen
Nog even terug naar the Wallstreet Journal: Volgens Joanna Stern van The Wall Street Journal stuurde een kinder-iOS-app met de naam Curious World informatie over de naam, leeftijd en boeken van haar zoon naar Facebook. En hoewel het bedrijf beweerde dat het een storing was, vonden zij en een collega trackers in 79 van de 80 iPhone-apps

Er zijn een aantal recente rapporten geweest over hoeveel gegevens daadwerkelijk van iPhones aan derden worden doorgegeven. Geoffrey Fowler van The Washington Post ontdekte dat zijn apps gegevens naar marketingbedrijven verstuurden – inclusief zijn telefoonnummer en exacte locatie – ’s nachts wanneer ze zogenaamd sluimerden. In april zorgde Apple voor enige opschudding bij de ouders door apps te verbieden die ouders hielpen te controleren wat hun kinderen met een telefoon kunnen doen.

Het is misschien tijd voor Apple om aandacht te schenken aan zijn beweringen dat ‘privacy belangrijk is’, zegt ook ‘s Werelds grootste tech nieuwssite TheVerge. Er is overigens nog geen bevestiging van Apple over wat de reactie zal zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in